| کد خبر: 44160 |

◄ از " سریع السیر " تا " برقی "؛ از تهران - اصفهان تا تهران - مشهد

تین نیوز | امروزه بخش عمده حمل و نقل در سطح اقتصاد جهانی از طریق ریل انجام می شود و به عبارتی حمل و نقل ریلی عامل مهمی برای توسعه تجارت است لذا شناخت دستاوردهایی که از یک پروژه ریلی به دست می آید ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش تین نیوز حمل و نقل ریلی از میان زیر بخش های مختلف صنعت حمل و نقل یکی از تاثیر گذارترین بخش ها بر رشد اقتصادی است زیرا امروزه بخش عمده حمل و نقل در سطح اقتصاد جهانی از طریق ریل انجام می شود و به عبارتی حمل و نقل ریلی عامل مهمی برای توسعه تجارت است همچنین بر اساس تئوری های اقتصادی توسعه اقتصادی نیز می تواند بر رشد حمل و نقل ریلی اثرگذار باشد.

در این زمینه در حالی که این روزها سخن از کلنگ زنی قطار سریع السیر تهران - اصفهان است از برقی کردن قطار تهران - مشهد نیز به عنوان پروژه های وعده داده شده دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی یا دمی شود؛ بحث برقی کردن خطوط ریلی در ایران سال هاست که ادامه دارد و وعده های رنگارنگی در این سال ها داده شده است. وعده هایی که یکی از دیگری دلربا تر بوده و گوی سبقت را از هم ربوده بودند.بارها برقی کردن مسیر ریلی تهران مشهد به پیمان گذارده شده و به حال خود رها شده و تغییرات قیمتی و تاخیرها مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرد.

اما اکنون به روایت مسئولان راه آهن قرار است درحوزه برقی کردن مسیرهای ریلی تحولی ایجاد شود. لذا در این خصوص شناخت برخی ازدستاوردهایی که با اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد رخ خواهد داد، شاید خالی از لطف نباشد.

در این زمینه چند نمونه از جزئیات اجرایی که کارشناسان پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد بر آنها تاکید دارند، در ذیل ذکر می گردد:

1. در سال ۱۳۸۲ با بررسی مجدد برنامه حمل پیش بینی شده برای حمل ۱۳ میلیون مسافر در مسیر تهران مشهد (که اغلب از زائران علی بن موسی‌الرضا هستند) با روزانه ۶۶ قطار مشخص گردید که برقی کردن این مسیر می‌تواند منجر به کاهش سرمایه گذاری خرید لکوموتیو و واگن مسافری گردد چرا که لکوموتیوهای برقی مسافری دارای توان روی چرخ تا ۴ برابر نوع دیزلی خود هستند و این یعنی تعداد کمتر لکوموتیو برای جابجایی مسافرین.
2. در این نوع از حمل و نقل با کاهش زمان سیر می‌توان علاوه بر سیر بیشتر در هر روز مثلاً رفت و برگشت روزانه و طی مسافت ۱۸۰۰ کیلومتر، می‌توان از واگن های با ظرفیت بیشتر استفاده کرد.
3. مناقصه برقی کردن راه آهن تهران مشهد در سال ۸۶ برگزار و برنده آن در سال ۸۷ اعلام گردید.
4. بر اساس برنامه پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد، قرار است ظرف مدت ۳۰ ماه مسیر دو خطه فعلی برقی و با سرعت ۱۶۰ کنونی راه اندازی ‌گردد.
5. در این پروژه، قرار است با اصلاحات خط، سیستم ترمز واگن ها و سیستم کنترل اتوماتیک قطار سرعت قطارهای مسافری به ۲۰۰ افزایش و زمان سیر از ۱۲ ساعت به ۸ و سپس ۶ ساعت کاهش یابد.
6. با ورود قطارهای خودکشش الکتریکی کج شونده سرعت به ۲۵۰ و زمان سیر از ۷٫۵ به ۵ ساعت خواهد رسید.
7. برای حمل و نقل مسافر و بار در این مسیر ۵۰ دستگاه لکوموتیو چهارمحوره مسافری و ۲۰ دستگاه لکوموتیو ۶ محوره باری پیش بینی شده‌است.
8. تمامی واگن های مسافری موجود، امکان سیر در این مسیر را دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احداثخطوط سریع السیر تهران - مشهد و انجام و پایان یافتن مطالعات توسط مهندسین مشاور مترا با مشاور همکار خارجی اش در دولت قبل هیچ پیگیری برای احداثچنین پروژه ای که یکی از گلو گاههای مسافرتی کشور ایران است و بیشترین درآمد ناشی از جابجائی مسافر را داراست مسکوت مانده حتی یک نفر از مدیران راجع به این موضوع اظهار نطری نمی کنند. ولی حاضرند خط راه اهن قم - تهران - اصفهان هیچ توجیه اقتصادی و منطقی ندارد میلیارد ها تومان فایناس چینی ها رو با درصد بهره بالا که دولت باز پرداخت انرا قبول کرده را در اولویت انجام دهند. بنظر بنده حقیر بهتر بود انجام فاینانس را برای خط تهران - مشهد عملیاتی می کردند. و با توجه به اینکه در این مسیر(تهران قم اصفهان) هنوز طراحی و ساخت تهران تا قم انجام نشده از محل بودجه ملی با هدف گذاری بخشی از مسیر سالیانه باتمام میرسید لازم به ذکر است این پروژه تا سال ۹۸ هم باتمام نخواهد رسید.