| کد خبر: 20306 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ مخالفت شرکت‌های واگن‌سازی با واردات واگن دست دوم

تین‌ نیوز | یک مقام مسئول در صنعت ریلی کشورمان، معتقد است شرکت های داخلی توان تامین نیاز ناوگان کشور را دارند، به همین دلیل مخالف واردات واگن های دست دوم هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت پلور سبز در پاسخ به سوال تین نیوز در خصوص واگذاری ۸۹ دستگاه واگن مسافری به رجا اظهار کرد: این قراردادی بود که در سال 1386 بسته شده بود ولی چون به دلایل مختلف متوقف شده بود، دولت یازدهم آن را پیگیری کرد و در اردیبهشت ماه سال جاری توافق‌نامه‌ اجرایی آن امضا شد.

وی با اشاره به سیاست های دولت برای خرید و توسعه ناوگان از کارخانجات تولید واگن مسافری داخل کشور در راستای حمایت از تولید داخلی افزود: ارزش قراردادی که با رجا برای ساخت ۸۹ دستگاه واگن مسافری منعقد شده، بیش از ۵۷ میلیون یورو است و قرار است مطابق برنامه، ۱۵واگن دیگر نیز در سال جاری، ۴۰ دستگاه واگن در سال ۹۴ و ۳۳ واگن مسافری در سال ۹۵ به رجا تحویل شود.

این مقام مسئول در شرکت پلور سبز، در خصوص علت به وجود آمدن تاخیر در تحویل  واگن های شرکت های سفارش دهنده که باعث ایجاد گله مندی برخی شرکت ها شده بود، گفت: تحریم ها و کمبود نقدینگی شرکت های سفارش دهنده علت تاخیر در تولید و تحویل کالا هاست.

وی ادامه داد: شرکت های واگن سازی توان تامین نیاز واگن کشور را دارند، به همین دلیل مخالف واردات واگن دست دوم هستند.

گفتنی است؛ محمد محمدی، مدیر عامل شرکت واگن سازی پارس اراک هم پیشتر، در این خصوص گفته بود: در صورتی که خریداران واگن بتوانند به موقع منابع مالی خود را تامین کنند شرکت های واگن سازی نیز می توانند به موقع و طبق قراردادهای منعقده، واگن های مورد نیاز خریداران را تحویل دهند، اما مشکلات مربوط به کمبود منابع مالی خریداران سبب می شود واگن سازها به این مسئله توجه بیشتری نشان دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی 0 0

    افزایش ناوگان ریلی و کاهش میانگین سن ناوگان هدفهای ضروری هستند. واردات ناوگان دست دوم یک مزیت دارد که به فوریت وارد گردش عملیات می شود. تولید ناوگان جدید داخلی یا خارجی چند سال وقفه ایجاد می کند. ضمنا خریدار ناوگان ریلی غالبا بخش غیر دولتی است و نمی توان بخش غیردولتی را از خریداری ناوگان خارجی منع نمود مگر آنکه ناوگان ریلی خیلی لوکسی را بخواهد وارد کند که خروج ارز برای آن منظور مسرفانه باشد نظیر اتومبیلهای لوکس که ممنوع هستند ولی وارد می شوند. از سوی دیگر باید حمایت از تولید داخلی را با توجه به شرایط رقابتی در نظر گرفت. پیشنهاد می شه اگر واردات ناوگان مجاز باشد حداکثر سن ناوگان وارداتی به حدود پنج سال محدود شود تا در حد نو باشد و گرنه میانگین سن ناوگان ریلی کاهش پیدا نمی کند این موضوع از نظر کیفیت هم مهم است یعنی باید مشخصات کیفی ناوگان وارداتی کاملا مناسب و به روز باشد نه اینکه ناوگانی وارد شود که به خطوط ریلی آسیب بزند. بنابراین قید کیفیت ناوگان وارداتی در کنار قید سن کم آنها مهم است. به این ترتیب رقابت موثری بین تولید داخلی و خارجی شکل می گیرد. برای حمایت از تولید داخلی نیز دولت می تواند به خریداران صنایع داخلی وام های دولتی یا مابه التفاوت نرخ وام پرداخت نماید. به این ترتیب خریدار ناوگان با آزادی عمل مختار به خرید ناوگان داخلی با تسهیلات دولتی یا وارد کردن ناوگان خارجی با حفظ مشخصات و سن مناسب خواهد بود.