| کد خبر: 21517 |

◄ امضای یک تفاهم نامه ریلی و امیدهای پیش رو

تین نیوز | تفاهم نامه اتصال ریلی ایران به ارمنستان، بالاخره امضا شد در حالی که پیش از این نایب رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفته بود در صورت فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و بودجه مورد نیاز، خط ريلي ايران به ارمنستان همانند طرح‌های عمرانی دیگر نیمه تمام رها خواهد شد. این، آغاز امیدی برای توسعه خطوط ریلی و گسترش همکاری ایران با کشورهای همسایه است.

به گزارش تین نیوز دوشنبه شب 19 آبان ماه سال جاری با حضور هیئتی به ریاست معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان و معاون وزیر راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه اتصال ریلی ایران به ارمنستان با بحث و تبادل نظر میان طرفین قرارداد، به امضا رسید.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ديدار خود با آرتور آراكليان معاون اول وزير حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان در ساختمان شهيد دادمان با اشاره به اينكه اتصال خطوط ريلي ايران به كشورهاي همسايه در اولويت قرار دارد، بيان داشته بود: در گذشته از طريق مرز سرخس اتصال ريلي با كشور تركمنستان داشته‌ايم و در حال حاضر اتصال مجدد ريلي با اين كشور از طريق خط ريلی گرگان-اينچه برون پيگيري مي‌شود.

وی با اشاره به سابقه روابط ایران و ارمنستان بیان کرد: این دو کشور به لحاظ تاریخی دارای همکاری های گسترده و مشترک بسیاری هستند که ما امید داریم این همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی نیز امتداد یابد.

اما باید گفت این تفاهم نامه در حالی امضا  شد که سورنیان نایب رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان پیش از این گفته بود: بودجه عمرانی کشور در سال‌های گذشته کفاف چنین طرحی را نداده است علاوه بر اینکه با توجه به شرایطی که در سال‌های گذشته در کشور حاکم بوده است، دولت ارمنستان از ورود به این طرح ابراز نگرانی می‌کند.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه در صورت فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و بودجه مورد نیاز، خط ريلي ايران به ارمنستان همانند طرح‌های عمرانی دیگر نیمه تمام رها خواهد شد، بیان داشته بود: ارمنستان تا قطعیت نیافتن میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح، اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

شایان ذکر  است بنا به گفته وزیر راه و شهر سازی برای خط ريلي ايران به ارمنستان در طرف ایران، به ساخت 60 کیلومتر خط ریلی و در ارمنستان 304 کیلومتر راه آهن نیاز است.

با امضای این تفاهم نامه که تلاش بسیاری برای امضای آن شده بود، امیدهای زیادی برای اتصال خطوط ریلی و توسعه همکاری با کشورهای همسایه ایجاد شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نیما 0 0

    با توجه به روابط جمهوری آذربایجان با آمریکا، احتمال قوی اینست که بعد از افتتاح خط آهن قزوین رشت آستارا این کشور شیطنت کند. اگر خط آهن جلفا به ارمنستان و سپس از طریق گرجستان به اروپا وصل شود راه شیطنت های آینده جمهوری آذربایجان بسته می شود. شده باشه خودمون بریم ارمنستان، خط آهن شمال جنوب این کشور رو بسازیم باید این کارو بکنیم. هر چند که گرجستان هم از شرکای آمریکا حساب می شود اما نسبت به جمهوری آذربایجان روابط بهتری با ایران دارد. هم اکنون اگر ترکیه(شریک آمریکا) می دید که ایران راه های مختلف و به صرفه ای برای اتصال با اروپا دارد جفتک نمی انداخت. کشور ما در چهارراه ترانزیت دنیاست که اگر راه های ترانزیتی و ریل ها تکمیل شود درامد خوب و پایدار و درنتیجه توسعه شتابان خواهیم داشت به شرط اینکه با برنامه ریزی بلند مدت جلو شیطنت کشورهای شریک آمریکا را بگیریم.

  • مسعود امیدوار 0 0

    احداثخط در ارمنستان بسیار صعب العبور و پرهزینه است و اصلا منطقی نیست مگر اینکه خودشان بسازند. اگر ریسک مداخله امریکا در کریدور شمال جنوب را درنظر بگیریم روشهای کم هزینه تر برای مقابله وجود دارد نظیر آنکه منافع کشورهای همسایه را در همکاری به آنها تفهیم کنیم اتصال ریلی به انزلی نیز جلوی مانور آذربایجان را می گیرد درآمد ترانزیت هم آنقدر بالا نیست که بتوانیم هر هزینه ای را به امید ترانزیت متحمل شویم از نیما می خواهم تجدید نظر نمایند