| کد خبر: 12102 |

◄ قرارداد طرح برقی‌ سازی خط آهن تهران – مشهد امضا شد / ۶ ساعته به مشهد سفر کنید

تین نیوز | طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر ظرف مدت حدود ۴۲ ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و خارجی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت مپنا بین‌الملل و دو شرکت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه مپنا، مراسم انعقاد قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به امضای مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل راه آهن و مدیران عامل دو شرکت CMC و SUPOWER از چین رسید.

طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر ظرف مدت حدود ۴۲ ماه توسط دو کنسرسیوم ایرانی و خارجی متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت مپنا بین‌الملل و دو شرکت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد.

در همین رابطه علی‌آبادی اظهار داشت: خوشبختانه همه مقدمات برای اقدامات قانونی که باید توسط راه‌آهن انجام گیرد، فراهم است و در ادامه مسیر، طرفین اقدامات لازم از سوی خود را برای تأمین مالی، تجهیز و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع مربوط صورت خواهند داد.

وی گفت: این قرارداد به صورت EPCF (مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا و تأمین مالی) منعقد شده و تأمین مالی قرارداد از سوی طرف خارجی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: گروه مپنا در این پروژه، استفاده از توان شرکت‌های داخلی در بخش‌های مختلف طرح را مدنظر قرار داده است.

در مراسم انعقاد قرارداد این طرح که عصر روز یکشنبه هشتم تیرماه و ساعتی مانده به افطار نخستین روز ماه مبارک رمضان در هتل آزادی پارسیان برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، عباس علی‌آبادی با خیر مقدم به معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و دیگر مدعوین مراسم، فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفته و اظهار داشت: امروز، روزی مبارک است و اقدام مهمی با مدیریت راه‌آهن کشورمان کلید می‌خورد.

وی با اشاره به بازدید اخیر مقام معظم رهبری از دستاوردهای گروه مپنا یادآور شد: در آن بازدید، حضرت آقا چند نکته در زمینه حمل و نقل ریلی نیز مطرح فرموده و توصیه‌های ارزشمندی برای گسترش راه‌آهن کشورمان بر پایه اقتصاد مقاومتی طرح نمودند.

علی آبادی ادامه داد: این موضوع اهمیت بسیار فراوانی دارد که بتوانیم راه‌آهن سنتی را به راه‌آهن مدرن و قطار برقی تبدیل کنیم تا کشورمان از تفاوت بارز آن در زمینه کاهش مصرف سوخت بهره‌مند شود.

وی در توضیح این مطلب گفت: زمانی که بتوانیم گاز را جایگزین گازوئیل کنیم، شدت مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با تبدیل سوخت به برق می‌توانیم راندمان انرژی را افزایش دهیم. مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: طرح برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد اقدام مبارکی است و اراده مقام‌های راه‌آهن کشورمان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در زمینه بهره‌برداری حداکثری در استفاده از توان ظرفیت داخلی با اجرایی شدن این طرح محقق خواهد شد.

علی‌آبادی همچنین موضوع تامین مالی این طرح عظیم را که از طریق کشور چین صورت می‌گیرد در نوع خود مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: گروه مپنا متعهد است هر میزان که میسر است از ظرفیت شرکت‌های ایرانی بیش از پیش بهره‌برداری نماید و شرکت CMC چین تعهدات مناسبی در این طرح متقبل شده است.

در ادامه این مراسم، قائم‌مقام شرکت چینی CMC به ارائه سخن پرداخت و همزمانی آغاز پروژه برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد و ماه رمضان را تبریک گفت.

آقای ZHAO JUN با یادآوری سابقه ۱۵ ساله شرکت CMC در پروژه‌های مختلف ایران و با اشاره به شناخت از دکتر پورسیدآقایی از زمان حضور در شرکت رجا، تصریح کرد: با بررسی‌ها و مطالعات دقیق صورت گرفته از سوی مدیران و کارشناسان این شرکت در خصوص پروژه برقی سازی خط آهن تهران – مشهد، زمان حضور فعال CMC در ایران مجددا فرا رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مشترک گروه مپنا، راه‌آهن ایران و CMC و SUPOWER، پروژه برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد با موفقیت به سرانجام برسد.

بر اساس این گزارش، محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن نیز با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امروز روزی بسیار مهم و مبارک است و آرزوی بسیاری از مردم و مسئولان کلید می خورد؛ چرا که عموم مردم سفر با قطار را در مسیر تهران – مشهد می‌شناسند و آرزوی ما این بوده که مسیر خط آهن تهران- مشهد را با سرعت و ظرفیت بیشتر ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با برقی‌سازی مسیر تهران – مشهد، صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف سوخت پدید خواهد آمد، همچنین با بهره‌برداری از این طرح، قطارهای برقی تهران – مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت این مسیر را ۶ ساعته طی خواهند کرد و ظرفیت مسیر هم به ۳۲ میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با تحقق این مهم، یکی از آرزوهای مردم و خود ما برای تسهیل سفر و زیارت آستان حضرت علی‌ابن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس برآورده خواهد شد.

مدیر عامل راه‌آهن، انتخاب گروه مپنا و شرکت CMC برای امور طرح برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد را کاملا هدفمند و هوشمندانه عنوان و تصریح کرد: این انتخاب از روی علم و اطلاع کامل بوده است، چرا که امروز اساساً نیازی به تعریف از مپنا نیست و کشور به مپنا افتخار می‌کند و ما نیز قطعاً از این توانایی بهره خواهیم گرفت. وی افزود: در زمینه سهم فاینانس هم با شرکت CMC و SUPOWER به تفاهم رسیدیم و در بخش‌هایی در اجرا و فاینانس از توانایی‌های آنها بهره خواهیم گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یقینا این طرح در اولویت اقدامات ما قرار خواهد گرفت و برای اجرای این طرح بزرگ، همه همت، تلاش و توان ما معطوف خواهد بود، به همین جهت تیم‌های بزرگ و شرکت‌های معتبری را انتخاب کرده‌ایم؛ در همین ارتباط جناب آقای مهندس رفان مدیرعامل شرکت تانا انرژی که از توانایی‌های بسیاری برخوردارند پذیرفتند که مدیریت طرح را بر عهده گیرند و من از ایشان سپاسگزارم.

پورسیدآقایی تاکید کرد: هر چند این قدم بسیار بزرگ است و با امضای این قرارداد گام‌های عملی طرح آغاز خواهد شد، با این حال این انتهای کار نیست، بلکه شروعی سخت است و من اطمینان دارم که این طرح فقط با تلاش و همت و کوشش همه مهندسان حاضر در پروژه به سرانجام خواهد رسید.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که در زمان بهره‌برداری از طرح برقی‌سازی خط آهن تهران – مشهد، جشن مناسبی برگزار شود.

در پایان این مراسم، قرارداد طرح برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد به امضای آقایان، علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا، پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن، پوربصیر مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی مپنا، قماشی مدیرعامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا، ملانژاد مدیرعامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و آقای رضایی مدیرعامل شرکت مپنا بین‌الملل و نیز قائم‌مقام CMC و مدیرعامل SUPOWER رسید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.