| کد خبر: 3370 |

فصل نو در تعامل دولت و بخش خصوصی

تین نیوز | سال نود و دو با همه فراز و نشیب هایش رو به اتمام است. دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت. وزیر راه و شهرسازی با اعلام ایجاد تحول در بخش حمل ونقل و حمایت همه جانبه از بخش خصوصی رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد. در بخش ریلی بهترین انتخاب ممکن صورت گرفت و مدیری با تجربه بر مسند ریاست راه آهن تکیه زد و با شعار «انقلاب ریلی» امیدی تازه را در دل فعالیت بخش ریلی زنده نمود.
برنامه های دولت برای توسعه بخش ریلی به مرور نمایان گشت و رئیس جمهور محترم یکی از برنامه های مهم دولت را در چهار سال آینده توسعه حمل و نقل ریلی اعلام داشتند. در این مدت کوتاه واژه کلیدی «بخش خصوصی» به کرات از سوی مسئولین مطرح گردید و گویا دولت قصد آن دارد تا در زمین بخش خصوصی اهداف بلند خود را محقق نماید و اقداماتی که در شش ماهه اخیر در بخش ریلی صورت گرفته خبر از خیز بلند دولت برای توسعه بخش دارد.
ترغیب نمایندگان مجلس در فصل بودجه به توجه بیشتر به بخش ریلی و تصویب اعتبارات قابل توجه برای این بخش در سال 93 علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و کمبود منابع دولت اقدامی در خور تقدیر است.
تشکیل اتاق فکر ریلی و جذب مجدد سرمایه های انسانی کوچ کرده از بخش طی سالیان اخیر هم از اقدامات پسندیده صورت گرفته، می باشد. تاکید مدیریت بخش ریلی بر تعامل سازنده با فعالین بخش خصوصی و تشکیل کارگروه های مشترک که به مرور در حال شکل گیری است نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در کارنامه چند ماهه اخیر مدیریت بخش به شمار می رود. جمیع این اقدامات نشان از حرکت در جهت درست و استفاده از تمامی امکانات برای تحقق اهداف است. اما باید پذیرفت که بخش خصوصی طی سالیان اخیر بنا به دلایل مختلف تضعیف گشته و برای همراهی کامل با دولت در راستای توسعه بخش نیازمند حمایت عملی است.
طی سالیان اخیر به دلیل کاهش تعامل دولت با بخش خصوصی و خروج تدریجی آن ها از فرآیند تصمیم گیری شاهد افت محسوس عملکرد بخش در هر دو حوزه بار و مسافر بوده ایم. فرآیند سرمایه گذاری متوقف شد و سهم ریلی از مجموع حمل ونقل کشور کاهش یافت. به دلیل اتخاذ سیاست های منفعلانه دولت در بخش ریلی و عدم حمایت مناسب از فعالیت بخش به مرور فعالیت اقتصادی برای ذینفعان خصوصی جذابیت خود را از دست داده است و نه تنها سرمایه گذاران جدیدی گام به عرصه ریلی ننهادند بلکه شرکت های موجود نیز ساز جدایی و خروج از بخش را سر می دهند.
سال‌هاست موضوع تبعیض در دریافت حق دسترسی در بخش ریلی و جاده ای مورد نقد قرار گرفته اما همچنان این رفتار دو گانه دولت ادامه دارد و رقابت منصفانه را مخدوش نموده و سایر مزایای بخش ریلی از جمله مصرف پایین سوخت را ناکارآمد جلوه می دهد.
در درون بخش ریلی مشکل بهره وری پایین به ویژه در استفاده بهینه از ناوگان باری که به دلایل کاملا مشخصی به ویژه در حوزه بهره برداری و عملیات سیر و حرکت بروز نموده درآمدهای حاصله برای بخش خصوصی را به شدت کاهش داده در حالی که هزینه های بخش به دلیل شرایط تورمی کشور به طور مستمر افزایش داشته است. از سوی دیگر به دلیل افزایش چشمگیر نرخ ارز، هزینه تامین ناوگان باری و مسافری افزایشی سه برابری را داشته و بدین ترتیب اقتصادی بودن سرمایه گذاری های جدید را مورد تردید قرار داده است.
در هر حال با نگاهی منصفانه می توان سال93 را فصلی نو برای بخش ریلی کشور تصور نمود به شرط آن که بر واقعیت های موجود در بخش ریلی صحه گذاشته و با اتخاذ تدابیر لازم گذر از این مرحله و تحقق اهداف بخش را با تعاملی سازنده بین دولتی و خصوصی تسهیل نمائیم. 

*رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نکته سنج 0 0

    خجالت بکشید اینقدر بخش خصوصی خصوصی ریلی نکنید بهتر است بجای واژه خصوصی در راه آهن واژه خودمانی سازی ویا شبه خصوصی را بکار ببرید کدوم شرکت خصوصی موفق پا به عرصه ریل گذاشته و موفق عمل کرده عقبه شرکتهای فعال چیه ومدیران فعال در آن چه کسانی هستند!پس خواهشا اینقده خصوصی خصوصی نگویید همان خودمانی سازی یا ارثیه پدری بهترین جایگزین برای واژه نامانوس خصوصی سازی در رجاء وراه آهنه جناب مهندس

  • شناس قدیمی 0 0

    خصولتی با معتمدان همسو ریلی نام مناسبی است برادر نکته سنج