| کد خبر: 31340 |

ایستگاه گرگان از مسیر راه آهن ایران - ترکمنستان حذف شد / تغییر نام راه آهن از گلستان به اترک

تین نیوز |  راه آهن گرگان به اینچه برون در حالی با حضور رییس جمهور افتتاح می شود که جایگاه ایستگاه راه آهن گرگان حذف شده و این مسیر از بندر ترکمن به اینچه برون خواهد رفت.
 
ایستگاه راه آهن گرگان و ساختمان قدیمی آن همزمان با توسعه راه آهن در کشور احداث شد و یکی از ایستگاه های قدیمی کشور است که سال ها مسافران زیادی را از طریق خط آهن شمال، از تهران به استان گلستان می رساند. بر اساس یک طرح بین المللی قرار است، با حضور رییس جمهور کشور ما و همچنین روسای کشورهای ترکمنستان و قزاقستان، خط آهن بین المللی که به نام گرگان - اینچه برون معروف شده، افتتاح شود.
 
در شرایطی که استان آماده افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون می شود، شنیده ها حاکی از آن است که در این طرح جدید، ایستگاه گرگان حذف شده و ساختمان قدیمی آن که سال ها مسافران کل استان برای سفر به تهران از آن استفاده می کردند، قرار است تعطیل شود.
 
راه آهن از بندر ترکمن به اینچه برون عبور می کند
یک کارشناس ارشد حمل و نقل ریلی از ایجاد خط راه آهن فعلی ابراز نارضایتی کرد گفت: خط راه آهنی که به نام گرگان - اینچه برون ساخته شده بود اکنون از بندر ترکمن به اینچه برون می گذرد.
 
فرامرز کاهه ادامه داد: با این شرایط یا قطار باید برعکس برود تا به سه راهی قره تپه برسد و بعد به سمت اینچه برون حرکت کند که با این وضع ایستگاه راه آهن گرگان معنی نخواهد داشت چون اصلا در خطوط ریلی تعریف نشده است.
 
وی ضمن یادآوری این نکته که قرار بود ایستگاه گرگان به نزدیک فرودگاه این شهر انتقال پیدا کند، افزود: مکانی که به عنوان ایستگاه راه آهن جدید در سالهای قبل معرفی شده بود در مجاور روستای قربان آباد یا یامپی است.
 
کاهه در توضیح روند جابه جایی این ایستگاه، گفت: انتقال این ایستگاه هم به این صورت بوده که در سفر اول دولت احمدی نژاد به گلستان، ساخت خانه های مسکن مهر را در زمین های راه آهن گرگان تعریف کردند که با اعتراض کارشناسان مواجه شد.
 
وی تصریح کرد: در نهایت به دلیل وجود مصوبه گرگان - مشهد و جوابگو نبودن این ایستگاه برای تعدد مسافران قرار شد ایستگاه راه آهن گرگان به خارج از شهر گرگان یعنی ایستگاه یامپی منتقل شود؛ در حالی که پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد و ایستگاه جدید ساخته نشد.
 
بهتر است که ایستگاه مسافربری از باربری جدا باشد
این کارشناس ارشد حمل و نقل ریلی اعلام کرد: در حال حاضر با این شرایط دو حالت وجود دارد، اول اینکه ایستگاه راه آهن به یامپی انتقال یابد و دوم اینکه ایستگاه راه آهن فعلی به عنوان ایستگاه مسافربری در مکان فعلی بماند و ایستگاه یامپی به دلیل اینکه راه آهن گرگان- اینچه برون باربری است به عنوان ایستگاه باربری تعریف شود و یک خط 10 کیلومتری از ایستگاه فعلی تا یامپی کشیده شود. با این شرایط هم گرگان به ریل وصل می شود و هم اینکه مانند سایر استانداردهای دنیا ایستگاه باربری از مسافر بری تفکیک می شود.
 
به گفته وی، چون قرار است خط راه آهن گرگان- مشهد هم در سال های آینده از این مسیر عبور کند بهتر است که ایستگاه مسافربری از باربری جدا شود.
 
کاهه با بیان این نکته که اگر ایستگاه راه آهن گرگان به یامپی منتقل نشود نیاز است تا 10 کیلومتر خط ریلی از یامپی به ایستگاه فعلی راه آهن گرگان متصل شود، افزود: احداث 10 کیلومترراه آهن گرگان به یامپی 300 میلیارد هزینه دارد در حالی که ساخت ایستگاه یامپی قدری هزینه ساختش کمتر خواهد شد، از این رو بهتر است با احداث خط راه آهن دو ایستگاه باربری و مسافربری تفکیک شود.
 
حذف ایستگاه گرگان مورد تایید ما نیست
رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز از تعریف نشدن جایگاه راه آهن گرگان در پروژه ریلی گرگان - اینچه برون اظهار نارضایتی کرد و گفت: تکلیف ایستگاه راه آهن گرگان - اینچه برون در حال حاضر مشخص نیست و راهی برای ارتباط مستقیم اینچه برون - گرگان مشخص نشده است.
 
حسین ربیعی با بیان این مطلب که تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی برای احداث ایستگاه یامپی انجام نشده، افزود: با توجه به الزام گردشگری و ترابری از راه آهن مزبور پیشنهاد می شود مسیر ریلی 10 کیلومتری از ایستگاه گرگان فعلی به راه آهن قره تپه - اینچه برون احداث شود.
 
وی ادامه داد: با این شرایط ایستگاه فعلی راه آهن گرگان به عنوان ایستگاه تشکیلاتی و مسافربری و نقطه شروع راه آهن گرگان - مشهد و گرگان- شاهرود خواهد شد و ایستگاه یامپی نیز با توجه به اینکه در مجاور فرودگاه گرگان قرار دارد، نقطه مناسبی برای ایجاد ایستگاه ترابری خواهد شد.
 
این عضو شورا بیان کرد: قدمت راه آهن گرگان به دوران پهلوی اول می رسد و این بهترین دلیل بر اولویت تاسیس اداره کل راه آهن و تشکیلات مربوط به آن در منطقه گرگان است.
 
وی با تاکید بر این نکته که نباید نام راه آهن گرگان به اترک تغییر پیدا کند، افزود: اگر تغییر نامی در راه آهن گرگان بخواهیم داشته باشیم باید تداعی کننده نام گرگان باشد از این رو با توجه به سفر رئیس جمهور به گلستان از ایشان می خواهیم که تقاضای مردم گرگان را در این رابطه بررسی کنند.  
 
در پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون راه آهن گرگان ایستگاه ریلی ندارد
در ادامه نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی از تعبیه نشدن ایستگاه راه آهن برای شهر گرگان ابراز نارضایتی کرد و گفت: پیگیری شد تا مسیر گرگان به اینچه برون فعال شود اما به جای اینکه ریل فعلی گرگان را به ریل اینچه برون وصل کنند از مسیر 17 کیلومتری گرگان مسیر را به سمت آق قلا تغییر مسیر دادند، به عبارتی راه آهن گرگان، ایستگاهی در گرگان ندارد.
 
حجت الاسلام سید علی طاهری تصریح کرد: در مسیر اینچه برون به تهران خط ریل باید از گرگان به عنوان مرکز استان عبور کند که با توجه به شرایطی فعلی این امکان میسر نیست.
 
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بیان این مطلب که این نگرانی با این شرایط ایجاد می شود که بعدها راه آهن گرگان مشهد نیز از مسیر آق قلا به گنبد طی خواهد شد، افزود: با این شرایط گرگان به عنوان مرکز استان متضرر خواهد شد که به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.
 
وی یادآور شد: ما با جدیت این موضوع را پیگیر هستیم اگر لازم باشد تا مرز استیضاح وزیر هم پیش می رویم تا این مشکل مرکز استان را برطرف کنیم.
 
بر اساس مصوبه دولت، نام گلستان برای راه آهن بین المللی گرگان - اینچه برون انتخاب شده است
 
نماینده دیگر مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در باره تغییر نام راه آهن گفت: بر اساس مصوبه دولت، نام گلستان برای راه آهن بین المللی گرگان اینچه برون انتخاب شده است ولی مدیریت راه آهن در تلاش است نام اترک را برای این مسیر انتخاب کند.
 
عیسی امامی، افزود: پروژه راه آهن گلستان به واسطه مصوبه معاونت توسعه نیروی انسانی گمرک به عنوان راه آهن گلستان نامگذاری شده است؛ به طور قطع آنچه بر اساس مصوبه دولت ابلاغ شده، اداره کل راه آهن گلستان است اما در آستانه بهره برداری از راه آهن ایران، قزاقستان، ترکمنستان تابلویی با نام راه آهن اترک نصب شده است.
 
وی افزود: اعتقاد ما بر این است که اداره کل به نام گلستان است و تابلوی آن هم باید به نام گلستان نصب شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    حرفهای آقای کاهه که به عنوان کارشناس ارشد ریلی از وضعیت مسیر و حرکت قطار در حوالی گرگان ایراد گرفته اند کاملا نامربوط است و بنده حاضرم از وضعیت طرح در این خصوص دفاع کنم. شاید صحبتهای ایشان اشتباه نقل شده است.

  • اترک 0 0

    منطقه اترک با سلام خدمت روشنفکران و مردم استان در مورد نامگذاری اداره کل راه آهن نکته ای هست که تابحال هیچکدام از عزیزان به اون اشاره نکردند و آن اینست که چون راه آهن در همه استانها وجود ندارد و در استانهایی هم که وجود دارد حجم کاری آن اداره نسبت به ادارات دولتی دیگر خیلی کمتر است در نتیجه اداره کردن راه آهن چند استان که نزدیک به هم هستند بصورت منطقه ای صورت میگیرد مثلا اداره کل راه آهن منطقه شمال جهت رتق و فتق امور راه آهن ۳ استان شمالی بود. امروزه باتوجه به گسترش راه آهن شمال و احداثراه آهن در گیلان و ادامه راه آهن بندترکمن به مشهد ازطریق خراسان شمالی و افزایش حجم کاری اداره کل شمال ظاهرا دولت تصمیم به تشکیل اداره کل جدیدی برای راه آهن ۲ استان گلستان و خراسان شمالی نموده است که با توجه به موجود بودن ساختمان اداری و راه آهن در گلستان مرکزیت این اداره کل در گلستان قرار داده شده اما باتوجه به مشترک بودن این اداره با خراسان شمالی میبایستی نامی مشترک با همسایه شرقی مان روی اداره کل منطقه میگذاشتند که از قضا یکی از عمده ترین اشتراکات گلستان با خراسان شمالی وجود رودخانه بزرگ اترک در هردواستان میباشد از اینرو تصور میشود نامگذاری بر این مبنا صورت گرفته است و نه هیچ دلیل دیگری