| کد خبر: 127859 |

بازدید عضو شورای شهر تهران از مجموعه تعمیراتی رجا

◄ رجا در مقام بزرگ‌ترین شرکت تعمیراتی ریلی کشور

تین نیوز| عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی همچنین شورای شهر تهران با بازدید از مجموعه تعمیرات و نگهداری رجا اظهار داشت: رجا با ایجاد هلدینگ خود می‌تواند امکانات تازه بسیاری به مجموعه حمل‌ونقل ترکیبی ایران اضافه کند.

تین نیوز| عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی همچنین شورای شهر تهران با بازدید از مجموعه تعمیرات و نگهداری رجا اظهار داشت: رجا با ایجاد هلدینگ خود می‌تواند امکانات تازه بسیاری به مجموعه حمل‌ونقل ترکیبی ایران اضافه کند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ هر کدام از ما شاید برای یک‌بار هم که شده برای سفر گذرمان به میدان راه‌آهن در انتهای خیابان ولی‌عصر و ایستگاه تاریخی آن افتاده باشد. قطار به خودی خود در کشور ما به دلیل رخدادهای تاریخی‌ای که با ورود آن به کشور اتفاق افتاده امری تاریخی محسوب می‌شود. ایستگاه راه‌آهن تهران نیز از این تاریخ پرفراز و نشیب راه‌آهن بی‌بهره نبوده، اما مانند هر سیستمی راه‌آهن نیز پشت سر خود بخش‌هایی را داراست که از دید بسیاری از مسافران قطار پنهان است اما قلب تپنده قطارهایی که هر روزه ما را از نقطه‌ای به نقطه دیگری منتقل می‌کند مجموعه‌ای قرار دارد که برای سرپا ماندن آن تلاش‌های مهم اما پنهان از نظری را انجام می‌دهند. صبح آخرین روز از فروردین‌ماه 96 به بهانه دیدار یکی از اعضای هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی که عضو شورای شهر تهران هستند از مجموعه فنی و تعمیراتی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا به پشت صحنه ایستگاه راه‌آهن تهران رفتیم و از نزدیک شاهد تلاش کارکنانی که چرخ به چرخ، واگن به واگن و لکوموتیو به لکوموتیو قطارهایی که هر روزه در مسیرهای ریلی کشور تردد دارند را تعمیر و مراقبت می‌کنند تا راه‌آهن را به عنوان ایمن‌ترین وسیله تردد بین شهری باقی بماند بودیم.

 

 روز پنجشنبه، مجموعه شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا میزبان محسن سرخو بود. سرخو در این دیدار به بازدید از بخش‌های فنی و تعمیراتی همچنین اجرایی رجا به همراه مدیران ارشد این شرکت پرداخت.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

در ابتدای این دیدار محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خصوص اقدامات این مجموعه در بخش فنی و تعمیراتی با اعلام ایجاد هلدینگ رجا اظهار داشت: با تشکیل این هلدینگ بخش تعمیرات و نگهداری رجا که هم به خود شرکت و هم به دیگر شرکت‌های ریلی خدمات تعمیر و نگهداری ارائه می‌دهد آغاز به کار می‌کند. ما حدود 11 شرکت مسافری ریلی در ایران داریم که خدمات حمل‌ونقل مسافر انجام می‌دهند. بزرگ‌ترین این شرکت‌ها شرکت رجا با حدود 60% از سهم بازار است.

 

رجا لازم دید شرکتی با تعبیر «اسپیناف» داشته باشد تا بتواند درآمدزا باشد و ما بعضی از دارایی‌هایمان را در آنجا اجاره بدهیم. تشکیل این شرکت در ساختارهای مالی رجا نیز بسیار مؤثر خواهد بود. تشکیل این شرکت در بحث مدیریت منابع انسانی نیز کمک‌های بسیاری می‌تواند برای ما داشته باشد. پیش‌بینی ما این است که بتوانیم بعد از 3 سال درآمد حدود 30 میلیارد تومانی از محل این خدمات ارائه شده داشته باشیم.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

رجبی در ادامه افزود: در طرح مدنظر رجا پیش‌بینی شده که در صورت کمبود فضا برای انجام این خدمات قسمتی از فضای شرکت راه‌آهن را نیز برای مدت 40 سال اجاره کنیم. در بخش تعمیرات ما کارفرمایانی داشته‌ایم که پیشنهاد بر عهده گرفتن کار را به ما به همراه یک فاینانسر آلمانی داده است. کل طرح توسعه‌ای رجا حدود 70 میلیارد تومان خواهد بود. یکی دیگر از برنامه‌های بلند مدت رجا بحث خرید لکوموتیو است.

 

سرخو در این بخش با اشاره به اینکه رجا برای درآمدزا بودن می‌تواند به بخش حمل‌ونقل ریلی باری نیز توجه داشته باشد اظهار داشت: چرا رجا هنوز به فکر ورود به بخش باری ریلی نیفتاده است؟ رجبی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: مطالعات آن انجام شده و هنگامی که عنوان شرکت رجا تغییر پیدا کرد این تغییر با نیم نگاهی به ورود رجا به بخش باری نیز بوده است. سرخو نیز در این زمینه اظهار داشت: اگر رجا بخواهد به یک هلدینگ معتبر تبدیل شود لازم است حتماً به حمل‌ونقل ریلی باری نیز وارد شود.

 

مدیرعامل رجا در ادامه اظهار داشت: قدم نخست رجا در این زمینه راه‌اندازی بخش تعمیرات است. ورود به بحث تعمیراتی نکته‌ای در خود دارد و آن این است که دیگر تفکیک‌باری و مسافری در آن وجود ندارد و هر دو حوزه را پوشش می‌دهد.

 

سرخو-عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی- در ادامه افزود: در صورت ایجاد بخش تعمیرات باری رجا، این بخش با همه شرکت‌های تعمیر باری متفاوت خواهد بود به خاطر اینکه ما یک حمل‌ونقل جاده‌ای و یک حمل‌ونقل دریایی داریم. رجا اگر بتواند به عنوان یک مکمل، بخش ریلی را تأمین کند، این بخش‌ها در کنار هم می‌توانند یک شرکت سفارش گیرنده حمل‌ونقلی باشد که بتواند تعمیرات ترکیبی را انجام دهد و خدمات سه جانبه جاده‌ای، دریایی و ریلی را ارائه دهد. این اتفاق، موضوع بسیار مهمی می‌تواند برای صنعت حمل‌ونقل کشور باشد. امروزه شرکت کشتیرانی با همکاری دیگران کار حمل‌ونقل ترکیبی را انجام می‌دهد.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

رجبی در تکمیل سخنان سرخو اظهار داشت: هم اکنون تنها حمل غیر انسانی رجا در بخش حمل خودرو فعال است. با توجه به اینکه تأمین اجتماعی شرکت‌های بزرگی برای کار حمل‌ونقل دارد و با توجه به اینکه شرکت مورد نظر ما می‌تواند همکاری‌های خوبی را با این شرکت‌ها انجام دهد، تقریباً سود آن تضمین شده است. متأسفانه برخی تصمیمات باعث زیان ده شدن شرکت رجا شده است. ما تصمیم گرفته‌ایم که از اردیبهشت قطارهای زیان ده رجا را متوقف کنیم. امروزه حدود 35 قطار حومه‌ای در اطراف تهران مشغول تردد هستند و کمک بسیاری به ترافیک شهر تهران کرده است.

 

طی 4 ماه گذشته نیز رجا بنابر دستور دولت تعداد این قطارها را دو برابر کرده است. متأسفانه یارانه وعده داده شده به رجا بابت فعالیت در این بخش هنوز به دست ما نرسیده و بنابراین رجا تصمیم گرفته فعالیت در این بخش را متوقف کند. دوستان نماینده مجلس نیز قول ردیف بودجه‌ای در مجلس در این خصوص را داده‌اند که هنوز نتیجه‌ای نداشته است. شرکت رجا تنها شرکت ایرانی است که قطارهایی در بخش حومه‌ای به روی ریل فرستاده است. رجا قصد ندارد حرکت این قطارها را متوقف کند اما به دلیل خصوصی بودن و مهم بودن بخش سوددهی آن، با این روند مجبور به این کار خواهیم شد.

 

در ادامه سرخو بازدیدی از ماکت کلی ایستگاه راه‌آهن تهران و قسمت‌هایی که در اختیار شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا است داشت. این ماکت شامل سالن‌های تعمیرات روزانه رجا، سوله قطارهای خودکشش، کارخانه مولد برق، تعمیرات اساسی و... بود. در این ماکت همچنین پروژه ساختمان‌هایی که رجا قصد دارد در آینده احداث کند نیز به نمایش گذاشته شده بود. در این بخش سرخو پیشنهادهایی برای تجمیع سوله‌های تعمیراتی رجا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ارائه داد. رجبی نیز با اشاره به اینکه روز به روز تعداد واگن‌هایی که به بخش تعمیرات رجا وارد می‌شود در حال بیشتر شدن هستند به نیاز گسترش سالن‌های تعمیراتی رجا اشاره کرد. وی با اعلام برنامه‌هایی از سوی رجا، امکانات این شرکت برای افزایش سالن‌های تعمیرات خود را ارائه داد تا به کمک آنها این شرکت بتواند جوابگوی افزایش تعداد واگن‌های در سیر و نیازمند تعمیر در شبکه ریلی کشور باشد.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

رجبی در ادامه افزود: یکی از مشکلات اساسی راه‌آهن تهران این است که فقط یک ایستگاه دارد. در شهرهای بزرگ دنیا چند ایستگاه راه‌آهن وجود دارد اما در ایران فقط یک ایستگاه وجود دارد که این موضوع باید در آینده مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

لازم به ذکر است چندی پیش مهرداد تقی زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز از برنامه‌های راه‌آهن برای احداث چند ایستگاه تازه راه‌آهن در مناطق دیگری از تهران خبر داده بود. به نظر می‌رسد با احداث ایستگاه‌های جدید، کمبود فضا برای خدمات تعمیراتی رجا با همکاری شرکت راه‌آهن حل‌وفصل شود....

ادامه دارد...

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.