| کد خبر: 5573 |

عدم کارایی راه آهن جنوب شرق بدون اتصال به چابهار

تین نیوز | علیرغم اتصال راه آهن بم ـ زاهدان به مرز میرجاوه و شبکه ریلی پاکستان این محور ریلی به دلیل ضعف زیرساخت های ریلی در پاکستان امکان ترانزیت بار در محورهای شرقی ـ غربی را ندارد. 
 
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر استانی رییس محترم جمهور به سیستان و بلوچستان پس از بازدید از بخش های مختلف ایستگاه راه آهن زاهدان گفت: شبکه حمل و نقل ریلی جنوب شرق کشور می تواند در توسعه ترانزیت کالا و افزایش جابجایی مسافر در ابعاد فرامنطقه ای سهم بیشتری داشته باشد.
 
قطار
 امید به افزایش عملکرد راه آهن جنوب شرق و ارتقای جایگاه آن در ترانزیت بار و مسافر در حالی است که علیرغم اتصال این محور ریلی به شبکه ریلی پاکستان از طریق مرز میرجاوه به دلیل قدمت راه آهن پاکستان در غرب این کشور عملا امکان استفاده از این مسیر ریلی برای ترانزیت بار و مسافر وجود ندارد. همچنین تفاوت در استانداردهای ناوگان ریلی پاکستان علاوه بر تفاوت در استاندارد عرض ریل این کشور باعث می شود تا هزینه های ترانزیت بار در این مسیر به دلیل ضرورت تخلیه و بارگیری مجدد کالا افزایش یابد. علاوه بر مسایل فوق ضروری است به این نکته توجه شود که هرچند محور ریلی زاهدان ـ بم در امتداد شبکه ریلی آسیا برای اتصال جنوب شرق این قاره به اروپا قرار دارد اما مشکلات سیاسی بین هند و پاکستان عملا ترانزیت در این مسیر را غیر ممکن می کند.
 
باتوجه به نکات فوق می توان گفت که راه آهن جنوب شرق به تنهایی هیچ مزیتی برای ترانزیت بار و مسافر ندارد اما با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که در دهانه اقیانوس هند واقع شده است، با اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور این مزیت برای راه آهن جنوب شرق ایجاد می شود تا به عنوان محور اصلی برای اتصال جنوب شرق به شمال غرب کشور نقش کلیدی در ترانزیت بار از مسیر ایران داشته باشد.
 
باتوجه به اینکه قرارداد احداث محور ریلی چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی کشور با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است، برای تسریع در تکمیل و اجرای این پروژه ضروری است از قراردادهای ساخت ـ یهره برداری ـ انتقال (BOT) استفاده شود.
 
 با توجه به اینکه با استفاده از این مدل ها برای اجرای طرح های عمرانی علاوه بر اینکه منافع مالی بخش غیردولتی تامین می شود، نیاز دولت به بودجه‌های عمرانی را کاهش پیدا می کند لذا ضروری است تا زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز برای شکل گیری این همکاری در دولت ایجاد شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    استفاده از این روش ظاهرا به دلیل فقدان سود آوری طرح راه آهن چابهار مقدور نیست با اینحال بنده معتقدم می توان با درک درست از مفهوم روش بی او تی این مدل را در اینجا هم بکار گرفت.

  • مهدی ساسانی 0 0

    در بررسی سود اوری یک این طرح ضروری است بار ترانزیتی کشورهای CIS که هم اکنون از مسیر بافق عبور می کند، بار ترانزیتی هند برای دسترسی به معادن افغانستان، بار پتروشیمی در استان خراسان به عنوان حداقل ها در نظر گرفته شود به علاوه اینکه در صورت واگذاری بهره برداری از این مسیر ریلی به بخش غیردواتی قطعا بهره وری از ان افزایش می یابد که موجب جذب بار ترانزیتی بیشتر خواهد شد