| کد خبر: 12555 |

◄ ساخت خطوط ریلی به روش بی او تی خوب یا بد؟ / بخش دوم

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط "علی اصغر" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:

آیا ساخت خطوط ریلی به روش بی او تی به نفع جامعه می‌باشد؟
اخیرا فراخوانی در موضوع ساخت خط دوم ریلی مسیر بافق زرین شهر به روش بی او تی منتشر شده است. به این بهانه می‌خواستم موضوع بی او تی ساخت خطوط ریلی را از منظر منفعت جامعه مطرح نمایم.

2- همگان به محدودیت های منابع مالی از طریق بودجه های دولتی واقف هستند و در شرایط محدودیت منابع مالی روش بی او تی به عنوان یکی از روش های تامین منابع مالی مطرح می‌گردد. اما دیگر روش های تامین منابع مالی نیز وجود دارند مانند فاینانس و ...

3- محاسبات مالی خیلی ساده نشان می‌دهد در استفاده از روش بی او تی برای ساخت خطوط ریلی هزینه ارایه خدمات عرضه زیر بنای شبکه ریلی به استفاده کننده مثلا اپراتور قطار باری به شدت بالا خواهد رفت و این یعنی گران شدن بیش از پیش خدمات حمل و نقل ریلی بار در ایران.

4- واژه کلیدی در این موضوع سود مورد انتظار از سرمایه گذاری می‌باشد.

5- از نگاه مالی دولت به عنوان نماینده جامعه می‌تواند به سود صفر و سر به سر شدن درآمدها و هزینه‌ها قانع باشد حتی در آن درآمدهای ناشی از هزینه‌های خارجی حمل و نقل نیز برایش مهم است و در محاسبات لحاظ هم می‌کند. اما درآمدهای اقتصادی ناشی از کاهش هزینه‌های خارجی حمل و نقل برای سرمایه گذار غیردولتی مهم نیست و به درستی نگاه صرفا مالی بر محاسبات حاکم می‌باشد. با در نظر گیری این موضوع حداقل انتظار سود هر سرمایه گذاری از بخش غیر دولتی در این حوزه و در شرایط حاضر بالاتر از 20 درصد خواهد بود.

6- با یک مثال عددی به موضوع حالت ملموس تری می‌دهیم. مثلا فرض کنید که در شرایط فعلی هزینه تمام شده خدمات ارایه زیربنای ریلی 60 تومان به ازای هر تن-کیلومتر برای دولت منتج می‌شود. با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی و لحاظ نگاه صرفا مالی و سود مورد انتظار برای بازگشت اصل و فرع سرمایه گذاری هزینه ارایه خدمات زیر بنای ریلی به چندین برابر مبلغ فوق بالغ خواهد شد. بنابراین اختلاف در هزینه تمام شده در حد 10 الی 20 درصد نیست که بتوان اغماض کرد اختلافی در حد و حدود حداقل 200 در صد حاکم است!
و گران شدن خدمات ریلی حمل بار به نفع جامعه نمی‌باشد.

7-پیشنهاد می‌کنم مسئولین محترم ذیربط موضوع را از این زاویه نیز بررسی کنند. 

لینک نظرات قبلی 

علیرضا نظر داده است:
اگر به دولت به عنوان پدر و در واقع بزگترین کیف پول نگاه کنیم کلیه هزینه ها بر روی دوش دولت و تنها نحوه هزینه کردن متفاوت خواهد بود. استفاده از روش بی او تی در حمل و نقل ریلی جدا کردن بار مسئولیت از دولت و انتقال آن به بخش خصوصی است. در خصوص ماده 126 نیز بنده فکر نکنم بودجه در نظر گرفته شده در این ماده پاسخگوی هزینه ها باشد. در صورتیکه جناب ناصریان میفرمایند خرید با مبلغی که بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی محقق گردد شاید روشی زیبا در تحقق توسعه ریلی باشد.

حمیدرضا نظر داده است:
سعدی علیه الرحمه در گلستان زیبا می فرماید
پارسا زاده‌ای را نعمت بی کران از ترکه عمان به دست اوفتاد
فسق و فجور آغاز کرد و مبذّری پیشه گرفت فی الجمله نماند از معاصی و منکری که نکرد و مسکری که نخورد. باری به نصیحتش گفتم ای فرزند دخل آب روانست و عیش آسیای گردان یعنی خرج فراوان کردن مسلم کسی را باشد که دخل معین دارد.
چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن
که مى گویند ملاحان سرودى
اگر باران به کوهستان نبارد
به سالى دجله گردد، خشک رودى
عقل و ادب پیش گیر و لهو و لعب بگذار که چون نعمت سپری شود سختی بری و پشیمانی خوری. پسر از لذت نای و نوش این سخن در گوش نیاورد و بر قول من اعتراض کرد و گفت:
راحت عاجل به تشویش محنت آجل منغص کردن خلاف رأی خردمندانست:
برو شادی کن ای یار دل فروز
غم فردا نشاید خورد امروز
دیدم که نصیحت نمی‌پذیرد و دم گرم من در آهن سرد او اثر نمی‌کند ترک مناصحت گرفتم و روی از مصاحبت بگردانیدم و قول حکما کار بستم که گفته‌اند بلِّغ ما عَلیکَ فانَ لَم یَقبلو ما عَلیک
تا پس از مدتی آنچه اندیشه من بود از نکبت حالش به صورت بدیدم که پاره پاره به هم بر می‌دوخت و لقمه لقمه همی‌اندوخت دلم از ضعف حالش به هم بر آمد، مروّت ندیدم در چنان حالی ریش زخم درونش به ملامت خائیدن و نمک پاشیدن:

باری آن " پارسازاده " همین ما هستیم ! می گویید: نه !؟
نگاه کنید: منابع زیر زمینی و بین النسلی ( یعنی اموال) را می فروشیم و می گوئیم درآمد ما فلان و بهمان است. آنها را خرج مصارف امور جاری می‌کنیم و بعد از بیچاره شدن تولید دست به دعا می شویم که انشاءالله خداوند رحمتی کند و تولید خودش یه هووکی درست شود.
باور کنید نمی شود که نمی شود، راهش اینست که از راهش وارد شویم. باز می فرمائید که: ای آقا ! احداث راه آهن که خرج عطینا نیست ؟!. امور زیر بنایی است. اصلا" خودش ایجاد مال است ایجاد ثروت است.
عرض می کنم: بعله ! خیلی هم بعله ! لیکن اشکال کار اینست که آنقدر خرج تراشی در همین سالهای افتد و دانی شده که حالا حالاها بدهکاریم فلذابرای امور به این مهمی که مثل نان شب واجبند باید فکری کرد تا بالاخره حرکتی درست بشود. باز ممکن است بفرمائید که ای آقا ما را گرفتی ها اصلا" این به بی او تی چه ربطی دارد. اجازه بفرمائید ربطش را محکم عرض می کنیم.
برای بی او تی پروژه ها حتما" باید یک حساب و کتابی کرد که خدای نخواسته کم نیاید. الزاما" هم با گران کردن درست در نمی آید، البته تعادل قیمتهای جاده و ریل را می خواهد و در این راه یقینا" آنکه بتواند مدیریت و رقابت کنه برنده است.
کشور هم صاحب شبکه ریلی می‌شود که انشاءالله نسلهای بعدی بابتش یک خدابیامرزی بدهکار بشوند.

سید مرتضی نظر داده است:
قراردادهای بی او تی چون برای مدت طولانی ساخت و بهره برداری ملاك كار خواهد بود و نیاز به پیش بینی بلندمدت دارند بسیار حساس و پیچیده هستند و تجارب اندكی در این زمینه در كشور وجود دارد و در بخش ریلی كه اصلا تجربه وجود ندارد.
مجددا از علاقه مندان می خواهم متن نشریه 469 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و متن تبصره 8 لایحه قانون بودجه سال 93 را در این زمینه مطالعه كنند تا درك بهتری از پیچیدگی موضوع داشته باشند.
در اتاق فكر راه آهن مطرح بود كه همراه با واگذاری پروژه خط دوم بافق زرین شهر به سرمایه گذار به روش بی او تی آیا مدیریت سیر و حركت را نیز واگذار كنیم یا خیر كه با توجه به پیچیدگی قراردادی بی او تی و
با توجه به فقدان سابقه واگذاری مدیریت سیر و حركت و لزوم اصلاح آیین نامه های راه آهن برای این منظور و نیاز مبرم و وفوری راه آهن به دو خطه كردن این محور پیشنهاد كردم كه این مسائل غامض را به هم گره نزنیم و فعلا واگذاری مدیریت سیر و حركت را در این قرارداد پیگیری نكنیم.

مجید نظر داده است:
موضوع واگذاری خط دوم بافق به دیزیچه از طریق بی او تی در جلسه اتاق فکر ریلی مطرح شد. سرمایه گذار شرطی دارد و آن هم واگذاری کامل امور سیر و حرکت در مسیر مورد نظر است. البته ما در انجمن شرکت های ریلی هم قبلا پیشنهاد واگذاری امور سیر و حرکت به صورت پله ای و در یک مسیر مشخص به صورت آزمایشی را داده بودیم. فکر می کنم این پروژه نقطه شروع خوبی است چرا که این مسیر می تواند کاملا اقتصادی باشد. البته ریسک هایی هم دارد که در زمان تنظیم قرارداد باید بدان توجه شود. ضمنا واگذاری بخش سیر و حرکت در این مسیر به سرمایه گذار مهمترین تصمیم و شاید هم درسترین تصمیم باشد به شرطی که بخوبی مدیریت و اجرا شود.

حمیدرضا نظر داده است:
باری در باره بی او تی خوشبختانه همه چیزدر همان نشریه 469 روشن است. آنچه احتمالا" هنوز مورد بحث است اینست که بالاخره خدا یا خرما
راستش به نظر می رسد که با وجود همه روشنی مبحث بی او تی اندکی مناقشه در باب اختیارات وجود دارد و آن همین مسئله سیر و حرکت است که از نظر من جایی برای تشکیک وجود ندارد چرا که در بی او تی قرار است سرمایه گذار بسازد یعنی بخش "بی" ، بعد بهره برداری کند یعنی بخش "او" و بعد انتقال دهد یعنی بخش "تی.
حالا عنایت فرمایید اگر سیر و حرکت که عملا" بخش بهره برداری است دست سرمایه گذار نیفتد چه تضمینی وجود دارد که در سنوات خدای نخواسته خیلی آتی یک نفری بر مسند ریاست بنشیند که به دستور شفاهی دمار از روزگار سرمایه گذار نگون بخت در آورد در حالی که عکس این قضیه صادق نیست و آن اینست که اگر خدای نخواسته تر یک وقتی سرمایه گذار نفهمید و پایش از گلیم کوچکش نخواسته درازتز شد آنقدر اقتدار هست که دست و پایش را باهم قطع کرد بنابراین بی هیچ نگرانی می توان بخش سیر و حرکت را به سرمایه گذار داد و در این مرنبه بیش و پیش از هر چیز اهلیت سرمایه گذار باید بررسی شود. آنچه تضمین آینده است اهلیت سرمایه گذار است و بس.

محمدرضا نظر داده است:
ولى باید توجه نمود بهره بردارى از مسیرى كه خود در انتها به یك شبكه بزرگتر متصل است را نمی‌توان با ابزار كنونى واگذار نمود. در این صورت خداى ناكرده اگر راه آهن یك سرمایه گذار ناخلف بزاید باید كل شبكه را به بهره بردارى یك مسیر وابسته كند. البته این صحبت بنده به معناى مخالفت با واگذارى نیست بلكه تلاش میكنم تمام جنبه هاى ملموس و غیرملموس به بحث گذاشته و به قول آقاى مهندس بابایى واگذارى به دقت تمام صورت پذیرد.

سیدمرتضی نظر داده است:
اگر سیر و حركت واگذار نشود سرمایه گذار باید خط را آماده عبور نگاه دارد و خدمات لازم زیربنایی به قطارهای عبوری عرضه نماید و به تناسب همین آماده بكاری خط و به تناسب عرضه خدمات خود مابازایی را دریافت می كند كه طبق قرارداد جزئیات روشن می شود و جریان مالی طبق محاسبات امروز باید بتواند نشان دهد درآمد سرمایه گذار پاسخگوی سرمایه گذاری در مدت معین خواهد بود.
اینكه بنده با واگذاری سیر و حركت در شرایط كنونی و این مسیر مخالفم به خاطر ریسك عدم انجام تعهدات سرمایه گذار نبود و اینكه بخواهیم تضامین و تعهدات را مقایسه كنیم. همانطور كه می فرمایید در كشور ما معمولا سایه اقتدار بخش دولتی به قدری سنگین است كه سرمایه گذاران واقعی با ترس و واهمه ورود می كنند و باید شرایط كار به تدریج تغییر كند
اما دلیل مخالفت این بود كه شركت راه آهن نیاز فوری به دوخطه كردن این مسیر دارد. تجربه تنظیم قرارداد بی او تی به صورت معمول آن (بدون واگذاری سیر و حركت) حداقل شش ماه به طول می انجامد موضوع واگذاری سیر و حركت نیاز به تنظیم و اصلاح آیین نامه های موجود در راه آهن دارد كه این موضوع هم به موازات حداقل یكسال زمان می برد و پیچیدگی هایی كه آقای مهندس عابد در امور شبكه ریلی بیان كردند هم به موضوع اضافه می شود و در مجموع صحیح نیست كه چندین مسئله غامض در اولیه تجربه واگذاری كار به صورت بی او تی به هم گره زده شود.

سعید نظر داده است:
در تایید پاسازادگی ، لطفا به خبر زیر توجه فرمائید:
. . . . رئیس دیوان محاسبات کشور با مقایسه آماری افزایش بودجه عمومی دولت در سال گذشته بر بودجه‌ریزی عملیاتی تاکید کرد و گفت: سال گذشته بودجه عمومی دولت 210 هزار میلیارد تومان بود که 147 هزار میلیارد تومان آن محقق شد ( 70 درصد ) و نسبت به بودجه سال 91 رشد 38 درصدی داشت.رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: از مجموع 147 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده در سال گذشته 35 درصد بودجه از محل درآمد مالیاتی و حقوق گمرگی، 41 درصد از محل درآمدهای نفتی و 24 درصد نیز از محل سایر درآمدها تامین شده است.
رحیمی با بیان اینکه در 10 سال اخیر بودجه کل کشور 10 برابر شده است، عنوان کرد: متاسفانه روند توسعه کشور متناسب با این افزایش بودجه نبوده است.
وی آهنگ کند توسعه کشور با وجود افزایش 10 برابری بودجه را نبود بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور دانست و گفت: سال گذشته که 147 هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار دولت بود،85 درصد آن به هزینه‌های جاری اختصاص یافت و تنها 15 درصد آن به فعالیت در طرح‌های عمرانی تعلق گرفت- پایان خبر
میبینید که 85 درصد بودجه را نوش جان میکنیم و فقط 15 درصد آن را به عمران اختصاص میدهیم.در آخر سال هم فقط 70 درصد از این بودجه محقق می‌شود.
بیائید یک کف مرتب برای خودمان بزنیم.
در تایید پاسازادگی، لطفا به خلاصه گزارش زیر نیز توجه فرمائید:
گزارش شرکت ملی گاز ایران در اسفند ماه 1391 نشان می‌دهد که متوسط میزان تولید گاز طبیعی در سال 1391 معادل 485 میلیون متر مکعب در روز بوده است.47 درصد از این تولید صرف مصارف خانگی و تجاری و صنعتی شده ،21 درصد صرف نیروگاهها شده ( برای تولید برق مصارف خانگی و تجاری و صنعتی) و فقط 5 درصد آن صادر شده است.
ضمن یادآوری شدت انرژی در کشور و مقایسه آن با کشورهای دیگر چون ترکیه و چین اضافه میکنم که در زمان پیک مصرف گاز صنایع قطع میشود و از ترکمنستان واردات گاز داریم.
بیائید یک کف مرتب دیگر هم برای خودمان بزنیم.

کامیار نظر داده است:
فکر می‌کنم اگر برای خودمان از دردها بگوييم و آه بکشيم و استخوان مان بسوزد، ديگر اهل فکری نمی ماند که بخواهد مسئله ای حل کند!
از اين جنس مسائل در کشور زياد داريم. بخشی از آنها ميراث زمان پهلوی است و برخی حاصل عملکرد بعد از انقلاب.
که البته در کنار اين آمار می توان آمار بسيار مثبت چشمگيری را هم مورد اشاره قرار داد. از جمله اينکه براساس شاخص رقابت پذيری مجمع جهانی اقتصاد، ايران به لحاظ تعداد باسوادان تاسطح ابتدايي، پنجمين کشور دنيا است. به لحاظ دردسترس بودن دانشمندان و مهندسين 37 امين کشور. جهان.
معنی همه اينها اين است که روی ارتقاء سطح سواد از پايين تا بالا زياد کار کرديم و کشورهای اروپايی و آمريکا و کانادا و استراليا خيلی خوب اين را می دانند و طعم شيرينش را چشيدند!
بد نيست به جای سوختن استخوان و آه و ناله و ابراز دلواپسی و به قول دوستی در همين اتاق فکر، درد دل کردن، به طور واقع بينانه و فعال به ارائه و اجرايی کردن راه حل بپردازيم.
و البته اين را هم در راستای نقطه نظرات آقای قصابيان که چند وقت پيش اعلام کرده بودند که در کشور طبيب زياد داريم فقط استفاده نمی شود، بايد بگويم چندان موافق نيستم من تجربه همکاری با استادان معروف دانشگاه شريف و تربيت مدرس در پروژه های ملی داشتم و همچنين در سطح مجموعه ايران خودرو و گروه مپنا هم کار کرده ام و ديدم که در عمل، موضوع بسيار متفاوت است. ما ايده های پراکنده خوبی داريم ولی تا رسيدن به يک جامع نگری و راهکار عملی و واقع بينانه فاصله داريم.
از نظر من اشکالی هم ندارد که کم تجربه ايم. موضوع مهم اين است که موضوع را بپذيريم، از ياد گرفتن لذت ببريم، نصيحت کردن را کنار بگذاريم و با همکاری و صعه صدر مسائل را حل کنيم.

سعید نظر داده است:
همانطور که قبلا نوشتم ما باید محدودیت منابعمان را باور کنیم. مهمترین کار ما اولویت بندی پروژه ها است. ارزشمند ترین منبع وجود مبارک کارشناسان ریلی است.
باید انرژی کارشناسی این موجودات مبارک را در حل مشکلات و معضلاتی صرف کنیم که درد آورتر و استخوان سوزتر هستند. کارشناسانی که مشکلات را حل می‌کنند همانهائی هستند که استخوانهایشان می‌سوزد. پس اجازه دهید گاهی اوقات آه بکشیم.
ضمنا هنوز بر اعتقاد خود هستم که درهمین اتاق نقلی خودمان طبیبان حاذقی داریم. طبیب درد کشیده بهتر درمان می‌کند یا طبیب تازه از راه رسیده؟
ببخشید که از موضوع اصلی کمی منحرف شدیم.


کامیار نظر داده است:
فقط می‌توانم بگويم که متأسفم که مخالف آه کشيدن و استخوان سوزی جملاتی نوشتم.
خيلی هم نمی توانم بين طبيبان خلاق و تازه از راه رسيده و طبيبان کهنه کار تفاوت معنی داری ببينم.
اگر مسئله پيچيده باشد، چه بسا همين تازه از راه رسيده ها که سوزش درد احساس نمی کنند بهتر راه حل بدهند.
نمياندگان مجلس بيشتر از همه آه می کشند ولی فکر نمی‌کنم طبيبان خوبی باشند. و آه کشيدن به آستانه تحمل مرتبط است نه خود درد
و نکته آخر اينکه کار اولويت بندی پروژه ها يک کار مشترک بين مديران و کارشناسان است. چون کارشناسان به تنهايی مسئوليت تصميم گيری را به عهده نمی گيرند.
بنابراين بايد به ادبيات و فضای احساسی مناسب برای برقراری ارتباط بين کارشناسان و مديران به طور جدی فکر کرد که مديران به حرفهای کارشناسان گوش کنند و برمبنای تدبير تصميم بگيرند.
توجه کنيم که هرم مديريت و قدرت در سازمانها و البته کشور، به هيج وجه بر هرم تخصص و دانش منطبق نيست و نمی تواند باشد.نکته اصلی، فضای مناسب برای يک گفتمان دو طرفه و خالی از تعصب و مفاهمه بين اين دو هرم است. هرم کارشناسی نبايد هرم مديریت را ناديده بگيرد و برعکس.
و من فکر می‌کنم کشوری به رشد و شکوفايی واقعی می رسد که در آن، اين دو هرم به هم احترام بگذارند و به يکديگر کمک کنند.

بهرام نظر داده است:
سوالی برایم پیش آمد:
چرا معتقدیم بدنه کارشناسی خوب و قوی در کشو داریم؟
این کارشناسان از کجا آمده اند؟ از دانشگاه هایمان؟
البته خدای ناکرده قصد اهانت به هیچ عزیزی را ندارم و فقط معتقدم یک سوزن به خودمان بزنیم و یک

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.