| کد خبر: 2721 |

ترجیح قطار به جاده، معافیت مالیاتی خواهد داشت

تین نیوز | هرچند محدودیت‌های جدی در منابع مالی دولت، پیشبرد برنامه‌های کلان توسعه راه آهن را با دشواری همراه کرده است اما این شرایط باعث نشده طرح‌هایی که با هدف ارتقای جایگاه راه آهن در صنعت حمل و نقل کشور تعبیه شده متوقف شوند؛ طرح‌هایی که در سال آینده گامی مهم در حوزه ترانزیت ریل بر خواهند داشت.
درکنار برنامه ریزی برای بهبود ظرفیت‌های مسافرتی راه آهن که دو خطه و چهار خطه سازی مسیرها، برقی و سریع السیر کردن خطوط و تامین ناوگان نو بخشی از آن برنامه به حساب می‌آید، فعالیت‌های اقتصادی راه ‌آهن در حوزه ترانزیت نیز بخشی از برنامه‌هایی است که در این رابطه اجرایی خواهند شد.

هدف گذاری رسیدن سهم راه آهن به ۲۰ درصد از کل ترانزیت کشور در سال‌های آینده آن هم در شرایطی که سهم این بخش در طول تمام سال‌های گذشته حتی به ۱۰ درصد نیز نرسیده برنامه‌ی بزرگی‌است که وزارت راه باید در سال‌های آینده برای آن کارهایی جدی بکند، کارهایی که البته از دو سال قبل آغاز شده و در سال ۱۳۹۵ نیز ادامه خواهد یافت.
پس از آنکه در سال‌های گذشته توجه به توان ترانزیتی راه آهن بار دیگر مطرح شد و در این راستا حق دسترسی به خطوط کاهش پیدا کرد، حالا صحبت‌های مدیرعامل راه آهن نشان از آن دارد که همین مسیر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
هرچند راه آهن گلایه کرده که وعده‌های مطرح شده برای جایگزین کردن حق دسترسی تخفیف داده شده هنوز اجرایی نشده است اما در عین حال برای سال آینده نیز تخفیف جدید در نظر گرفته خواهد شد.
پورسیدآقایی مدیرعامل این شرکت گفته در سال ۱۳۹۲ حدود‌ ۵۳ درصد هزینه حمل از صاحبان کالا دریافت می شد. این رقم در سال جاری به ۳۱ درصد رسیده است و با توجه به برنامه ریزی انجام شده این رقم را به کمتر از ۲۰ درصد در سال آینده خواهیم رساند .

رسیدن این رقم به ۲۰ درصد گامی بسیار مهم برای تقویت جایگاه راه آهن در نظر صاحبان بار خواهد بود، موضوعی که می‌تواند با معافیت مالیاتی مدنظر در برنامه ششم توسعه تکمیل شود.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت راه آهن پیشنهاد حذف هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی که توسط حوزه ریلی حمل شوند در برنامه ششم توسعه درج شده و در صورت تصویب آن صاحبان بار از این هزینه نیز معاف خواهند شد.

هرچند باید در ماه‌های آینده شرایط اقتصادی برای این دو مشوق جدید چگون رقم خواهد خورد اما افزایش ۵۳ درصدی آمار ترانزیت ریلی در سال جاری که در شرایط سخت اقتصادی رقم خورده این امید را به وجود می آورد که با مشوق‌های جدید امکان جهشی جدی‌تر در این آمار به وجود بیاید، راه آهن ارزان‌ترین و امن‌ترین وسیله نقلیه عمومی در جهان به حساب می آید و انتقال بخشی از بار ترانزیت از جاده‌ها به خطوط ریلی برای کشور صرفه جویی قابل توجهی به وجود خواهد آورد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.