| کد خبر: 4656 |

تعهد ۳ ساله برای ساخت راه‌آهن بجنورد – مشهد

تین نیوز | راه‌آهن بجنورد – مشهد که بخشی از پروژه ریلی گرگان – مشهد است قراردادی سه ساله است و تعهد شده که در بازه زمانی سه ساله یعنی از ابتدای امسال تا پایان سال 95 ساخته شود.
 
 پروژه فرودگاه بجنورد با توجه به نزدیکی به کشورهای آسیای میانه و وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های مشترک با آنها در استان و ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی و دامداری و صنایع دستی و همچنین استقرار دبیرخانه کشورهای عضو اکو و استقبال بسیار زیاد مردم استان از سفرهای سیاحتی و زیارتی و دوری از مرکز ایران می‌تواند نقش مهمی در توسعه استان و کشور ایفا کند.
 
فرودگاه بجنورد سال 1375 با انجام روزانه یک پرواز راه اندازی شد.
 سال 1392 برای تکمیل و توسعه روند احداث این فرودگاه اعتباری برابر 135 میلیارد ریال از بودجه استانداری برای تملک و اجرای پروژه‌ها و نیز 40 میلیارد ریال از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور برای تملک پروژه‌ها به این فرودگاه اختصاص یافت.
 
به گفته محمود امانی - مدیر فرودگاه بجنورد - توسعه و تکمیل باند و سطوح پروازی و نیز دیوار حفاظتی این فرودگاه تا شهریور 93 به پایان خواهد رسید. همچنین محوطه‌سازی فرودگاه بجنورد تا 30 مهرماه امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و از ترمینال خارجی این فرودگاه نیز تا سی ام آذرماه بهره‌برداری خواهد شد.
 
مدیر فرودگاه بجنورد در آستانه سفر وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت این فرودگاه گفت: فرودگاه بجنورد تلاش می‌کند ضمن تحقق انتظارات مردم و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از قطب‌های توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی استان خراسان شمالی نقش آفرینی کند.
 
امانی ادامه داد: در سال 88 موضوع بهسازی سطح پروازی، ساخت ترمینال و تملک اراضی اطراف این فرودگاه کلید خورد و این پروژه در سال 89 به عنوان مصوبه هیات وزیران مطرح شد که وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری معرفی و مقرر شد استانداری خراسان شمالی، اقدامات لازم را در زمینه تملک اراضی انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه این قرارداد در سال 90 منعقد شد، ادامه داد: متافانه پیگیری مستمری در زمینه تملک اراضی اطراف فرودگاه بجنورد صورت نگرفت و کلیه امور به عهده شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفت.
 
مدیر فرودگاه بجنورد درباره وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه گفت: با توجه به اینکه اعتبار سال 91 به این پروژه تزریق نشد روند بهسازی و اجرایی در رقم 41 درصد پیشرفت باقی ماند.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 13.5 میلیارد ریال به این پروژه تخصیص داده شد و اکنون شاهد 64 درصد پیشرفت فیزیکی این فرودگاه هستیم، افزود: امیدواریم در سال جاری اعتبارات توسعه و تکمیل این پروژه به موقع تزریق شود تا در پایان شهریورماه سال 93 سطوح پروازی و تطویل باند فرودگاه به بهره برداری برسد. همچنین محوطه فرودگاه در پایان مهر ماه سال جاری مورد استفاده قرار گیرد و در پایان فصل پاییز نیز ترمینال خارجی این فرودگاه قابل استفاده شود.
 
امانی توضیح داد: تاکنون 142 میلیارد ریال از منابع ملی، 138 میلیارد ریال از منابع استانی و 100 میلیارد ریال از منابع داخلی صرفا به این پروژه اختصاص داده شده است.
 
وی درباره انتظاراتش از روند تکمیل و توسعه فرودگاه بجنورد گفت: با توجه به جایگاه ویژه بجنورد در مرز مشترک با آسیای میانه و ترکمنستان، امیدواریم با تکمیل این پروژه، پروازهای داخلی بر اساس تقاضا افزایش یابد و شاهد پروازهای خارجی به ویژه عتبات عالیات و حج در این فرودگاه باشیم.
 
وی افزود: همچنین امیدواریم به زودی شرکت‌های متقاضی در بسته بندی محصولات دامی و کشاورزی فعالیت خود را آغاز کنند و این فرودگاه به عنوان یکی از قطب‌های توسعه اقتصادی نقش آفرینی کند.
 
امسال کنار گذر شمالی شهر بجنورد تکمیل می شود
 پروژه کنارگذر شمالی بجنورد در شهریور 85 و پس از برگزاری مناقصه توسط شرکت شوسه راه با هدف کاهش ترافیک در این شهر که سال‌ها به خاطر عبور ماشین‌های سنگین از آن رنج می‌برد اجرایی شد که روند بهره برداری از آن در سال‌های گذشته با کندی مواجه شد.
 
این پروژه راهسازی به طول 20 کیلومتر بوده که مسیر غرب به شرق شهر بجنورد را به یکدیگر متصل می‌کند و از پایین دست روستاهای علی‌آباد و باغچق بجنورد و همچنین مناطقی از پادگان سپاه و ارتش عبور می‌کند.
 
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی در آستانه بازدید وزیر راه و شهرسازی از این پروژه گفت: در صورت تزریق اعتبار لازم، پروژه در 6 ماهه نخست سال جاری به پایان خواهد رسید.
 
علیرضا هنرور با اشاره به مبلغ قرارداد پروژه کنارگذر بجنورد گفت: اکنون بودجه این قرارداد با توجه به افزایش 19 درصدی مبلغ اولیه، به رقم 13 میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است.
 
وی با بیان اینکه پروژه کنارگذر شمالی بجنورد با پیمانکاری شرکت شوسه پیگیری شد، ادامه داد: با توجه به اینکه پیشرفت پروژه با روند کندی همراه شد ادامه پروژه به شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی سپرده شد.
 
هنرور به افتتاح باند شمالی این پروژه در خرداد ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: هشت کیلومتر از باند جنوبی این پروژه آسفالت شده و 12 کیلومتر باقیمانده نیز مراحل زیرسازی و پل‌سازی را پشت سرگذاشته است.
 
وی اظهار کرد: در صورت تزریق اعتبار لازم، پروژه در شش ماهه نخست سال به پایان خواهد رسید، در غیر این صورت افتتاح کامل آن تا پایان سال جاری به طول می‌انجامد.
 
تعهد 3 ساله برای ساخت راه آهن بجنورد – مشهد
 مدیر پروژه راه‌آهن گرگان – مشهد با بیان اینکه قطعه بجنورد - مشهد در این مسیر از اولویت بیشتری برخوردار است، گفت: با احداث این مسیر در آینده یک مسیر امن ریلی بین شمال شرق تا شمال غرب دریای خزر به وجود می‌آید و همین مسیر به تدریج به یکی از راه‌های ارتباطی با کشور ترکمنستان تبدیل خواهد شد.
 
حمید ملکی‌راد درباره پیشینه و ضرورت اجرای این طرح و همچنین فوایدی که اجرای آن به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: طرح راه‌آهن گرگان – مشهد، مناطق شمال شرق کشور (استان‌های گلستان و خراسان شمالی) را تحت پوشش شبکه راه‌آهن قرار می‌دهد و علاوه بر امکان سفر راحت و امن برای زائران حضرت ثامن‌الائمه(ع) از استان‌های شمالی کشور، از نظر ارتباط بین مراکز استانی و شهرهای اصلی استان‌های گلستان و خراسان شمالی با دیگر مناطق کشور و امکان حمل و نقل انبوه ریلی برای توسعه معدنی و صنعتی و کشاورزی اهمیت دارد.
 
وی افزود: با اجرای این طرح شهرهای استان‌های خراسان رضوی و شمالی نظیر قوچان، شیروان، بجنورد و شهرهای مهم استان گلستان نظیر گنبد و علی‌آباد در شبکه ریلی کشور تحت پوشش راه‌آهن قرار می‌گیرند.
 
همچنین با احداث این مسیر و با احداث احتمالی راه‌آهن ساری به بندر انزلی و بقیه مسیر تا آستارا، در آینده یک مسیر امن ریلی بین شهرهای شمال شرق تا شمال غرب دریای خزر به وجود خواهد آمد. در این صورت این محور می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی بین شهرهای شمالی این دو استان و کشور ترکمنستان در نظر گرفته شود.
 
این محور سال 89 مجوز اجرا را از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گرفت. اعتبار مصوب طرح در قانون بودجه سال گذشته معادل 613 میلیارد ریال بود.
 
مدیر پروژه راه‌آهن گرگان - مشهد با بیان اینکه مسیریابی این طرح به علت کوهستانی بودن مسیر و همچنین وجود مناطق تحت حفاظت محیط زیست و اراضی کشاورزی و شهرک‌های مسکونی و روستاهای متعدد در چندین مرحله بررسی شده است، درباره وضعیت مطالعاتی این طرح گفت: مطالعات مقدماتی این طرح به طول تقریبی 638 کیلومتر در حد فاصل ایستگاه گرگان جدید تا ایستگاه راه‌آهن موجود مشهد در سال 76 انجام شد. سپس مطالعات مرحله اول مسیریابی و زیرسازی طرح در سال 82 آغاز شد و در سال 84 پایان یافت.
 
ملکی‌راد در خصوص راه ارتباطی موجود بین سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان توضیح داد: اکنون راه اصلی از مشهد به قوچان و شیروان سپس بجنورد تا آشخانه و از آنجا تا گرگان ادامه دارد که تنها راه جاده‌ای موجود در منطقه از مشهد تا گرگان محسوب می‌شود.
 
همچنین علی اکبر مردی آغمیونی - سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو - درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن گرگان – مشهد اظهار کرد: اکنون در سه منطقه واقع در گرگان، شیروان و بجنورد کارگاه‌هایی تجهیز شده‌اند که با فراهم شدن شرایط، فعالیت جدی خود را در این مناطق ادامه خواهند داد.
 
وی درباره زمان بهره برداری این پروژه مهم ادامه داد: پروژه مربوط به این مسیر، قراردادی سه ساله است و تعهد شده که در بازه زمانی سه ساله، یعنی از ابتدای سال 1393 تا پایان سال 95 کار به پایان برسد.
 
پیشرفت 97 درصدی طرح بیمارستان 32 تختوابی آشخانه
 علی اصغر بدیعی مقدم - مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی - گفت: قرار بود مبلغ یک میلیارد تومان تا پایان اسفند ماه سال گذشته به بیمارستان 32 تختوابی آشخانه تزریق شود تا در ایام نوروز این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شود اما متاسفانه تنها حدود 300 میلیون اعتبار به این پروژه تزریق شد.
 
وی با بیان اینکه اکنون پیشرفت فیزیکی این بیمارستان به 97 درصد رسیده است، اظهار کرد: به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم این پروژه را طبق وعده گذشته تا پایان سال 92 تحویل دهیم، اما امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه امسال این پروژه تکمیل و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شود.
 
بدیعی مقدم یادآور شد: برای تکمیل این پروژه مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان درخواست بودجه شده بود که حدود 300 میلیون تومان دریافت شد. امیدواریم هرچه سریع تر این مبلغ به پروژه بیمارستان آشخانه تزریق شود تا مردم این منطقه بتوانند از امکانات بیمارستان استفاده کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ارشد راه و ترابری 0 0

    تعهد سه ساله به اجرای این طرح یعنی یک وعده محال. شرایط فآن فراهم نیست. حتی اگر تامین مالی طرح قطعی باشد که نیست و حتی اگر قرارداد اجرای طرح منعقد شده باشد که نشده است و حتی اگر تمام طراحی انجام شده باشد که نشده است بازهم امکان اجرای این طرح بزرگ در مدت سه سال شدنی نیست. آیا کسی در این دولت به این معده های نشدنی واکنش نشان نمی دهد؟ همین حرفهای توخالی اعتماد مردم به مسئولان را کاهش می دهد.