| کد خبر: 39223 |

آغاز فعالیت‌هایی برای تکمیل پروژه راه‌آهن «تهران - سنندج»

تین نیوز | استاندار کردستان با اشاره به اینکه در کردستان بحران بیکاری وجود دارد، گفت: نرخ بیکاری کردستان هم‌اکنون 28 درصد عنوان شده، در حالی که معتقدم آمار بیکاری کردستان بیش از 28 درصد است.
 
«عبدالمحمد زاهدی»، دیروز(دوشنبه 29 دی‌ماه) در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی کردستان در استانداری، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بوده اما مشکل کم‌آبی همچنان وجود دارد و به عنوان یک مشکل جدی در استان پیگیری می‌شود.
 
وی افزود: اگر چه این میزان بارش کاستی‌های گذشته را جبران نمی‌کند اما می‌توان به همین میزان هم امیدوار بود.
 
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: مشکل کم آبی تنها مختص کردستان نیست و بسیاری از استان‌های کشور درگیر این موضوع هستند و برطرف کردن این مشکل در استان از طریق مسئولان کشوری پیگیری شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در کردستان حتی یک متر آزادراه هم وجود ندارد، افزود: این در حالی است که کردستان در مسیر ترانزیت شمال به جنوب واقع شده است.
 
زاهدی به تلاش‌های دولت در جهت توسعه راه‌های کردستان اشاره و تصریح کرد: جذب 850 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ماده‌ی 180 برای راه‌های استان از دستاورد اقداماتی بوده که در جهت توسعه‌ی راه‌های استان انجام شده است و کردستان در زمینه جذب این اعتبار، رتبه‌ی نخست کشوری را دارد.
 
وی با اشاره به اینکه برای ارتقای جاده‌های روستایی اعتباراتی در نظر گرفته شده است، گفت: توجه به جاده‌های روستایی نیز در اولویت برنامه‌های دولت در کردستان است.
 
استاندار کردستان ادامه داد: من و دیگر استانداران، مؤظف به اجرای قانون برنامه‌ی پنج ساله‌ی توسعه و برنامه‌های دولت در استان‌ها هستیم.
 
وی در ارتباط با فعالیت‌های حوزه‌ی سیاسی یک استاندار، افزود: بخشی از فعالیت‌های این حوزه مربوط به انتصاب مدیران و فرمانداران استان است و قطعاً کسی که انتخاب می‌شود باید نماینده‌ی دولت باشد.
 
استاندار کردستان ادامه داد: من برای انتصاب فرماندران و مدیران حساسیت سیاسی نداشتم و در انتصاب بسیاری از مدیران نیز گرایش سیاسی مطرح نبوده است.
 
وی گفت: از این به بعد شاهد تغییر عمده‌ی مدیریتی در استان نیستیم و باید فضا را به سمت تثبیت مدیریت‌ها پیش ببریم.
 
زاهدی در ادامه سخنان خود افزود: خوشبختانه امروز فضای نقد در استان کردستان بسیار بهتر از گذشته شده و تحمل مدیران نیز در مقابل انتقادات افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید مدیران را نقد کنند، افزود: این مسأله به نفع خود مدیران است و آنها باید آستانه تحملشان را افزایش دهند.
 
استاندار در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد مدیرانی که انتخاب کردید، راضی هستید؟ گفت: رضایت من از مدیران نسبی بوده و کامل نیست.
 
وی در ارتباط با تعامل مدیران با مردم، اظهار کرد: معتقدم تعامل با مردم نباید مانع از کار اصلی مدیریت شود، چون اگر مدیری همه‌ی وقتش را برای دیدارهای مردمی صرف کند دیگر وقتی برای برطرف کردن مشکلات خود همین مردم ندارد.
 
استاندار در ادامه با اشاره به اینکه استان کردستان در حوزه‌ی فرهنگ و هنر، پتانسیل‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: امروز در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی نیز فضای خوبی در استان حاکم است و فعالان فرهنگی حمایت می‌شوند و در دستور کار نیز داریم که برنامه‌هایی را در آینده برای توسعه‌ی فرهنگی استان انجام دهیم.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه‌ی عمرانی انجام شده است، اعلام کرد: بخش خصوصی را وارد مباحث عمرانی کرده‌ایم و برای ساخت راه‌ها، احداث فرودگاه سقز و تکمیل پروژه راه‌آهن «تهران - سنندج» فعالیت‌هایی انجام شده است.
 
زاهدی، با بیان اینکه تلاش کردیم زمینه‌ی حضور سرمایه‌گذاران را در کردستان بیش از پیش فراهم کنیم، گفت: وقت زیادی صرف مذاکره با سرمایه‌گذاران شده و برای برخی نیز مجوز فعالیت صادر شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه دو معدن طلا در شهرستان‌های قروه و سقز وجود دارد، تصریح کرد: معدن قروه هم‌اکنون فعال شده است و معدن سقز نیز در آینده فعال می‌شود.
 
استاندار کردستان با اشاره به اینکه کردستان، ظرفیت معدنی بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط هفت درصد از پهنه‌ی کردستان مطالعه شده و 93 درصد دیگر آن هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.
 
وی با اشاره به مسأله خام‌فروشی معادن کردستان، یادآور شد: از این به بعد معادن را به شرط فرآوری واگذار می‌کنیم و تاکنون چند واحد این مجوز را در استان اخذ کرده‌اند.
 
زاهدی در ادامه به ایجاد دو منطقه آزاد تجاری در شهرستان‌های بانه و مریوان اشاره و تصریح کرد: در دولت گذشته، ایجاد دو منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی بانه و مریوان به تصویب رسیده که منطقه‌ی ویژه‌ی مریوان به بخش خصوصی و بانه به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه به دنیال این مسأله هستیم که دو منطقه آزاد را در مریوان و بانه تأسیس کنیم، ادامه داد: در همین راستا اخیراً 110 هکتار زمین را تملک کرده‌ایم که منطقه‌ی ویژه را در آنجا فعال می‌کنیم.
 
استاندار افزود: منطقه‌ی آزاد امتیازات بیشتری را نسبت به منطقه‌ی ویژه دارد و حتماً باید در مرزها ایجاد شود.
 
کردستان از اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی بهره‌مند می‌شود
وی در ادامه سخنان خود گفت: اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی به هشت استان کمتر توسعه‌یافته‌ی کشور اختصاص یافته است که استان کردستان نیز از این تسهیلات بهره‌مند می‌شود.
 
زاهدی افزود: 600 میلیارد تومان به این هشت استان اختصاص یافته، اما هنوز سهمیه استان‌ها مشخص نشده است.
 
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید گفتمان توسعه به گفتمان غالب استان تبدیل شود چون یکی از موانع توسعه‌نیافتگی عدم وجود همین گفتمان است.
 
استاندار کردستان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نرخ بیکاری در کردستان و برنامه‌ی شاخص وی برای ایجاد اشتغال جوانان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آمار 28 درصد بیکاری را مطرح کرده‌اند در حالی که معتقدم آمار بیکاری کردستان بیش از 28 درصد است.
 
وی با اشاره به اینکه در کردستان بحران بیکاری وجود دارد، یادآور شد: با حفظ مشاغل موجود، ایجاد مشاغل کوچک در کوتاه مدت و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان در درازمدت می‌توان به برطرف کردن این مشکل کمک کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.