| کد خبر: 29635 |

وقتی خطای انسانی در سوانح ریلی لرستان پنهان می‌شود / بازسازی مسیر ریلی روی ریل وعده‌ها

تین نیوز | در ۸ ماه نخست امسال ۹ سانحه ریلی در محدوده لرستان رخ داده است که فرسودگی مسیر و خطای انسانی ۲ عامل مهم در این سوانح است.
 
خطوط ریلی استان لرستان دچار فرسودگی شدید شده‌اند و همین موضوع سبب شده که در هشت ماه نخست امسال نه حادثه ریلی در این محور رخ دهد و نه قطار باری از ریل خارج شود که هرچند تلفات انسانی نداشته است اما سبب وارد شدن خسارات زیادی به محیط زیست استان و ناامن نشان دادن خطوط ریلی لرستان شده است.
 
بعد از هر بار خارج شدن قطار از ریل مسئولان بازسازی چند کیلومتر از مسیر ریلی را آغاز می‌کنند و بعد از مدتی دوباره بازسازی مسیر ریلی استان لرستان متوقف می‌شود.
 
ماشالله نعمتی فرماندار دورود اظهار کرد: واقعیت این است که در چند ماه گذشته  سوانحی که در  خطوط ریلی لرستان اتفاق می‌افتد شدید شده که این نگران‌کننده است.
 
مدیرعامل راه‌آهن باید منطقه ریلی لرستان را از نزدیک مشاهده کند
وی افزود: ما این موارد را به صورت تخصصی با استاندار و مدیرکل راه آهن لرستان مطرح کردیم که استاندار عنوان کرد در ابتدای سال 93 لزوم بازسازی خطوط راه‌آهن را به مدیر عامل راه‌آهن کشور یاد آور شده‌اند.
 
فرماندار دورود تصریح کرد:  البته با توجه به تشدید اتفاقاتی که در خطوط ریلی لرستان رخ می‌دهد علاوه بر عوامل فنی عوامل دیگری مانند خطاهای انسانی را از نظر نباید دور داشت  که باید در این زمینه دقت نظر و حساسیت یشتری به عمل آید.
 
وی عنوان کرد: راه آهن لرستان ناحیه‌ای صعب العبور و کوهستانی عبور می‌کند و به نظر لازم است مدیر عامل راه آهن کشور باید در منطقه حضور پیدا کند و از نزدیک مسائل را پیگیری کند که متاسفانه باوجود پیگیری‌های استاندار و فرمانداری هنور مدیرعامل راه آهن برای پیگیری موضوع به این منطقه نیامده‌اند.
 
‌نعمتی خاطرنشان کرد: بحث بازسازی خطوط ریلی لرستان باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا این اتفاقات در قطارهای مسافربری رخ ندهد.
 
‌فرماندار دورود گفت: در حقیقت با این اتفاقاتی که افتاده ما دل نگرانی‌های زیادی داریم و یکی از دغدغه‌های همه مسئولان استانی به ویژه استاندار لرستان اتفاقات راه آهن است.
 
افراد با تجربه در خطوط ریلی لرستان به‌کار گرفته شود
محمود لک رئیس شورای شهر دورود پیرامون سوانح ریلی در خطوط ریلی استان لرستان و منطقه دورود اظهار کرد: راه‌آهن لرستان قدمتی بیش از 70 سال دارد و با گذشت سال‌های متمادی به دلیل اجرا نکردن برنامه‌های بازسازی کلی همیشه شاهد اتفاقات ریلی بوده‌ایم که در سال اخیر تشدید شده است.
 
وی افزود: راهبانان یکی از عوامل موثر در کاهش اتفافات ریلی هستند که به صورت مستمر خط را چک می کردند که باید از افراد با تجربه در این زمینه استفاده شود.
 
رئیس شورای شهرستان دورود افزایش تردد قطارهای مسافری و باری را از دیگر عوامل تشدید حواث ریلی در ناحیه لرستان عنوان و بیان کرد: تردد زیاد قطارهای مسافری و باری از عوامل رخ دادن این سوانح است و خوشبختانه اتقاقات ریلی چند وقت اخیر در بخش مسافری نبوده است.
 
وی بر بازسازی خطوط ریلی  برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار تاکید و تصریح کرد: برای تردد ایمن قطارهای مسافری و باری بازسازی خطوط ریلی امری اجتناب ناپذیر است که راه آهن باید در این زمینه چاره جوئی کند.
 
سوانح ریلی لرستان منشاء فنی و انسانی دارد
بیژن علیزاده مدیرکل راه آهن لرستان به ویژگی‌های راه آهن لرستان اشاره و اظهار کرد: این ناحیه کوهستانی و صعب‌العبور است و طول مسیر راه‌آهن لرستان 155 کیلومتر و دارای 11 ایستگاه است.
 
وی با اشاره به مشخصات فنی مسیر ریلی لرستان افزود: 97 تونل به طول 30 کیلومتر از مومن آباد تا تنگ هفت و 580 دستگاه پل و ابرو پل در مسیر به طول 3 کلیومتر، وجود شیب 15 در هزار و اختلاف سطح ارتفاع در این ناحیه به میزان  1282 متر، وجود 291 عد د قوس تند با شعاع 218 تا 500 متر از مشخصات فنی مسیر را ه آهن لرستان است.
 
مدیر کل راه آهن لرستان گفت: این ناحیه از نواحی استراتژک در بین راه آهن های کشور است که در سال 1306 شروع و در سال 1317 به اتمام رسیده است.
 
علیزاده به اتفاقات چند ماهه اخیر در راه آهن لرستان اشاره و بیان کرد: بروز این گونه حوادث در راه آهن لرستان  منشاء فنی و انسانی دارد و  تا کنون حدود 60 کیلومتر از این مسیر بازسازی شده است و برنامه های دیگری برای بازسازی مابقی مسیر در دست تدوین و اجرا است.
 
وی عنوان کرد:  برای بازسازی هر یک کیلومتر از خطوط ریلی حدود 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این مسیر که بازسازی آن آغاز شده است 12 کیلومتر است.
 
وی با اشاره به تامین اعتبار برای بازسازی 12 کیلومتر از خطوط ریلی گفت: این مسیر از ایستگاه رودک تا ایستگاه دورود است که برای اجرای آن 180 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
 
مدیر عامل راه آهن کشور باید شخصا پاسخگوی سوانح ریلی لرستان باشد
 
هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز  در خصوص حوادث ریلی در مسیر ریلی لرستان اظهار کرد: کوتاهی مدیر عامل راه آهن در بازسازی خطوط را آهن لرستان سبب بروز 9 سانحه خروج  قطار از ریل در هشت ماه گذشته شده است.
 
استاندار لرستان بیان کرد: موضوع خروج مکرر قطار از ریل در هشت ماهه گذشته فرار سرمایه گذاران از استان لرستان را به دنبال داشته است که این امر در جلسه شورای تامین استان مطرح و از سوی دادستان استان در حال پیگیری است که مدیرعامل راه‌آهن کشور باید شخصا پاسخگوی این موضوع باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان نیز با اشاره به تعداد بالای سوانح ریلی در لرستان در سال 93 اظهار کرد: متاسفانه در سال 93 سوانح ریلی زیادی در خطوط ریلی استان لرستان رخ داده و قطارهای باری از ریل خارج شده‌اند که نشان از مشکلات این مسیر است ولی اقدام جدی برای بازسازی این خطوط انجام نشده است.
 
عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در هشت ماه گذشته 9 سانحه ریلی در خطوط ریلی لرستان و منطقه دورود رخ داده ‌که متاسفانه در گذشته این خطوط به طور اساسی مورد بازسازی قرار نگرفته است و به دلیل همین فرسود‌گی این اتفاقات رخ داده است.
 
محور ریلی لرستان با 400 میلیارد تومان بازسازی می‌شود
وی افزود: بر این اساس ما جلسات متعددی با مدیرکل راه آهن لرستان و مدیرعامل راه‌آهن کشور و استاندار لرستان داشته‌ایم و پیگیری لازم انجام شده تا هرچه سریع‌تر بتوانیم این خطوط را بازسازی کنیم و البته داخل تونل‌ها باید بتن‌ریزی کامل انجام گیرد به نحوی که هم مسیر راه آهن قطع نگردد و هم کار بازسازی انجام شود.
 
‌نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آخرین جلسه که با مدیر عامل راه آهن داشته و در مجلس نیز با ایشان در این زمینه صحبت داشته ام اعلام کردند که در سال های 93 و 94 کل خطوط باقی مانده را اصلاح  تعویض و بازسازی می کنند که این کار 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار شد راه آهن این اعتبار را تامین کند.
 
وی تصریح کرد: موضوع دیگری که به دنبال آن هستیم دوخطه کردن مسیر راه آهن دورود به اراک است که هماهنگی لازم در این زمینه با وزیر راه، مدیر عامل راه آهن و مسئولان توسعه و زیر ساخت انجام شده که امیدواریم این موضوع هم عملیاتی شود.
 
‌قائد رحمت عنوان کرد: در قانون اصلاح بخش از مقررات مالی دولت که در دست بررسی است و کلیات آن بررسی شد در این قانون در ماده یک آن در مورد راه‌آهن اعتباری پیشنهاد شده ‌که اگر به تصویب برسد سالانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن اختصاص پیدا می‌کند و برای توسعه حمل نقل ریلی مشکلی نخواهیم داشت.
 
بازسازی 12 کیلومتر از مسیر ریلی لرستان آغاز شد
‌محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان نیز اظهار کرد: خطوط ریلی استان لرستان فرسوده هستند و بازسازی 12 کیلومتر از آن آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال 93 حدود 30 کیلومتر از خطوط ریلی لرستان بازسازی می شود و بقیه در سال بعد انجام می شود.
 
وی افزود: باید با سرعت این خطوط فرسوده را بازسازی کنیم تا امنیت مسیر بالا رود چراکه توسعه راه آهن نقش مهمی در توسعه لرستان دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.