| کد خبر: 12592 |

فشارها، اولویت‌های وزارت راه را تغییر می‌دهند؟

تین نیوز |  اجرایی نشدن طرح راه آهن گرگان - بجنورد – مشهد یکی از اصلی‌ترین محورهایی است که این روزها بار دیگر وزیر راه و شهرسازی را به دردسرساز انداخته است؛ طرحی که در مرحله مطالعات قرار دارد و تا راه‌اندازی نهایی، زمانی چند ساله می‌طلبد.
 
 تعدادی از نمایندگان مجلس با هدف اولویت‌مند شدن طرح‌های احداثی وزارت راه، طرح استیضاح آخوندی را در هفته جاری تقدیم هیات رییسه مجلس خواهند کرد. در این میان یکی از اصلی‌ترین محورهای انتقادی، راه آهن گرگان – مشهد است که چندی پیش نیز نام آن همزمان با طرح استیضاح وزیر شنیده شد.
 
طرح راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد که با هدف اتصال مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور و ایجاد مسیر ترابری ایمن برای تردد زائران حرم امام رضا ساخته خواهد شد، در حال حاضر در مرحله دوم مطالعات به سر می ‌برد.
 
این طرح که از اوایل دهه 80 وارد مرحله مطالعات شناخت و اولیه شده از سال 90 در مرحله مطالعات مرحله دوم قرار گرفتند و این مرحله نیز پیشرفتی 50 درصد داشته است و بناست با پایان مطالعات طرح اجرایی کادر در سه مرحله اصلی زیرسازی، روسازی و ساختمان و ایستگاه‌های پیگیری شود که قطعا هر یک از آن‌ها به زمانی طولانی احتیاج خواهد داشت.
 
طرح راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد در مرحله مطالعات مقدماتی بنا بود به طول 638 کیلومتر ساخته شود که سرانجام در موافقت‌نامه نهایی به 570 کیلومتر تقلیل یافت و مسیر جدید نیاز به احداث حدود 16 کیلومتر تونل و 705 کیلومتر پل خواهد داشت.
 
طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال نخست بهره‌برداری، دو میلیون مسافر از طریق این مسیر جابجا خواهند شد و در آینده این عدد به 204 میلیون نفر می‌رسد.
 
همچنین با افتتاح این خط، مسیر جدیدی جهت حمل بارهای ترانزیت کریدور شرق دریای خزر (اینچه برون – گرگان، بجنورد-اسفراین-نقاب) ایجاد خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در سال اول بهره برداری 2.5 میلیون تن و در سال بیستم 6.1 میلیون تن با جابجا خواهند شد.
 
در برآورد ابتدایی بنا بوده راه آهن گرگان – بجنورد- مشهد در سال 96 به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد اما عدم تامین منابع مالی و مشخص نبودن فاینانس طرح، بلاتکلیفی پروژه علیرغم ابلاغ مدیر عاملی وقت مبنی بر شروع پروژه از دو نقطه گنبد به سمت گرگان و بجنورد به سمت مشهد و همچنین عدم آزادسازی مسیر، سه مشکل اصلی هستند که زمان احداث کار را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
 
این طرح 570 کیلومتری بناست شهرهای گنبد - علی‌آباد - آشخانه - بجنورد - شیروان - قوچان - چناران و مشهد را تحت پوشش خود در آورد و البته زمینه اتصال یکی دیگر از استان‌های کشور به خطوط ریلی را نیز فراهم کند.
 
شاید مشکلات اعتباری و بلاتکلیفی پروژه، اصلی‌ترین دلیل نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزارت راه در این حوزه است که باید دید در صورت اعلام وصول استیضاح، پاسخ آخوندی به این ابهامات چیست و آیا فشار نمایندگان منطقه، این مسیر را جزو اولویت‌های راهسازی کشور خواهد کرد یا خیر؟
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.