| کد خبر: 12810 |

◄ ۶ مزیت برقی کردن خطوط ریلی

تین نیوز | برقی كردن خطوط ریلی موجب كاهش مصرف سوخت، افزایش سرعت سیر قطار ها، كاهش تولید آلاینده های زیست محیطی و کاهش تولید آلودگی صوتی می شود.

به گزارش تین نیوز، اقتصادی تر کردن حمل ونقل ریلی یکی از مهم ترین اهداف احداث خطوط برقی است زیرا بدین طریق می توانیم تا راه آهن سنتی را به راه آهن مدرن تبدیل کنیم . دراین رابطه کارشناسان مزایایی همچون كاهش مصرف سوخت، افزایش سرعت سیر قطار ها، كاهش تولید آلاینده های زیست محیطی و کاهش تولید آلودگی صوتی را برای پروژه برقی کردن خطوط ریلی بیان دارند. 

در این زمینه قاسم ساکت، مدیر طرح برقی‌سازی راه‌آهن در خصوص مزیت های پروژه برقی‌ کردن راه‌آهن تهران – مشهد با بیان اینکه راه‌آهن دو منفعت بنگاهی و ملی دارد، ابراز داشت: منفعت بنگاهی مستقیم عاید بهره‌بردار می‌شود اما منفعت ملی بیش از آنکه برای بهره‌بردار مفید باشد، عاید ملت و دولت‌هاست به همین دلیل در دنیا دولت‌ها زیرساخت‌های ریلی را می‌سازند. 

بر این اساس با استناد به  امار موجود در رسانه ها مزیت های برقی‌ کردن راه‌آهن تهران – مشهد را می توان چنین ذکر کرد:

1- کاهش یک سومی نیاز به لوکوموتیو
با استفاده از لكوموتیوهای برقی پر سرعت وافزایش ظرفیت واگن ها  نیاز به لوكوموتیو به حدود یك سوم كاهش می یابد. 
بر اساس امار رسانه ی طبق برنامه قرار است 13 میلیون مسافر تهران- مشهد  توسط قطارهای برقی جابجا شوند. در حال حاضر در مجموع 26 میلیون مسافر توسط قطار در كل كشور جابجا می شوند.

برای حمل این تعداد مسافر حدود  160 لوكوموتیو مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب  برای جابجایی 13 میلیون مسافر نیاز به 80لوكوموتیو خواهد بود.

سرعت قطار های برقی دو برابر قطارهای دیزلی است بنا بر این تعداد لوكوموتیوهای موردنیاز برای جابجایی 13 میلیون مسافر به حدود یك سوم كاهش می یابد.

2- کاهش مصرف انرژی     
مصرف انرژی قطار برقی كمتر از دیزل است و با برقی شدن مسیر برای جابجایی 13 میلیون مسافر، سالانه 150 میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت به عمل خواهد آمد.

3- افزایش صادرات     
با اجرای پروژه یاد شده از مصرف میلیون ها لیتر گازوئیل در حوزه حمل و نقل کاسته خواهد شد و دولت می تواند این میزان گازوئیل صادر کند. 

4- افزایش درآمد شرکت های ریلی مسافری 
چنانچه سرعت قطارها افزایش یابد این پذیرش به وجود خواهد آمد كه قیمت بلیط قطار تهران - مشهد تا 25 هزار تومان نیز افزایش یابد كه در این صورت درآمد شركت های ریلی مسافری در این مسیر پر تردد افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

5- افزایش میزان حمل و نقل باری
قدرت لكوموتیوهای باری برقی بیش از 2 برابر لكوموتیو های دیزلی باری است. 

6- کاهش اشغال خطوط توسط قطارهای باری 
با یك لكوموتیو برقی می توان در یك بار سیر 5هزار تن بار حمل نمود به این ترتیب میزان اشغال خط توسط قطارهای باری كاهش خواهد یافت (یعنی برای حمل 5 هزار تن بار نیاز به چند مرحله سیر در مسیر نخواهد بود) و بهره وری واگن های باری فعال در این مسیر نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

گفتنی است چندی پیش، چهار ماه پس از منتفی شدن موافقت‌نامه با خاتم‌الاوصیاء، قرارداد برقی‌ کردن راه‌آهن تهران – مشهد با چینی‌ها امضا شد تا بر این اساس، این خط آهن ۹۰۰ کیلومتری در مدت ۴۲ ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و چینی اجرا  شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اصغر شفیع نادری 0 0

    سلام در مقایسه میزان مصرف انرژی توسط قطار برقی با قطار دیزلی لازم است ذکر شود چرخه مصرف انرژی از کجا در نظر گرفته می شود ۱ - از نقطه اخذ انرژی از سیم بالاسری قطار ۲ - از نقطه مصرف سوخت فسیلی در یک نیروگاه زمینی بیرون از شهر بعضی نظریات وجود دارد که اگر چرخه مصرف انرژی را از نقطه مصرف سوخت فسیلی یعنی بند ۲ در نظر بگیریم در این صورت تفاوت مصرف انرژی به ازای واحد حمل و شرایط یکسان بین قطار برقی و دیزلی وجود ندارد.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    یکی دیگر از مزایای خط برقی کاهش احتمال خرابی لکوموتیو در بین راه است متاسفانه اغلب لکوموتیوهای راه اهن ایران از نوع دیزلی است و احتمال خراب شدن آنها در بین راه بسیار بالاتر از احتمال خرابی لکوموتیوهای برقی است در خصوص مقایسه مصرف انرژی هم از آقای شفیع نادری انتظار دارم بجای طرح سوال فنی و شبهه ابتدا تحقیق نمایند و نتیجه را در رسانه عمومی منتشر کنند. تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی هم در نیروگاه روی می دهد و هم در داخل لکوموتیو دیزلی و راندمان نیروگاه برای این تبدیل بالاتر از راندمان لکوموتیو است و از سوی دیگر وقتی از لکوموتیو برقی استفاده می شود نیازی به حمل مخزن سوخت و حمل موتور دیزل نخواهد بود و لکوموتیو به نسبت سبکتر می شود و مصرف انرژی برای این حمل مازاد را نخواهیم داشت. تنها موضوع باقیمانده اتلاف برق در طول مسیر از نیروگاه تا محل لکوموتیو برقی است و در مجموع عوامل فوق راندمان مصرف انرژی معمولا به نفع لکوموتیو برقی خواهد بود ولی نکته مهم دیگری که مزیت لکوموتیو برقی را در بحثانرژی بارز می نماید آن است که لکوموتیو برقی منشا انرژی ممکن است منابع مختلف انرژی ارزان و پایدار باشند ولی در لکوموتیو دیزلی وابسته به گازوئیل به عنوان یک منبع تمام شدنی و آلاینده و گرانقیمت هستیم

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    یکی دیگر از مزایای خط برقی کاهش احتمال خرابی لکوموتیو در بین راه است متاسفانه اغلب لکوموتیوهای راه اهن ایران از نوع دیزلی است و احتمال خراب شدن آنها در بین راه بسیار بالاتر از احتمال خرابی لکوموتیوهای برقی است در خصوص مقایسه مصرف انرژی هم از آقای شفیع نادری انتظار دارم بجای طرح سوال و شبهه ابتدا تحقیق نمایند و نتیجه را در رسانه عمومی منتشر کنند. تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی هم در نیروگاه روی می دهد و هم در داخل لکوموتیو دیزلی و راندمان نیروگاه برای این تبدیل بالاتر از راندمان لکوموتیو است و از سوی دیگر وقتی از لکوموتیو برقی استفاده می شود نیازی به حمل مخزن سوخت و حمل موتور دیزل نخواهد بود و لکوموتیو به نسبت سبکتر می شود و مصرف انرژی برای این حمل مازاد را نخواهیم داشت. تنها موضوع باقیمانده اتلاف برق در طول مسیر از نیروگاه تا محل لکوموتیو برقی است و در مجموع عوامل فوق راندمان مصرف انرژی معمولا به نفع لکوموتیو برقی خواهد بود ولی نکته مهم دیگری که مزیت لکوموتیو برقی را در بحثانرژی بارز می نماید آن است که لکوموتیو برقی منشا انرژی ممکن است منابع مختلف انرژی ارزان و پایدار باشند ولی در لکوموتیو دیزلی وابسته به گازوئیل به عنوان یک منبع تمام شدنی و آلاینده و گرانقیمت هستیم

  • سید مصطفی میری 0 0

    سبک شدن وزن لکوموتیو مزیت محسوب نمی شود. در بسیاری از موارد با استفاده از وزنه های سربی وزن لکوموتیورا برای دستیابی به ضریب چسبندگی مورد نظر سنگین هم می کنند.