| کد خبر: 38375 |

◄ نگاهی به توسعه قطارهای بین المللی و سفرهای ریلی به کشورهای همسایه

تین نیوز | ایران در نظر دارد تا در راستای توسعه‌ قطارهای بین المللی ضمن راه اندازی قطار تهران- تاشكند- آلماتی، ارتباط ریلی با كشورهای هند، پاكستان و عراق نیز در آینده‌ای نزدیك برقرار کند.

به گزارش تین نیوز سید حسن موسوی نژاد مدیر عامل شرکت رجا درباره برنامه ریزی های شرکت رجا برای گسترش سفرهای قطاری بین المللی می گوید: در حال حاضر راه‌آهن ایران از پنج نقطه عمده به کشورهای همسایه متصل است. مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان که البته درحال حاضر غیر فعال است، مرز اینچه‌برون که به تازگی افتتاح شد، راه آهن سرخس که از آغاز به کار آن 15 سال می گذرد و میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران در آن به پاکستان وصل می شود.

موسوی نژاد با بیان این‌که درحال حاضر تنها قطارهای مسافربری فعال در مرزهای خارجی ایران به تهران – آنکارا و تبریز – آنکارا خلاصه می شود اظهار داشته است: تا پیش از این، این قطار تا مقصد استانبول می رفت که در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در این محور از سوی دولت ترکیه در حال اجرا است به آنکارا ختم می شود. این قطار هفته‌ای یکبار از تهران به سمت ترکیه رفته در دریاچه وان مسیر ریلی‌اش قطع می شود و دوباره با استفاده از واگن های ترکیه انتقال مسافران ادامه پیدا می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته درباره وضعیت قطارهای توریستی در مسیرهای شمال شرق و شرق کشور نیز می گوید: در این مسیر تاکنون بحث قطارهای مسافرتی مطرح نبوده که درصدد هستیم با پیگیری مقدمات لازم برنامه ریزی های مورد نیاز برای آن را انجام دهیم. هر چند در مسیر میرجاوه با توجه به تفاوت عرض ریلی قطارهای ایران نسبت به مسیر پاکستان قطارهای مسافرتی برای پیشروی در مرز با مشکل روبرو می‌شوند که حل شدن این مشکل به برنامه ریزی‌های کلان احتیاج دارد.

گفتنی است ایران در نظر دارد تا در راستای توسعه‌ قطارهای بین المللی ضمن راه اندازی قطار تهران- تاشكند- آلماتی، ارتباط ریلی با كشورهای هند، پاكستان و عراق نیز در آینده‌ای نزدیك برقرار کند.

برنامه حرکتی  قطارهای بین المللی
قطار تهران-دمشق: 
قطار تهران- دمشق تا اطلاع ثانوی حركت ندارد.

قطار تهران-آنكارا
این قطار دوشنبه شب از تبریز عازم و صبح روز سه شنبه وارد شهر وان در تركیه می‌شود. این قطار روز ۴ شنبه ساعت ۲۲:۴۰ تهران را به مقصد آنكارا ترك كرده و پس از عبور از ایستگاه زنجان، تبریز، سلماس وارد ایستگاه مرزی رازی می شود. در ایستگاه رازی تشریفات گمركی و كنترل گذرنامه ها انجام می شود، سپس قطار در ادامه مسیر پس از طی ۳ كیلومتر در ساعت ۱۷:۴۰، در ایستگاه مرزی كاپیكوی در تركیه برای بررسی گذرنامه ها و گمرك توسط ماموران این كشور متوقف می شود. قطار پس از طی ۱۰۷ كیلومتر وارد ایستگاه وان می شود و در اسكله وان مسافران سوار كشتی دو طبقه (فری بوت) شده و پس از ۵ ساعت مسافرت با كشتی بر روی دریاچه وان به ایستگاه تات وان رسیده و پس از طی ۱۳۳۰ كیلومتر سفر خود را با قطار تركیه تا آنكارا ادامه می دهند و در ساعت ۰۹:۲۵شنبه به آنكارا می رسند.

قیمت بلیت قطار تهران-آنكارا ۴ تخته ۳۶ نفره با شماره قطار (۴۹۰) از تاریخ ۱/۱۱/۹۳: ۲۲۳۵۵۰۰ ریال

قطار تبریز – وان

این قطار دوشنبه شب از تبریز عازم و صبح روز سه شنبه وارد شهر وان در تركیه می‌شود. این قطار بعد از خروج از ایستگاه تبریز  (انجام تشریفات گمركی مسافران تبریز در ایستگاه مذكور انجام می‌شود) و با عبور از ایستگاه سلماس كه تشریفات گمركی مسافرانی كه از این ایستگاه سوار قطار می شوند انجام و سپس تشریفات گذرنامه تمامی مسافرین قطار در ایستگاه مزبور انجام می‌شود.

سپس با ورود به ایستگاه رازی و اخذ مجوز ورود به كشور تركیه وارد ایستگاه مرزی كاپیكوی در تركیه شده و ضمن انجام تشریفات گمرك و گذرنامه تمامی مسافران، ایستگاه كاپیكوی را به قصد ایستگاه وان ترك می‌كند. امور گمركی این قطار در ایستگاه وان انجام می‌شود. برگشت این قطار از شهر وان سه شنبه شب و ورود آن به تبریز در صبح روز چهارشنبه است.

قطار زاهدان- كویته 
حركت قطار از كویته به زاهدان ساعت ۰۸:۳۰ دقیقه روزهای اول و پانزدهم هر ماه میلادی، و حركت از زاهدان به كویته ساعت ۰۸:۰۰ روزهای سوم و هفدهم هر ماه میلادی است.

ورود قطار به زاهدان در ظهر روزهای دوم و شانزدهم ماه‌های میلادی و ورود به كویته در ظهر روز چهارم و هجدهم ماه‌های میلادی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.