| کد خبر: 35066 |

تأسیس ایستگاه «بوژی» راه‌آهن گرگان به «اینچه‎برون» هیاهو برای هیچ

تین نیوز | ایجاد ایستگاه تعویض بوژی برای خط جدید راه‌آهن گرگان، اینچه‌برون از جمله موضوعاتی است که ضرورت یا عدم ضرورت ایجاد آن در خاک ایران و یا ترکمنستان این روز‎ها به جنجال رسانه‎ای مبدل شده است.
 باید پذیرفت اساس هر حرکت اقتصادی اندیشیدن به تبعاتی است که با محوریت سود و منفعت نصیب آن مجموعه می‎شود و مطمئنا یک حرکت اقتصادی مناسب حرکتی است که بیشترین سود را عاید یک مجموعه سازد.
 
در ابتدا باید بدانیم بوژی چیست و آن را بشناسیم، بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است و در لغت به معنای محور یا چرخ است و  برخلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می‎شود.
 
آنچه به عنوان ایستگاه تعویض بوژی در مورد ریل اینچه‎برون مطرح می‎شود، از آن جهت است که فاصله عرضی ریل‎ کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوری یا همان آسیای میانه فعلی با دنیا به میزان حدود 10 سانتی‎متر متفاوت است و بر همین اساس باید چرخ‎های قطار یا همان بوژی تعویض شود، تا قابلیت حرکت دوباره به واگن‎های قطار داده شود.
 
* تأسیس بوژی به کشور ترکمنستان سپرده شده است
 اکنون که ریل‎های قطار گرگان- اینچه‎برون با هدف ارتباط اقتصادی با آسیای میانه طراحی شده، لزوم تعویض بوژی امری ضروری است و باید این ایستگاه در ابتدای ورودی قطارهای دو کشور ایران و ترکمنستان بنا شود و البته بر اساس تصمیم دو کشور این مهم به کشور همسایه ترکمنستان سپرده شده است.
 
سئوال اینجاست آیا طبق برخی نقل قول‎های رسانه‎ای فقدان تاسیس ایستگاه بوژی در گلستان به معنای این است که یک فرصت بزرگ اقتصادی را از دست داده‎ایم یا اینکه این کار بر مبنای همان نفع و ضرری در نظر گرفته شده که البته در هر کار اقتصادی مدنظر است.
 
بررسی و نقد موضوعات مختلف در زمینه‎های تخصصی شاید سخت‎ترین بخش کار خبری است چرا که فهم بسیاری از موضوعات ابتدا باید لحاظ شود و دور از هیاهو و تب رسانه‎ای به مخاطبان انتقال یابد.
 
جالب اینجاست که معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان در مصاحبه‎ای که البته گویا می‎خواهد به نوعی جو ملتهب رسانه‎ای درخواست  تاسیس ایستگاه بوژی در گلستان را آرام کند، اذعان داشت که این ایستگاه در گلستان هم تاسیس می‎شود که همین موضوع نشان از فقدان آگاهی وی نسبت به بوژی دارد، چرا که ایجاد این ایستگاه هزینه‎ای سرسام آور دارد و اصلا ضرورتی ندارد که دو ایستگاه برای یک ایستگاه راه‎اندازی شود.
 
تردیدی نیست که دغدغه مسئولان استان که حتی شامل نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استان نیز می‎شود، نسبت به موضوع احداث ایستگاه تعویض بوژی امری طبیعی است و آنان به دنبال انجام بهترین کار با بهترین نتیجه هستند اما به نظر می‎رسد، باید نسبت به این موضوع تامل بیشتری داشت و منفعت کشور را از این موضوع در نظر گرفت.
 
اکنون در دنیا با توجه به ارتباط با کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوری دو نوع کاربرد بوژی وجود دارد، نوع اول ایستگاهی است که در مرز ورودی اروپا به این کشورها وجود دارد که البته علاوه بر شکل ایستگاهی کلاسیک  آن با طراحی ساختار واگن‎های جدید این تعویض بوژی از طریق خود قطار، به شکل اتوماتیک انجام می‎پذیرد.
 
*ساخت ایستگاه بوژی در گلستان صرفه اقتصادی ندارد
 هرچند ایستگاه بوژی بین گلستان و آسیای میانه از همان نوع اول و کلاسیک، مشتمل بر ایستگاهی است که در آن محورهای بوژی تعویض می‎شوند تا قابلیت اتصال به راه‎آهن دو کشور را داشته باشد.
 
اکنون باید این موضوع را از لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، که آیا تاسیس این ایستگاه در کشور به معنای اقتصادی بودن آن است و یا اینکه این موضوع برای کشور ما صرفه اقتصادی ندارد.
 
معاون عمرانی استاندار گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت خط ارتباطی گرگان، اینچه‎برون به کشورهای آسیای میانه گفت: این پروژه استراتژیک در جهت ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای استان و طرف مقابل بسیار حایز اهمیت است.
 
رضا مروتی اظهار کرد: هدف اصلی از اجرای پروژه، حجم بار ترانزیت جابه‌جایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.
 
*هزینه 260 میلیارد تومانی احداث ایستگاه بوژی

 وی با اشاره به موضوع احداث ایستگاه بوژی در پروژه ریلی گرگان، اینچه‎برون خاطرنشان کرد: در احداث این ایستگاه به دنبال حفظ منافع ملی بودیم و با تکیه بر همین موضوع تصمیم گرفته شد، موضوع بر عهده کشور دوست و همسایه ترکمنستان باشد.
 
مروتی ادامه داد: هزینه احداث ایستگاه بوژی بالغ بر 260 میلیارد تومان است که با توجه به این هزینه بالا، حتی با درآمدزایی حاصل از جابه‎جایی واگن هم که مبلغ قابل توجهی نیست، ساخت این پروژه به هیچ‎وجه در کشور دارای صرفه اقتصادی نیست.
 
وی ادامه داد: البته این موضوع را برای برخی از مدیران استانی از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز توضیح داده شد و آنان نیز به این نتیجه رسیدند که این از تدبیر مجموعه استان بود که احداث بوژی به کشور همسایه سپرده شده است.
 
* تأکید بر ایجاد مراکز نگهداری غلات مازاد وارداتی قزاقستان در گلستان
 معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به حجم بالای غلاتی که از کشور قزاقستان و از طریق ظرفیت ریلی وارد گلستان می‎شود تصریح کرد: بی‎شک اکنون اولویت استان در این بخش بوژی نیست، بلکه احداث مراکزی است که بتوان با آن شش تا هفت میلیون تن غلاتی که وارد استان می‎شود را دپو و نگهداری کرد تا غلات دچار آسیب نشود.
 
مروتی یادآور شد: تمرکز مسئولان استانی بر این موضوع و احداث مراکز نگهداری غلات از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوان با این کار ظرفیت اقتصادی غلات وارداتی را مدیریت کرد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: با تدبیر مدیران کشور و استان این مسیر ترانزیتی جدید، بتواند منشاء تحول اقتصادی و تجاری در گلستان باشد.
 
طول خط راه‌آهن ایران - ترکمنستان- قزاقستان، حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل‎و‎نقل بین‎المللی معتقد هستند که با راه‎اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک‎المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش می‌یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس راه آهن گلستان 0 0

    متاسفانه در یک خبر تحلیلی بجای تحلیل واقعی کارشناسی مطالبی ارائه شده که مطلوب یک شرکت خاص است ولی ظاهر تحلیلی به آن داده شده است و کارشناسان فن این مطلب را صحیح نمی دانند.

  • بهلول دانا 0 0

    صحت ارقام این متن مشکوک است. البته مدیرعامل راه آهن بر ایجاد تاسیسات تعویض بوژی در ایران تاکید کردند.