تأسیس ایستگاه «بوژی» راهآهن گرگان به «اینچهبرون» هیاهو برای هیچ
تین نیوز | ایجاد ایستگاه تعویض بوژی برای خط جدید راهآهن گرگان، اینچهبرون از جمله موضوعاتی است که ضرورت یا عدم ضرورت ایجاد آن در خاک ایران و یا ترکمنستان این روزها به جنجال رسانهای مبدل شده است.
باید پذیرفت اساس هر حرکت اقتصادی اندیشیدن به تبعاتی است که با محوریت سود و منفعت نصیب آن مجموعه میشود و مطمئنا یک حرکت اقتصادی مناسب حرکتی است که بیشترین سود را عاید یک مجموعه سازد.
در ابتدا باید بدانیم بوژی چیست و آن را بشناسیم، بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است و در لغت به معنای محور یا چرخ است و برخلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل میشود.
آنچه به عنوان ایستگاه تعویض بوژی در مورد ریل اینچهبرون مطرح میشود، از آن جهت است که فاصله عرضی ریل کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوری یا همان آسیای میانه فعلی با دنیا به میزان حدود 10 سانتیمتر متفاوت است و بر همین اساس باید چرخهای قطار یا همان بوژی تعویض شود، تا قابلیت حرکت دوباره به واگنهای قطار داده شود.
* تأسیس بوژی به کشور ترکمنستان سپرده شده است
اکنون که ریلهای قطار گرگان- اینچهبرون با هدف ارتباط اقتصادی با آسیای میانه طراحی شده، لزوم تعویض بوژی امری ضروری است و باید این ایستگاه در ابتدای ورودی قطارهای دو کشور ایران و ترکمنستان بنا شود و البته بر اساس تصمیم دو کشور این مهم به کشور همسایه ترکمنستان سپرده شده است.
سئوال اینجاست آیا طبق برخی نقل قولهای رسانهای فقدان تاسیس ایستگاه بوژی در گلستان به معنای این است که یک فرصت بزرگ اقتصادی را از دست دادهایم یا اینکه این کار بر مبنای همان نفع و ضرری در نظر گرفته شده که البته در هر کار اقتصادی مدنظر است.
بررسی و نقد موضوعات مختلف در زمینههای تخصصی شاید سختترین بخش کار خبری است چرا که فهم بسیاری از موضوعات ابتدا باید لحاظ شود و دور از هیاهو و تب رسانهای به مخاطبان انتقال یابد.
جالب اینجاست که معاون برنامهریزی استاندار گلستان در مصاحبهای که البته گویا میخواهد به نوعی جو ملتهب رسانهای درخواست تاسیس ایستگاه بوژی در گلستان را آرام کند، اذعان داشت که این ایستگاه در گلستان هم تاسیس میشود که همین موضوع نشان از فقدان آگاهی وی نسبت به بوژی دارد، چرا که ایجاد این ایستگاه هزینهای سرسام آور دارد و اصلا ضرورتی ندارد که دو ایستگاه برای یک ایستگاه راهاندازی شود.
تردیدی نیست که دغدغه مسئولان استان که حتی شامل نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استان نیز میشود، نسبت به موضوع احداث ایستگاه تعویض بوژی امری طبیعی است و آنان به دنبال انجام بهترین کار با بهترین نتیجه هستند اما به نظر میرسد، باید نسبت به این موضوع تامل بیشتری داشت و منفعت کشور را از این موضوع در نظر گرفت.
اکنون در دنیا با توجه به ارتباط با کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوری دو نوع کاربرد بوژی وجود دارد، نوع اول ایستگاهی است که در مرز ورودی اروپا به این کشورها وجود دارد که البته علاوه بر شکل ایستگاهی کلاسیک آن با طراحی ساختار واگنهای جدید این تعویض بوژی از طریق خود قطار، به شکل اتوماتیک انجام میپذیرد.
*ساخت ایستگاه بوژی در گلستان صرفه اقتصادی ندارد
هرچند ایستگاه بوژی بین گلستان و آسیای میانه از همان نوع اول و کلاسیک، مشتمل بر ایستگاهی است که در آن محورهای بوژی تعویض میشوند تا قابلیت اتصال به راهآهن دو کشور را داشته باشد.
اکنون باید این موضوع را از لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، که آیا تاسیس این ایستگاه در کشور به معنای اقتصادی بودن آن است و یا اینکه این موضوع برای کشور ما صرفه اقتصادی ندارد.
معاون عمرانی استاندار گلستان در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت خط ارتباطی گرگان، اینچهبرون به کشورهای آسیای میانه گفت: این پروژه استراتژیک در جهت ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصتهای جدید شغلی برای استان و طرف مقابل بسیار حایز اهمیت است.
رضا مروتی اظهار کرد: هدف اصلی از اجرای پروژه، حجم بار ترانزیت جابهجایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که میتواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.
*هزینه 260 میلیارد تومانی احداث ایستگاه بوژی
وی با اشاره به موضوع احداث ایستگاه بوژی در پروژه ریلی گرگان، اینچهبرون خاطرنشان کرد: در احداث این ایستگاه به دنبال حفظ منافع ملی بودیم و با تکیه بر همین موضوع تصمیم گرفته شد، موضوع بر عهده کشور دوست و همسایه ترکمنستان باشد.
مروتی ادامه داد: هزینه احداث ایستگاه بوژی بالغ بر 260 میلیارد تومان است که با توجه به این هزینه بالا، حتی با درآمدزایی حاصل از جابهجایی واگن هم که مبلغ قابل توجهی نیست، ساخت این پروژه به هیچوجه در کشور دارای صرفه اقتصادی نیست.
وی ادامه داد: البته این موضوع را برای برخی از مدیران استانی از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز توضیح داده شد و آنان نیز به این نتیجه رسیدند که این از تدبیر مجموعه استان بود که احداث بوژی به کشور همسایه سپرده شده است.
* تأکید بر ایجاد مراکز نگهداری غلات مازاد وارداتی قزاقستان در گلستان
معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به حجم بالای غلاتی که از کشور قزاقستان و از طریق ظرفیت ریلی وارد گلستان میشود تصریح کرد: بیشک اکنون اولویت استان در این بخش بوژی نیست، بلکه احداث مراکزی است که بتوان با آن شش تا هفت میلیون تن غلاتی که وارد استان میشود را دپو و نگهداری کرد تا غلات دچار آسیب نشود.
مروتی یادآور شد: تمرکز مسئولان استانی بر این موضوع و احداث مراکز نگهداری غلات از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوان با این کار ظرفیت اقتصادی غلات وارداتی را مدیریت کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تدبیر مدیران کشور و استان این مسیر ترانزیتی جدید، بتواند منشاء تحول اقتصادی و تجاری در گلستان باشد.
طول خط راهآهن ایران - ترکمنستان- قزاقستان، حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حملونقل بینالمللی معتقد هستند که با راهاندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بینالمللی کشورهای مشترکالمنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش مییابد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.