| کد خبر: 57274 |

◄ مقایسه حمل و نقل مسافر جاده ای، ریلی و هوایی تهران - قزوین

تین نیوز | رکورد جابجایی مسافر میان دو شهر تهران و قزوین برای هر فعال حمل و نقلی قابل توجه و حتی وسوسه انگیز است. لذا مقایسه شقوق حمل و نقل در جابجایی مسافر می تواند موجب آگاهی مسافر برای انتخاب وسیله حمل و نقلی مناسب با توجه به عناصر زمان، هزینه و مسافت باشد.

مردم پایتخت برای دسترسی به شهر قزوین مهد خوشنویسی ایران که امروز از آن به عنوان قطب علمی کشور یاد می شود از دیرباز مسیر جاده را در پیش می گرفتند تا زمانی که آزادراه تهران کرج در سال 1349 به منظور دسترسی مردم به شهرهای حومه ای غرب تهران به ویژه کرج و استان های غربی تهران به بهره برداری رسید. روند توسعه آزادراه ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت و این بار به جای پوشش شهر های حومه ای، استان های همجوار  یکی پس از دیگری از طریق توسعه همان آزادراه به هم متصل شدند و امروز شاهد اتصال استان تهران، البرز، قزوین، گیلان و آذربایجان شرقی هستیم.

جابجایی بیش از دو میلیون مسافر جاده ای در سال 
در ابتدا حمل و نقل مسافر از مسیر زمینی یا جاده ای میان دو شهر تهران و قزوین به دو شکل سواری کرایه بین شهری و اتوبوس صورت می گیرد و باید در نظر داشت که مسافرت از مبدا تهران به مقصد قزوین در طول روز و در هر ساعتی امکان پذیر است به همین خاطر سالانه نزدیک به دو میلیون و 500 هزار مسافر از طریق حمل و نقل عمومی جاده ای میان دو شهر جابجا می شوند که در سطح کشور رکوردی بی نظیر است.

اگر مسافر از طریق خودروهای کرایه بین شهری از مبدا پایانه غرب واقع در میدان آزادی را برای شروع سفر انتخاب کرده باشد می تواند با انتخاب صندلی جلو به قیمت 18 هزار و 500 تومان، صندلی عقب 16 هزار تومان یا دربستی با پرداخت کرایه 63 هزار تومان مسیر 135 کیلومتری را عرض یک ساعت و 30 دقیقه (1:30) طی کند.

همچنین در صورتی که مسافر مسیر تهران- قزوین یا بالعکس، اتوبوس های مسافربری مستقر در پایانه ها را برای جابجایی انتخاب کرده باشد، گزینه های مختلفی در قیمت ها و سطح کیفیت متفاوت پیش رو دارد.  در حال حاضر نرخ بلیت اتوبوس های معمولی 3500، درجه دو 5000، درجه یک 7000، تک صندلی 30 نفره 8500 و VIP به مبلغ 10000 تومان است.

قیمت مناسب راه آهن اما زمان حرکت محدود
راه آهن تهران- قزوین، بخشی از مسیر ریلی تهران-تبریز را تشکیل می دهد و به دو صورت در حال سرویس دهی به مسافران است. قطارهای عادی در دو مدل پردیس سالنی به قیمت 10 هزار و 200 تومان و درجه یک شش تخته کوپه ای به مبلغ هشت هزار و 50 تومان در ایستگاه قزوین توقف می کنند.

گفتنی است این قطار ها مسیر 144 کیلومتری راه آهن تهران-قزوین را طی 2 ساعت با سرعت 120 کیلومتر پیمایش می کنند. اما یکی از مشکلات استفاده از راه آهن برای جابجایی مسافر میان این دو شهر در دسترس نبودن آن به صورت روزانه و تعدد پایین آن است.

در تاریخ 14 تیر 1394 (امروز) قطار حومه‌ای قزوین - تهران‌ با ظرفیت جابجایی 336 مسافر روزانه و قیمت بلیت 3000 تومان ساعت 5:30 مسافران قزوینی را به تهران می رساند و 16:20 تهران را به مقصد قزوین ترک می کند اما در میانه راه توقفی در ایستگاه هشتگرد دارد. علیرغم بهره برداری و افزودن این نوع قطار به منظور رفع مشکل جابجایی به صورت روزانه، اگر مسافران قزوینی در اواسط روز قصد بازگشت داشته باشند، چاره ای به غیر از استفاده از حمل و نقل جاده ای ندارند.

تهران-قزوین، هوایی 30 دقیقه
در حال حاضر هیچ گونه جابجایی مسافر از طریق فرودگاه قزوین حاصل نمی شود اما به گفته سید محمد باقری مدیر فرودگاه قزوین، با صرفنظر از هزینه پروازی میان فرودگاه قزوین تا مهرآباد تهران که نیازمند کار کارشناسی و شاخص های معین دارد، با در نظر گرفتن یک هواپیمای یک موتوره می توان مسافت 135 کیلومتری قزوین-تهران را حدود 30 الی 40 دقیقه طی کرد.

فرودگاه قزوین بر اساس اصل 44 قانون اساسی به شهرداری قزوین واگذار شده است و کاربری مسافربری ندارد. اما صحبت هایی مبنی بر تبدیل آن به یک فرودگاه مسافربری از دولت قبل به گوش می رسید اما اجرای آن مستلزم بودجه و سرمایه گذاری کلان برای تعریض باند و تامین تجهیزات فرودگاهی است.

در پایان باید یادآور شد تمام راه های تهران بین 30 تا 100 درصد بیش از ظرفیت زیر بار ترافیکی قرار دارند و با تغییر پارادایم در حمل و نقل، با ایجاد موبیلیتی و حمل و نقل چند وجهی به طور قطع با افزایش جذابیت سفر و کاهش استفاده از خودروی شخصی مواجه خواهیم شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نیما 0 0

    بهترین گزینه با توجه به مسافت و میزان تقاضا بین تهران و قزوین به نظر من قطار سریع السیر هست که با سرعت متوسط ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنه که کل مسیر رو می تونه توی ۴۰ دقیقه طی کنه که از هواپیما به صرفه تر و از مترو، اتوبوس، خودرو شخصی و قطار حومه ای سریعتره. این قطار می تونه در تهران به شبکه مترو تهران و کرج وصل بشه و در قزوین می تونه به خطوط حمل و نقل عمومی و حتی احیانا به خطوط مترو حومه ای از قزوین به مناطقی مثل الوند، زیباشهر، اقبالیه و تاکستان متصل بشه