| کد خبر: 12121 |

◄ تفاوت قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد در دولت دهم و یازدهم

تین نیوز | با امضای قرارداد فاینانس برقی شدن محور تهران - مشهد، شرکت راه آهن سعی دارد تا زمان فرا رسیدن پایان کاردولت یازدهم، این پروژه را به اتمام برساند. 

به گزارش تین نیوز، مراسم انعقاد قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد  عصر روز یکشنبه هشتم تیرماه  در هتل آزادی پارسیان به امضای مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل دو شرکت CMC و SUPOWER از چین برگزار شد تا این طرح که به طول ۹۰۰ کیلومتر ظرف مدت حدود ۴۲ ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و خارجی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت مپنا بین‌الملل و دو شرکت CMC و SUPOWER اجرا شود.

امانکته قابل توجه از نگاه کارشناسان تفاوت قرارداد نوشته شده دولت یازدهم با قرارداد دولت دهم است.

در زیر به نکاتی چند در این خصوص  اشاره می شود:
1-    مجموع برآورد هزینه بر خط ‌آهن برقی تهران-مشهد با اصلاح خطوط، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، تأمین لکوموتیو و برقی شدن، دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.

2- کل قرارداد اجرای این پروژه ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است در حالی که قرارداد قبلی این پروژه (قرارداد سال 1386) ۴  هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با احتساب دلار ۱۰۰۰ تومانی بود.

3- قرارداد قبلی زمینه سود‌آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود در حالی که قرارداد فاینانس پروژه خط ‌آهن برقی تهران-مشهد ظاهراً با سرمایه‌گذار خارجی منعقد شده است.
در حال حاضر راه‌آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط ‌آهن را دنبال می‌کند؛ در واقع بودجه این خط‌ آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می‌شود.

4- سرعت مورد نظر در این خط آهن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار، مسیر تهران تا مشهد را ۶ ساعته طی می‌کنند.

5- قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود در حالی که اجرای این پروژه به روش EPCF (مهندسی ساخت،تجهیزات، و تامین مالی) در دستور کار قرار دارد.

6- قرار است تا پایان کاردولت یازدهم، این پروژه به اتمام برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.