| کد خبر: 24505 |

صنایع خراسان شمالی با هزینه خود راه آهن احداثکنند

تین نیوز | درحالیکه عملیات احداث محورهای اصلی شبکه ی ریلی کشور به دلیل مشکلات مالی به کندی پیش می رود، پیگیری احداث راه آهن در شمال شرق کشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
 
 مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان با بیان اینکه توسعه صنایع استان در گرو احداث خط آهن اسفراین ـ شیروان ـ بجنورد است، تاکید کرد که صنایع بزرگ استان خراسان شمالی، پیگیر احداث این راه آهن هستند (روزنامه دنیای اقتصاد، ۱۲ شهریور).

 
شکل ۱- نقشه توسعه شبکه ریلی کشور

 
در خصوص احداث این مسیر ریلی با توجه به اینکه این مسیر در امتداد راه آهن مشهد ـ بجنورد قرار دارد، توجه به نکات زیر ضروری است:
 
    احداث این راه آهن در شمال شرق کشور درحالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صنایع استان خراسان شمالی پیگیری می شود که در حال حاضر محورهای اصلی راه آهن کشور مانند مسیر چابهار ـ سرخس یا راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا به دلیل محدودیت در تجهیز منابع پیشرفت فیزیکی قابل توجهی ندارند.
    با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در محل اتصال قاره های آسیا و اروپا، پتانسیل بالایی برای ترانزیت بار از مسیر ایران وجود دارد که البته در مسیرهای شمالی ـ جنوبی محقق می شود. لذا احداث راه آهن شرقی ـ غربی فوق الذکر با بندهای دهم و دوازدهم سیاست های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
    یکی از استدلال های موافقان اجرای راه آهن در شمال شرق کشور، ترانزیت بار کشورهای همسایه در امتداد مرزهای شمال شرق کشور است. در این خصوص لازم به ذکر است که تنها کشور همسایه ایران در امتداد این مرزها کشور ترکمنستان است که بر اساس نقشه های شبکه ریلی خود در امتداد مرز با ایران راه آهن دارد که این راه آهن مرزهای سرخس و اینچه برون را به یکدیگر متصل می کند. در نتیجه عملا از این مسیر ریلی، ترانزیتی صورت نخواهد گرفت.

 
شکل ۲- نقشه راه آهن ترکمنستان

    درنهایت ضروری است به این نکته اشاره شود که شبکه راه های استان گلستان و خراسان شمالی همچنان می توانند ارتقا یابند لذا با توجه به اهمیت مسیرهای جاده ای در زندگی روزمره عموم مردم، تخصیص بودجه برای ارتقای کیفیت جاده های این استان ها از اولویت بیشتری برخوردار است.
 
با این حال با توجه به تاکید مدیران صنایع این استان بر اهمیت این مسیر ریلی برای توسعه ی صنعتی خراسان شمالی، ضروری است تا این راه آهن با سرمایه گذاری این صنایع و با استفاده از تسهیلات دولتی بجای بودجه دولت احداث شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.