| کد خبر: 1159 |

مدیرعامل رجا:

‌قطار‌های حومه‌ای زیان‌ده‌ترین مسیرها / ‌ دولت به سیستم ریلی مثل مترو یارانه دهد

تین نیوز | مدیرعامل رجاء با بیان اینکه هزینه قطار‌های حومه‌ای بسیار بالاتر از نرخ‌های بلیت است، گفت: با نرخ‌های کنونی بلیتِ قطار‌های حومه‌ای، اگر رجاء با گران‌قیمت‌ترین خودرو‌ها هم مسافران را جابه‌جا کند، هزینه آن خیلی کمتر از تردد ریل‌باس‌ها است.

سید حسن موسوی‌نژاد  اظهار داشت: بابت برخی مسیر‌ها و نرخ‌های تکلیفی، شرکت رجاء مطالباتی از دولت دارد؛ البته خود مدعی این طلب‌ها هستیم اما ممکن است دولت اعتقادی به این طلب‌ها نداشته باشد.
 
وی افزود: رجاء بابت مسیرهای تکلیفی و نرخ‌های تکلیفی قبلی، در سال‌های گذشته مبالغی را از راه‌آهن به عنوان یارانه دریافت می‌کرد، اما بعد از واگذاری رجاء به سازمان تأمین اجتماعی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کردند که رجاء مشمول دریافت یارانه نمی‌شود.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء ادامه داد: البته در سال 91 مبلغی را به عنوان یارانه از دولت دریافت کردیم اما در سال جاری هیچ مبلغی دریافت نشد در حالی که بالاخره شرکت حمل و نقل ریلی رجاء به عنوان یک بنگاه اقتصادی، بابت خدماتی که ارائه می‌دهد باید مبلغی دریافت کند.
 
وی با بیان اینکه در برخی مسیرها قیمت تمام‌شده بسیار بیشتر از نرخ بلیت است، افزود: در حال مذاکره هستیم این مابه‌التفاوت از دولت دریافت شود، ضمن آنکه برای تداوم سرویس‌ها در مسیرهای زیان‌ده باید چاره‌ای اندیشیده شود؛‌ زیاندهی رجاء در «قطارهای محلی» نمونه‌ای از این قبیل است.
 
* ضریب پایین اشغال صندلی در مسیر‌های تکلیفی
مدیرعامل رجاء بیان کرد: در چند ماه اخیر، اغلب نرخ‌های تکلیفی و تفاوت نرخ‌های رجاء با دیگر شرکت‌های ریلی برداشته شد و به نوعی به «همسان‌سازی نرخ‌ها» نزدیک شدیم و فقط در قطارهای حومه‌ای قیمت بلیت رجاء بسیار پایین است.
 
موسوی‌نژاد افزود: مسیرهای تکلیفی برای اغلب شرکت‌ها وجود دارد اما بار اصلی آن روی دوش رجاء است، قیمت‌های بلیت در این مسیرها یکسان‌سازی شده است اما ضریب اشغال صندلی‌های آن مطلوب نیست زیرا برخی از مسیرها اصلاً اقتصادی نیستند.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء افزود: در حال مذاکره با راه‌آهن هستیم تا دولت بابت برخی مسیرهای تکلیفی که سودده نیستند یارانه‌ای بابت مابه‌التفاوت قیمت بلیت و جبران هزینه‌های رجاء پرداخت کند یا اینکه مسیرهای جدید با آنها جایگزین شوند.
 
* بیشترین زیان رجاء از محل قطار‌های حومه‌ای است
وی با تأکید بر اینکه دولت باید از محل کاهش مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی مبلغی به عنوان یارانه برای قطارهای حومه‌ای اختصاص دهد، بیان کرد: ‌قطارهای محلی و یا قطارهای حومه‌ای که به شهرها وارد می‌شوند، دقیقاً مانند حمل و نقل ریلی شهری، بخشی از مسافران را از بیرون به تهران یا دیگر شهرها وارد می‌کنند و ترافیک شهری را کاهش می‌دهند.
 
موسوی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر حمل و نقل ریلی شهری (مترو) مورد حمایت دولت است و دولت یارانه‌ای را بابت حمل انبوه مسافران توسط مترو پرداخت می‌کند که لازم است این حمایت از قطار‌های حومه‌ای هم انجام شود.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء ادامه داد: روزانه حدود 2.5 میلیون خودرو از حومه وارد تهران می‌شوند که بخشی از ترافیک تهران را تشکیل می‌دهد، اگر حتی مسافرانِ یک میلیون دستگاه از این خودروها، توسط حمل و نقل ریلی و قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شوند، تأثیری جدی در کاهش ترافیک شهری دارد، بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی توسط برنامه‌ریزان شهری باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی افزود: در حال حاضر سهم راه‌آهن از حمل و نقل حومه‌ای چندان قابل توجه نیست اما همین مقدار جابه‌جایی نیز کلاً زیان‌ده است؛ در برخی از قطارهای رجاء درآمدِ حاصل از حمل مسافر در مسیر حومه‌ای، حتی هزینه حقوق کارمندان قطار نظیر مهماندار، رئیس قطار و از این قبیل را هم تأمین نمی‌کند.
 
موسوی‌نژاد بیان کرد: به عنوان مثال در قطار حومه‌ای پرند شرکت رجاء خود مبلغی را از محل دیگر، برای حقوق کارکنان قطار و هزینه‌های سیر این حرکت اختصاص می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: هر ست ریل باس حدود 15 میلیارد تومان قیمت دارد که در مسیری نظیر تهران ـ ورامین تردد دارد اما با نرخ‌های کنونی بلیت حتی هزینه‌های تعمیر و نگهداری این قطارها نیز حاصل نمی‌شود.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء ادامه داد: ما حتی به مزاح به مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم حاضریم با گرانقیمت‌ترین خودروها مسافران را جابه‌جا کنیم اما این قطارهای حومه‌ای سیر نداشته باشند زیرا هزینه تعمیر و نگهداری آنها بسیار بیشتر از نرخ بلیت است و دولت هم یارانه‌ای بابت این خدمات به رجاء پرداخت نمی‌کند.
 
موسوی‌نژاد تأکید کرد: دولت باید حتماً سهمی از درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت و آزادسازی نرخ‌های سوخت، را به سیستم حمل و نقل ریلی از نظر ایمن بودن و کم مصرف بودن اختصاص دهد، البته در این باره در حال مذاکره با دولت هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.