| کد خبر: 12038 |

اتصال سریع‌السیر تهران – اصفهان شاید وقتی دیگر…

یک ساعت و نیم شدن زمان سفر به اصفهان چه شد؟!

تین نیوز | راه‌آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان یکی از پروژه‌هایی بود که در سفر هفته اخیر وزیر راه به اصفهان توجه کمتری متوجه آن شد؛ پروژه‌ای که بناست در صورت راه‌اندازی، زمان سفر ریلی بین این دو شهر را که 9 ساعت است به یک ساعت و نیم کاهش دهد.
 
عباس آخوندی در طول سفر دو روزه خود به استان اصفهان از بسیاری از پروژه‌های راهسازی این استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت آن‌ها قرار گرفت اما پروژه بزرگ راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان یکی از اصلی‌ترین پروژ‌ه‌هایی که طی سال‌های گذشته ساخت و راه‌اندازی آن سر و صدای بسیاری به پا کرده بود، جا ماند...
 
این پروژه که بناست در مسیری به طول 410 کیلومتر ساخته شود، امکان تردد قطارهایی با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را در این مسیر فراهم خواهد کرد و به این ترتیب، امکان دسترسی ریلی به سه استان کشور در کمتر از یک ساعت و 30 دقیقه فراهم می‌شود.
 
پروژه راه آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان در دو محور اصلی ساخته خواهد شد که در بخش اول با مسیری 170 کیلومتری تهران را به قم متصل می‌کند و سپس این راه با طی مسافت 240 کیلومتری به اصفهان می‌رسد.
 
در کنار طرح و برنامه‌ریزی برای این پروژه، عملیات عمرانی نیز در بخش‌هایی از آن پیشروی‌هایی داشته است؛ قطعه یک این طرح عمرانی که به طول 90 کیلومتر در حال ساخت است شهرک پردیسان قم را به روستای شانق (15 کیلومتر پس از دلیجان) متصل خواهد کرد و قطعه دوم این شبکه ریلی نوین نیز از روستای شانق آغاز و با طول 149 کیلومتری به اصفهان ختم می‌شود.
 
راه آهن سریع‌السیر اصفهان - تهران در طول مسیر از قم، دلیجان، قرقچی، میمه و مورچه خورت عبور خواهد کرد اما زمان دقیق احداث و راه‌اندازی این پروژه عظیم که با توجه به فن‌آوری‌های به کار رفته در آن، هزینه بسیاری دارد هنوز مشخص نیست.
 
این خط که در کنار راه آهن سریع‌السیر تهران – مشهد جدیدترین نوآوری در حوزه حمل و نقل ریلی ایران محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد با توجه به بار مالی در اولویت‌ها جایی ندارد و شاید در حالی که وزیر راه از تنگنای مالی شدید دولت در این حوزه سخن می‌گوید اولویت به طرح‌های جاده‌ای و ریلی دیگری که کلنگ احداث‌شان خورده اختصاص یابد.
 
البته در ماه‌های گذشته اخباری نیز در رابطه با حضور و مشارکت خارجی در این پروژه مطرح شد تا شاید گره کور ماجرا به وسیله آن‌ها باز شود.
 
طبق آخرین اخبار از جذب فاینانس، این طرح به همراه راه آهن سریع السیر تهران – مشهد در حال بررسی توسط چینی‌هاست و درصورت توافق نهایی، احتمال اجرایی این پروژه توسط آن وجود دارد.
 
باید دید آیا راه آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان نیز با توجه به محدودیت بودجه عمرانی کشور از اولویت وزارت راه خارج می‌شود یا چینی‌ها و خارجی‌ها سرعت اتصال پایتخت سیاسی و گردشگری ایران را افزایش خواهند داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    به جای اینکه مترو برای آمل بکشید یا ۲ خط مترو برای شهر ۴۱ هزار نفره گرمسار مترو بکشید، بودجه آن را به احداثخطوط سریع السیر مشهد و اصفهان بدهید