| کد خبر: 51184 |

در جلسه کارگروه ITS مطرح شد:

◄ بررسی سیستم ATC قطار تهران - مشهد / هزینه بهره برداری؛ بیش از ۳۰ میلیون یورو

تین نیوز | عضو تشکل ITS با اشاره به روش بهره برداری سیستم کنترل حرکت ATC قطار تهران-مشهد گفت: این سیستم به ارزش 37 میلیون یورو با قابلیت کنترل در دو حالت دستی و اتوماتیک به درخواست شرکت راه آهن راه اندازی شده است که می تواند در صورت افزایش سرعت ترمز را فعال کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه  تشکل ITS که 15 اردیبهشت در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان حوزه حمل و نقل کشور برگزار شد، موضوعاتی نظیر سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر جاده ای بر اساس پیمایش و معرفی سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) به ویژه در خط تهران- مشهد  مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، ابتدا فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاعاتی در خصوص طریقه سهمیه بندی سوخت بر اساس پیمایش ارائه کرد و در نهایت به نحوه اجرای مزایای و مشکلات پیش رو پرداخت.

در ادامه طاهره فلاح، کارشناس حمل و نقل هوشمند شرکت راه آهن در خصوص سیستم های هوشمند کنترل اتوماتیک قطار اظهار داشت: یکی از مزیت های استفاده از ریل، ارائه سیستم ایمن، صرفه اقتصادی، سرعت بیشتر، قابلیت دسترسی و برنامه ریزی دقیق و جابجایی حجم بالای بار و مسافر است.

وی افزود: استفاده از سیستم های علائم الکترونیک در حمل و نقل ریلی موجب افزایش ایمنی، سرعت سیر و ظرفیت و از طرفی موجب کاهش دخالت نیروی انسانی، برنامه ریزی دقیق تر و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

عضو تشکل ITS با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم های کنترل حرکت قطار بیان داشت: ایمنی سیر قطار متاثر از تصمیم لوکومتیو ران در سیستم علائم است و عدم استفاده از آن موجب کاهش استفاده حد اکثری از ظرفیت شبکه با توجه به هدایت قطار، در سرعت بالا خطای تشخیص و تصمیم گیری افزایش می یابد.

فلاح با بیان اینکه" حرکت قطار در سه حالت گسسته، نیمه پیوسته و پیوسته اتفاق می افتد" گفت: سیستم های کنترل حرکت قطار نیز به سه دسته مدار خط، بالیس و سیستم رادیویی تقسیم می شود که در اصطلاح لاتین به (ATS (automatic tran stop ، ATP(automatic train protection 
ATC (automatic train control  بیان می شوند.

وی با توجه به استاندارد کنترل حرکت قطار در اروپا خاطرنشان کرد: به دلیل شبکه یکپارچه حمل و نقل ریلی در اروپا سیستم چهارم و مدرن تری به نام Automatic train supervision کاربرد دارد اما برای کنترل قطارهای سریع السیر از  ATC سطح 2 استفاده می شود در حالی که ایران از سیستم ATP استفاده می کند.

این کارشناس سیستم های هوشمند با اشاره به نحوه عملکرد سیستم های هوشمند گفت: ارسال اطلاعات مسیر حرکت و اطلاعات قطار به سیستم داخل قطار، محاسبه منحنی استاتیک سرعت و محدودیت سرعت بر اساس اطلاعات وارد شده و محاسبه دینامیک سرعت بر اساس پروفایل از طریق این سیستم انجام می شود.

فلاح تصریح کرد: در حال حاضر CBTC کامل ترین سیستم کنترل حرکت قطار به شمار می رود. زیرا بدون وابستگی به تجهیزات محوطه، قابلیت ارتباط دو طرفه پیوسته است.

عضو تشکل ITS با اشاره به روش بهره برداری سیستم کنترل حرکت قطار تهران-مشهد خاطرنشان کرد: قرار داد این پروژه سال 85 با شرکت مهاران به ارزش 37 میلیون یورو منعقد و سال 93 با قابلیت کنترل ATC در دو حالت دستی و خودکار به بهره برداری رسید اما به درخواست شرکت راه آهن، در حالت اتوماتیک در صورت افزایش بیش از 5 کیلومتر با علائم صوتی به راهبر اخطار می دهد و در صورت افزایش سرعت ترمز فعال سازی می شود و در حالت دستی محدود شده نیز، سیستم به درخواست راهبر از مدار خارج خواهد شد و توسط فرد کنترل می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.