| کد خبر: 18455 |

شبکه حمل و نقل ریلی کردستان نیازمند توجه

تین نیوز |  اتصال راه آهن زنجان - تبریز به خط ریلی تهران - همدان - سنندج از راه بیجار یکی از پنج پروژه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در کردستان است که اجرای آن سنندج را به شبکه ریلی کشور متصل می کند.
 
عملیات احداث راه آهن تهران - همدان - سنندج از سال 85 توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آغاز شده و اکنون با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصدی ادامه دارد.
 
به نظر می رسد با اجرای این دو پروژه و اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور، بسیاری از مشکلات در حوزه بار و مسافر در این استان برطرف شود.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ارتباط با احداث این پروژه گفت: در سفر دوم هیات دولت نهم به استان کردستان در 24 فروردین سال 88 و براساس مصوبه این سفر، احداث راه آهن شمال غرب به جنوب غرب از مسیر کردستان و اتصال خط آهن زنجان - تبریز به خط سنندج - همدان از طریق بیجار با برآورد اولیه سرمایه گذاری به مبلغ هشت هزار و 740 میلیارد ریال به تصویب رسید و بعد از آن مطالعه شد.
 
محمد صادق وجدی با اشاره به اینکه راه آهن همدان - سنندج به منظور اتصال شبکه راه آهن به بخشی از مناطق غربی کشور طراحی شده است، افزود: این راه آهن یک خطه 150 کیلومتری در محرومیت زدایی منطقه و افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی منطقه در زمینه های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه جویی در مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت.
 
وی اظهار کرد: این خط، مرزهای بازرگان، رازی و جلفا در شمال غربی کشور را به بندر امام در جنوب غربی کشور متصل می کند و با توجه به اینکه مرز بازرگان، بزرگترین نقطه مرزی زمینی و مرز آبی بندر امام، دومین مرز آبی بزرگ کشور است توسعه بخش غربی از طریق توسعه شبکه خطوط مواصلاتی با در نظر گرفتن اثرهای مثبت زیست محیطی، اجرای این طرح را ضروری و توجیه پذیر می کند.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان طول این پروژه را 120 کیلومتر اعلام کرد و گفت: احداث این پروژه از سال 91 با 30 میلیارد ریال اعتبار مصوب آغاز شد و در سال 92 نیز میزان اعتبارات مصوب این پروژه سه هزار و 140 میلیارد ریال بود.
 
وجدی اعتبار مصوب سال 93 این پروژه را دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای سال 94 نیز پیش بینی اعتبار چهار هزار و 441 میلیارد ریالی شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.