| کد خبر: 12267 |

پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی سنندج۸۰درصد اعلام شد

چالش‌های راه‌آهن تهران - سنندج

تین نیوز | راه‌آهن تهران - سنندج به‌منظور اتصال شبکه راه آهن به بخشی از مناطق غربی کشور طراحی شده که فاقد حمل‌ونقل ریلی است؛ راهی که نبود فرودگاه فعال و جاده‌های مناسب لزوم ایجاد آن را دوچندان کرده است.

راه‌آهن همدان - سنندج به‌عنوان بخشی از راه آهن تهران- سنندج، یک‌خطه و به طول 140 کیلومتر برای محرومیت‌زدایی منطقه و تحول و افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی منطقه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل‌ونقل بین‌شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نقش بسزایی خواهد داشت.

این راه‌آهن با هدف ایجاد کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین تهران - همدان - سنندج، اتصال آن به مسیر راه‌آهن سمنگان - کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و اتصال به راه‌آهن کشورهای همسایه احداث می‌شود که با احداث و تکمیل این مسیر، کریدور ریلی شرقی - غربی کشور برقرار و امکان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.

امکان جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال، بهره‌برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به 4/2 میلیون مسافر و امکان جابه‌جایی دو میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به چهار میلیون تن از جمله ظرفیت‌های این شبکه حمل‌و‌نقل ریلی است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این باره می‌گوید: این راه‌آهن یک‌خطه و به طول کلی 418 کیلومتر است که در سال 84 مطالعات آن صورت پذیرفته و عمیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شد.
محمدصادق وجدی افزود: از کل مسیر 268 کیلومتری مربوط به راه‌آهن تهران - همدان 50/64 کیلومتر ریل‌گذاری شده و 50/203 کیلومتر آن باقی مانده است.

وی اظهار کرد: در کل مسیر تهران - همدان - سنندج 18 ایستگاه وجود دارد که 11 ایستگاه در مسیر تهران - همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان - سنندج است و از کل 18 ایستگاه، دو ایستگاه تشکیلاتی و 16 ایستگاه نیز بین راهی است.

وی پیشرفت فیزیکی کل قطعات راه‌آهن تهران - همدان - سنندج را 80 درصد عنوان کرد و افزود: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج در حال حاضر 30 کیلومتر لایه رویه‌سازی آن آماده و جاده دسترسی به ایستگاه سنندج در حال ساخت است.

وجدی اعتبار مصوب طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج در سال 92 را 635 میلیارد ریال و مبلغ تخصیصی را حدود16میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میانگین پیشرفت این قطعات هم‌اکنون 80 درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج ارزیابی جاده دسترسی ایستگاه سنندج به طول دو کیلومتر پایان یافته و عملیات اجرایی در آن به پیشرفت فیزیکی 85 درصد عملیات زیرسازی رسیده است.

به گفته وی عملیات ارزیابی، خرید و تملک اراضی در جاده دسترسی به ایستگاه دهگلان نیز شروع شده و در حال انجام است.

وجدی اظهار کرد: تاکنون 1800 میلیارد ریال با احتساب هزینه‌های ارزیابی در این پروژه هزینه شده و در سال 93 نیز برای اجرای این پروژه 860 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.وی تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت، فروش سهام، جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی را از جمله راهکارها و پیشنهادها برای تسریع در اجرای این پروژه عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان همچنین عدم تامین منابع مالی طرح، عدم تخصیص به موقع و نبود همکاری ادارات مرتبط با طرح را از معضلات و مشکلات پروژه عنوان کرد.اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی فروردین امسال از پروژه‌های عمرانی استان کردستان دیدن کردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این طرح‌ها ازجمله طرح راه‌آهن تهران - همدان - سنندج قرار گرفتند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در دیدار اعضای این کمیسیون از پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج با اشاره به اینکه طول این مسیر 418 کیلومتر است، گفت: برای تکمیل این طرح در مجموع به یک هزار و 320 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امیر قادری افزود: هم‌اکنون قطعه سوم راه‌آهن همدان - سنندج با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در زیر ساخت است که به‌دلیل کمبود اعتبار متوقف شده و نیازمند 510 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه طول قطعه سوم این طرح 30 کیلومتر است، پیشرفت کل مسیر طرح راه‌آهن همدان - سنندج را زیر 30 درصد عنوان کرد و افزود: قطعه اول این پروژه هفت درصد و قطعه یک آن نیز 60 درصد پیشرفت دارد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: برای مسیر همدان - سنندج تاکنون 180 میلیارد تومان هزینه شده است که نسبت به هزینه کل طرح رقم بسیار ناچیزی است.قادری با بیان اینکه پیمانکار قطعه سوم هم‌اکنون هفت میلیارد تومان طلب دارد، گفت: درصورت تامین اعتبار، این قطعه در دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

استان کردستان به‌دلیل داشتن مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور محسوب می‌شود که راه‌اندازی شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند کمک فراوانی به افزایش ترانزیت و حمل کالا از سایر نقاط کشور به استان کردستان کند.

استان کردستان به‌دلیل دارا بودن بازارچه‌های مرزی در شهرستان‌های مریوان و بانه و همچنین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده و درصورت راه‌اندازی راه‌آهن، تعداد گردشگران به این استان نیز به‌طور قطع افزایش خواهد یافت.

نامناسب بودن وضعیت راه‌ها و نیمه‌فعال بودن فرودگاه سنندج یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل در استان کردستان است و به نظر می‌رسد با ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی برخی از مشکلات این حوزه برطرف شود و از این رو تسریع در روند احداث پروژه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز یکی از مطالبه‌های جدی مردم کردستان است.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین کریمی 0 0

    پروژه تو دولت قبلی ۸۰درصد بود الان دولت روحانی از وقتی اومده همه چیرو متوقف کرده آخه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟