| کد خبر: 12090 |

پایان عملیات ساخت ۷۰۰ کیلومتر از کریدور ریلی شمال - جنوب

تین نیوز | معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور حمل‌ونقل و ارتباطات اعلام کرد: عملیات ساخت بخش ترکمنستانی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان به پایان رسید.
 
«ساتلیک ساتلیک‏اف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور حمل و نقل و ارتباطات ضمن بازدید از عملیات ساخت خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان اعلام کرد: قسمت ترکمنستانی این پروژه به پایان رسیده و هم‏‌اکنون عملیات جانبی برای راه‏‌اندازی آن در دست اجرا است.
 
«قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز پس از استماع گزارش معاون خود پیرامون پایان عملیات ساخت خط آهن مذکور تأکید کرد: ترکمنستان در طرح‌‏های توسعه زیربنایی سیستم‌های حمل و نقل و ارتباطات بین‌‏المللی به صورت فعالانه مشارکت می‏‌کند.
 
رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید بر اهمیت خط آهن سه جانبه مذکور گفت: خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان قرار است عامل مهم در زمینه به کارگیری از ظرفیت‏‌های اقتصادی کشورهای ذینفع در آن و نیز عاملی در تقویت صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه باشد.
 
در عین حال بردی‏محمداف تأکید کرد: در اجرای طرح مزبور باید بهترین تجهیزات و دستگاه‌ها به کارگرفته شود و کنترل بر کیفیت آن در اولویت باشد.
 
گفتنی است طول کلی خط آهن ایران- ترکمنستان-قزاقستان 900 کیلومتر است و سهم ترکمنستان در این خط آهن حدود 700 کیلومتر می‌باشد.
 
بخش قزاقی خط‌ آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران در ماه می سال 2013 میلادی در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه 2 کشور افتتاح شد.
 
موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌آهن در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.
 
با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن قرار است سالانه 3 الی پنج میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابه‌جا شود.
 
کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند با راه‌اندازی این خط‌آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل‌‌ونقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.
 
از سوی دیگر، با احداث 82 کیلومتر راه‌آهن، شبکه ریلی کشورمان از مرز «اینچه برون» (ناحیه «اترک» در شمال گرگان) به راه‌آهن ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‏‌شود.
 
از سوی دیگر گزارش‏‌ها حاکی از آن است که خط راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان که کریدور ریلی «شمال – جنوب» نیز نامیده می‏‌شود در ماه‌های آینده طی مراسمی با حضور رؤسای جمهوری 3 کشور ذینفع رسما افتتاح خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.