| کد خبر: 20473 |

انتظار ۲۰ ساله کردستانی ها برای شنیدن سوت قطار / وعده ها یکی پس از دیگری تمدید می شود

تین نیوز |  وضعیت نامناسب راه ها و جاده های كردستان به دلیل نبود راه های مناسب و آزاد راه ها از یک طرف و همچنین نبود فرودگاه مناسب برای افزایش شمار پروازهای هوایی از سوی دیگر باعث شده وجود شبكه حمل و نقل ریلی به عنوان یک نیاز اصلی برای استان مطرح شود ولی انتظار مردم كردستان برای شنیدن سوت قطار همچنان ادامه دارد.
 
 جاده های کردستان به دلیل جغرافیای طبیعی و وجود مرزهای رسمی یکی از پرترددترین جاده های مواصلاتی کشور هستند و از این رو ارتقای جاده ها و به تبع آن تقویت بخش ریلی و هوایی استان باید یکی از اولویت های کاری باشد.
 
طرح اتصال استان كردستان به خط ریلی كشور از سالهای ابتدای دهه هفتاد تاكنون وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است ولی به رغم گذشت نزدیک به دو دهه از مطرح شدن موضوع همچنان مردم سنندج و سایر شهرهای كردستان چشم انتظار شنیدن سوت قطار در این استان هستند.
 
هم اكنون بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی بخش زیادی از استان های كشور به شبكه ریلی كشور متصل شده اند، ولی استانهای غرب كشور به ویژه كردستان، كرمانشاه و همدان از این امكان برای حمل و نقل محروم هستند و به رغم وعده دولت های مختلف طی نزدیک به دو دهه اخیر تا كنون اقدام عملی در این حوزه نشده است.
 
مطرح شدن بحث ایجاد خط راه آهن از استانهای مركزی به غرب كشور از سالهای ابتدایی دهه هفتاد به صورت عملی و اجرایی مطرح شد و بر اساس مستندات موجود این طرح از سال 74 به عنوان یک پروژه در دستور وزارت راه و ترابری سابق قرار گرفت و امروز كه بیش از چندین سال از آن موضوع می گذرد همچنان كردستان و دو استان دیگر غرب كشور از این امكان محروم هستند.
 
متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از آغاز به کار پروژه تهران - همدان - سنندج هنوز این پروژه با اعتبارات قطره چكانی و به عنوان یک پروژه نیمه تمام در سطح ملی لنگ لنگان به کار خود ادامه می دهد.
 
این وضعیت در حالی ادامه دارد که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان و متولیان حوزه راه، كردستان دارای كمترین میزان آزاد راه در میان تمامی استانهای كشور است.
 
اتمام راه ‌آهن تهران- همدان- سنندج باعث تحول و رونق اقتصادی کردستان می شود
 مدیر كل راه و شهرسازی كردستان  اظهار داشت: با بهره برداری از راه آهن و خط ریلی استان محرومیت زدایی منطقه از بین می رود و بسترهای تحول و رونق اقتصادی و دگرگونی منطقه در همه زمینه ‌های اقتصادی و تجاریی ایجاد می شود
 
محمد صادق وجدی گفت: راه‌آهن تهران- همدان- سنندج یک خطه و به طول 418 كیلومتر است كه در سال 84 مطالعات آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شده است.
 
 وی افزود: در كل مسیر 18 ایستگاه وجود دارد كه 11 ایستگاه در مسیر تهران به همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان- سنندج است و از كل 18 ایستگاه، دو ایستگاه تشكیلاتی و 16 ایستگاه نیز بین راهی است.
 
مدیر كل راه و شهرسازی كردستان بیان کرد: این راه آهن با هدف ایجاد كوتاه ‌ترین مسیر ریلی بین تهران- همدان- سنندج، اتصال به راه ‌آهن سمنگان، كرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و اتصال به راه ‌آهن كشورهای همسایه احداث می شود كه با احداث و تكمیل این مسیر كریدور ریلی شرقی - غربی كشور برقرار و امكان حمل و تزانزیت بار و مسافر فراهم می شود.
 
وجدی یادآور شد: از کل مسیر 268 کیلومتر مربوط به راه آهن تهران – همدان، 64.5 کیلومتر ریل گذاری شده و 203.5 کیلومتر آن باقی مانده است.
 
میانگین پیشرفت فیزیكی بعضی قطعات 80 درصد است 
 وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی کل قطعات راه آهن تهران - همدان - سنندج 80 درصد است و در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج در حال حاضر 30 کیلومتر لایه رویه سازی آن آماده و جاده دسترسی به ایستگاه سنندج در حال ساخت است.
 
مدیر كل راه و شهرسازی كردستان با اشاره به این مطلب که اعتبار مصوب طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج در سال گذشته 635 میلیارد ریال و مبلغ تخصیصی 158میلیارد و 75 میلیون ریال بوده، گفت: میانگین پیشرفت این قطعات هم اکنون 80 درصد است.
 
وجدی اظهار داشت: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج ارزیابی جاده دسترسی ایستگاه سنندج به طول دو کیلومتر پایان یافته و عملیات اجرایی در آن به پیشرفت فیزیکی 85 درصد عملیات زیرسازی رسیده است.
 
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر عملیات ارزیابی، خرید و تملک اراضی در جاده دسترسی به ایستگاه دهگلان نیز شروع شده و در حال انجام است.
 
کمبود اعتبار مشکل اصلی پروژه راه آهن است
 مدیر كل راه و شهرسازی كردستان بیان کرد: تا کنون هزار و 800 میلیارد ریال با احتساب هزینه های ارزیابی در این پروژه هزینه شده است و در سال 93 نیز برای اجرای این پروژه 860 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
وجدی در ادامه یادآور شد: تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت، فروش سهام، جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی را از جمله راهکارها و پیشنهادات برای تسریع در اجرای این پروژه است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: کمبود اعتبار و عدم تخصیص به موقع از اصلی ترین مشکلات پروژه راه آهن سنندج- همدان- تهران است.
 
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان گفت: عدم تامین منابع مالی پروژه، عدم تخصیص به موقع و عدم همکاری ادارات مرتبط با پروژه از اصلی ترین معضلات و مشکلات پروژه است.
 
اتمام پروژه راه آهن مطالبه به حق مردم از دولت است 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: با توجه به مرزی بودن استان و نبود آزادراه در کردستان، یکی از مطالبات به حق مردم از دولت اتمام پروژه راه آن است.
 
سالار مردادی افزود: راه آهن تهران - همدان - سنندج از سال 75 در دستور کار دولت قرار گرفته ولی متاسفانه به ‌رغم گذشت 18 سال تا کنون این پروژه به بهره برداری نرسیده است.
 
وی با اشاره به اهمیت راه ‌های ارتباطی در عصر حاضر، گفت: وجود راه ‌های ارتباطی اصلی ‌ترین و مهم‌ ترین عنصر در راستای رسیدن به توسعه است که با توجه به کوهستانی بودن کردستان از یک سو و همچنین وجود راه‌ های نامناسب جاده ای از سوی دیگر اهمیت بهره‌ برداری سریع ‌تر از راه‌ آهن همدان - سنندج را دو چندان کرده است.
 
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و كامیاران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به نیاز جدی استان و همچنین تلاش برای جذب سرمایه ‌گذار در سایر حوزه‌ های اقتصادی باید پروژه راه آهن همدان - سنندج در کوتا‌ترین زمان ممکن تامین اعتبار شده و به بهره‌ برداری برسد.
 
افتتاح راه آهن همدان - سنندج نیازمند 510 میلیارد تومان اعتبار است 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بهره برداری از این پروژه مهم و حیاتی در استان گفت: تکمیل و افتتاح پروژه راه آهن همدان - سنندج نیازمند 510 میلیارد تومان اعتبار است.
 
امیر قادری اظهار داشت: برای تکمیل کامل خط راه آهن  تهران - همدان - سنندج باید بیش از هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.
 
وی افزود: مسیر تهران - همدان در قالب پنج قطعه و مسیر همدان - سنندج نیز در قالب سه قطعه تقسیم بندی شده و برای احداث و بهره برداری آن باید هر چه سریعتر اعتبارات بیشتری تخصیص و هزینه شود.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بیان کرد: تا کنون برای احداث این پروژه 180 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده ولی متاسفانه در سال گذشته میزان اعتبار تخصیص یافته به آن بسیار اندک بوده است .
 
قادری یادآور شد: میزان پیشرفت فیزیکی کل پروژه راه آهن همدان - سنندج قابل قبول نیست و در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای این پروژه تامین شود می توان طی دو سال آینده آن را به بهره برداری رساند.
 
وی در پایان علت اصلی طولانی شدن مدت زمان احداث پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: تخصیص و جذب اعتبارات بیشتری در راستای تسریع در احداث و بهره برداری از این پروژه ضروری است.
 
بدون شك بهره برداری از پروژه راه آهن تهران – همدان – سنندج یكی از نیازهای لازم و ضروری برای توسعه این منطقه است و البته در كنار این مهم دولت تدبیر و امید كه وعده كمك به توسعه مناطق كم برخوردار را در دستور كار خود قرار داده است باید با اختصاص یك ردیف اعتباری ویژه زمینه را برای احداث و بهره برداری از این طرح مهم فراهم كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افندی زاده 0 0

    شهرهای اردبیل، پارس آباد، تبریز، آستارا، رشت، انزلی، ارومیه، مهاباد، میاندوآب، بوکان، سنندج، همدان، کرمانشاه، ایلام، ملایر و بروجرد در نیمۀ غربی ایران به طور متوسط از ۲۵ سال پیش شروع به ساخت راه آهن کرده اند ولی هیچ کدام تا به حال سوت قطار را نشنیده اند هیچ، هر روز فقط وعده می شنوند. نیمۀ جنوبی و شرقی هم دست کمی ندارد. بهتر است راه آهن ایران به بخشهای خصوصی واگذار بشه، تا قطارهای رشد و توسعه سریعتر روی ریل بیفتند. و یا حداقل اگر بودجه کم است بیاییم پروژه ها را از روی اهمیت کشوری اولویت بندی کنیم. و در مورد شهرهای دارای اولویت مساوی قرعه کشی کنیم. چون طولانی شدن پروژه به ذات هزینه بر هستش.