| کد خبر: 45272 |

از نوروز امسال و در خط تهران - مشهد کلید می‌خورد

وقتی قطارها از راه دور کنترل می‌شوند

تین نیوز | طبق وعده وزیر راه و شهرسازی، طرح سیستم کنترل هوشمند (atc) از نوروز 94 اجرایی خواهد شد. طرحی که در صورت اجرای آن می‌توان تمام قطارهای فعال در مسیر ریلی ایران را از راه دور هدایت، کنترل و مدیریت کرد.
 
در قالب طرح سیستم کنترل هوشمند قطارها که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان اجرایی می‌شود، به جای کنترل انفرادی قطارها و اتصال آنها به شبکه هماهنگی مرکزی، دیگر تمام برنامه‌های قطار از جمله زمان حرکت و توقف، زمان رسیدن به ایستگاه، کنترل سرعت و زمان تعویض خط‌ها به وسیله مدیریت یکپارچه اجرایی می‌شود و به وسیله آن تمام قطارها هماهنگ می‌شوند.
 
اجرای این برنامه که از چند سال قبل در ایران در دستور کار قرار گرفته به شکل پایلوت در مسیر پر تردد تهران- مشهد به پایان رسیده و طبق وعده وزیر راه با به اتمام رسیدن جزییات مدنظر، این طرح در نوروز امسال آغاز به کار می‌کند.
 
به گفته مسولان راه‌آهن در کنار صرفه جویی بالای حاصل از اجرای طرح سیستم کنترل هوشمند ATC ، این طرح ظرفیت موجود در خطوط راه‌آهن را نیز به دو برابر افزایش داده و امکان استفاده حداکثری از توان ریلی کشور را فراهم می‌کند.
 
هرچند با توجه به نیاز جدی راه‌آهن ایران به توسعه و نوسازی خطوط ریلی و ناوگان باید انتظار بهبود جدی شرایط قطارها را تا سال‌های آینده فراموش کرد اما به کارگیری روش‌های جدید کنترل قطارها از راه دور در کشور که می‌تواند پس از تایید نهایی در دیگر مسیرهای فعال در کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد، قطعا امکان بهره‌وری ریل را گسترش داده و در شرایطی که در ایام پیک سفر ناوگان از ارائه تسهیلات لازم به متقاضیان باز می‌ماند، عصای دست راه‌آهن خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.