| کد خبر: 4880 |

معاون بهره‌برداری و سیر وحرکت راه‌آهن در گفتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ افزایش ترانزیت در اثر اعمال تخفیف‌های پلکانی راه‌آهن

تین نیوز | معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن گفت: با اعمال تخفیف‌های پلکانی در ترانزیت، شاهد رشد وضعیت ترانزیت بعضی از کالاها از جمله ترانزیت پنبه از ازبکستان هستیم و امیدواریم روند رشد ترانزیت در ماه‌های آتی قابل توجه باشد.

حسین عاشوری در گفتگو با تین نیوز با اشاره به برگزاری جلسات هم اندیشی با مدیران شرکت های خصوصی برای بررسی مشکلات موجود گفت: مشکلات گمرکی در مبادی مرزی سرخس و رازی، کمبود واگن برای صادرات، بالا بودن تعرفه‌‌های راه آهن و نیز بدهی راه آهن به کشورهای آسیای میانه که باعث محدود شدن اعزام واگن از سوی این کشورها به ایران می‌شد، مشکلاتی بود که از سوی شرکت ها عنوان شد.

برنامه راه‌آهن برای افزایش سهم خود در ترانزیت
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن تصریح کرد: با توجه به اینکه راه آهن ایران سهم کمی در ترانزیت کالا دارد، افزایش 100 درصدی ترانزیت بار در راه آهن، از جمله اهداف و برنامه های ماست.

عاشوری افزود: برای تحقق این هدف، راه آهن در اولین اقدام، بخش قابل توجهی از بدهی‌های پیشین به کشورهای آسیای میانه (CIS) را پرداخت کرد و بنا دارد طی چند ماه آینده، تمام این بدهی‌ها پرداخت شود.

وی ادامه داد: اقدام دوم، برگزاری جلسات متعدد با رؤسای راه آهن کشورهای آسیای میانه در ماه‌های گذشته بود که باعث رفع سوء تفاهم‌های پیش آمده شد و چهار کشور ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان آمادگی خود را برای افزایش ترانزیت کالا از خاک ایران اعلام کردند.

توافق ریلی با ترکمنستان
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن درباره حل مشکلات گمرکی شرکت‌ها گفت: برای حل این مشکل، جلسات متعددی با مسئولان گمرک مناطق مرزی سرخس و طرف ترکمنستانی داشتیم و مقرر شد هر دو طرف، تسهیلاتی برای حمل و نقل واگن‌ها قائل شوند.

عاشوری افزود: این توافق با طرف ترکمنستانی بر سر مسایل عملیاتی همچون بحث تعویض بوژی، جابجایی سریع واگن‌ها و اعلام ورود و خروج واگن‌ها و... بود.

وی ضمن اشاره به جلسه هفته قبل راه آهن با معاون فنی گمرک گفت: در این دیدار، مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، به همراه مدیران کل مناطق مرزی از جمله مدیرکل خراسان، آذربایجان و هرمزگان، حضور داشتند و مشکلات گمرکی شرکت‌های خصوصی بررسی شد.

عاشوری گفت: خوشبختانه در این دیدار مسئولان گمرک قول مساعدی برای حل مشکلات موجود در اسرع وقت دادند.

وی درباره بحث تعرفه‌های راه آهن در حوزه ترانزیت کالا گفت: از سوی شرکت‌های خصوصی این موضوع مطرح بود که تعرفه‌ راه آهن ایران نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه بسیار بالاست و پس از بررسی، برای حل این مشکل، تخفیف‌های پلکانی خوبی برای کالاها مصوب شد.

وی افزود: این تخفیف‌ها بر حسب کالا و مقصد ترانزیت متفاوت بوده و طی 2 ماه گذشته تصویب و به شرکت‌ها اعلام شده است و پیش‌بینی ما بر اساس تخفیف‌های اعلام شده این است که طی 2 ماه آینده، روند ترانزیت رشد و بهبود قابل توجهی یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.