| کد خبر: 127739 |

◄استفاده از اصول اینسترونشن؛ راهی برای کنترل و پیش‌گیری از سوانح ریلی

تین‌نیوز| معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از بهره‌برداری پروژه پایش دائمی سوزن، برای اولین بار در ایستگاه یاتری خبر داد.

 

به گزارش تین‌نیوز اسفند ماه گذشته بود که مازیار یزدانی با اشاره به اینکه سوزن یکی از حساس‌ترین اجزای روسازی راه‌آهن بوده که ایمنی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: تعیین سرعت مجاز عبور ایمن بر روی سوزن در ایمنی و بهره‌برداری مخصوصاً در مسیر تهران-مشهد بسیار اهمیت دارد، بنابراین با توجه به ضرورت پایش دائمی سوزن پروژه پایش دائمی سوزن ایستگاه یاتری، برای اولین بار توسط متخصصین داخلی طراحی و اجرا شد.

 

وی افزود: این پروژه با هدف نظارت دائم بر رفتار تیغه سوزن، ریل هادی و تکه مرکزی، تعیین و کنترل حداکثر سرعت عبور ایمن بر اساس اطلاعات میدانی، گزارش‌دهی اطلاعات مهم در اثر عبور قطار یا تغییر مسیر سوزن توسط پیامک، ذخیره اطلاعات، امکان‌سنجی افزایش سرعت عبور ایمن در مسیر مستقیم سوزن، رصد بار محوری کل وارد بر ریل، رصد تنش حرارتی ریل، تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه سوزن، با همکاری اداره کل ارتباطات و علائم الکتریکی، دانشگاه علم‌وصنعت، راه‌آهن شمال‌شرق ۱و اداره کل خط و سازه‌های فنی انجام شده است.

 

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن خاطر نشان کرد: از جمله تجهیزات نصب شده بر روی سوزن می‌توان به نصب ۶ سری کرنش‌سنج (full bridge) جهت اندازه‌گیری بارمحوری، تنش طولی ریل، نیروی میله ماشین سوزن و تنش ریل هادی، ۴ تغییر مکان سنج جهت اندازه‌گیری تغییر مکان دو تیغه و دو ریل کناری هنگام بهره‌برداری و .... اشاره کرد.

 

وی گفت: مدل و سامانه فیزیکی پایش پس از پیاده‌سازی سامانه با اندازه‌گیری و مقایسه تغییر مکان مورد ارزیابی و صحت نسبی قرار گرفت.

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: استفاده از اصول اینسترونشن و ابزار دقیق و سیستم حسگرها و سیستم‌های انتقال کمیات مختلف الکتریکی و غیر الکتریکی، بهترین راه کنترل و پیش‌گیری از سوانح است، که خوشبختانه با پیگیریهای معاونت فنی و زیربنائی و تلاش دانشگاه علم و صنعت ایران و اداره کل علائم، به ثمر نشسته است.

 

در ادامه پیام این کاربر آمده است: اصل و اساس این‌گونه پروژه‌ها جمع‌آوری دیتا از اتفاقاتی است که معمولا کنترل آنها در اختیار ما نیست، ولی مانیتورینگ و دیتا کالکشن دائم از این رخدادها، می‌تواند با پردازش داده‌های جمع‌آوری شده، اتفاق بزرگی به‌نام «نت پیشبینی کننده» را در سیستم ریلی کشور رقم بزند.

 

وی افزوده است: بدین ترتیب با جمع‌آوری و پردازش و ذخیره داده‌های اکنون، می‌توانیم قبل از وقوع خرابی‌ها و زیان‌های مادی و معنوی، آنها را پیش‌بینی و احتمال وقوع‌شان را عملا به صفر کاهش دهیم.

 

این کاربر همچنین تاکید کرده است: استفاده از «اَستِرین گیج»ها یا همان کرنش سنج‌ها، و سایر ابزار دقیق اندازه‌گیری برای جمع‌آوری دادگان مهمی که ناشی از واکنش‌های بخش‌های مختلف سوزن به رخدادهای فیزیکی یا محیطی است که روی سوزن‌ها اتفاق می‌افتد، یکی از بهترین ایده‌های عملیاتی شده در زمینه نت پیش‌بینی کننده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.