| کد خبر: 103040 |

خط راه آهن میانه - تبریز بلای جان کشاورزان

تین‌نیوز| سال‌هاست که پروژه احداث راه‌آهن میانه- تبریز کلید خورده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی در زمینه تردد وسایل و ادوات کشاورزان و قطع شدن دسترسی آنان به اراضی کشاورزی خود شده است.
 

 خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می شود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت های آن به پایان رسیده است.
 
در مسیر این پروژه ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می شود.
 
قرار است با احداث راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری – ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این پروژه را نشان می دهد.
 
با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل می شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است. ‌
 

مسیر فعلی که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه طبق وعده مسئولین با احداث خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت. ‌
 
احداث این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده های محیطی می شود.
 
عملیات اجرایی این پروژه از سال ۷۹ آغاز شده و بارها مسئولان استانی و ملی خبر از اتمام این پروژه در آینده نزدیک داده اند، آینده ای که هنوز هم فرا نرسیده و هم اکنون نیز زمان افتتاح آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
 
تکمیل این پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که با توجه به وضع اقتصادی دولت نمی توان شاهد تحقق این مبلغ بود و مسئولین استانی در طی سالیان گذشته وعده دنبال فاینانس برای تکمیل پروژه را داده اند، وعده ای که عملیاتی شدن آن نیز در هاله ای از ابهام بوده و مجداداً دلهره و نگرانی را بر دل روستاییان در میسر این خط آهن انداخته است. در این بین روستاییانی که راه کشاورزی آنها توسط راه آهن میانه – تبریز قطع شده است، در صورت ریل گذاری این مسیر دیگر نخواهند توانست به اراضی زراعی خود دسترسی داشته باشند.
 
دهیار روستای گاوینه رود بخش ترکمانچای میانه در گفتگو با خبرنگار میانا، افزود: متاسفانه در حال حاضر این خط آهن راه دسترسی به زمین ها کشاورزی چندین روستای منطقه را قطع کرده و کشاورزان واهالی مجبورند روزانه عرض مسیر شن ریزی شده راه آهن میانه – تبریز را طی کنند.
 
محمدی با بیان اینکه در صورتی که شرکت اقدام به ریل گذاری مسیر نماید دیگر ماشین آلات و ادوات کشاورزی نخواهند توانست از این راه گریز فعلی نیز عبور کنند، اظهار داشت: درحال حاضر تنها پاسخ مسئولین به مکاتبات و درخواست های متعدد اهالی این است که از راه غیر استاندار پلی ریلی واقع در نزدیکی روستا به عنوان راه روستایی استفاده نمایید.
 
وی با بیان اینکه این مسیر موقت و پیشنهادی مسئولین غیر استاندارد بوده و خاک نرم آن هر لحظه در حال نشست به سمت دره ای عمیق زیر پل است، افزود: در فصول سرد سال و با اندک بارندگی امکان تردد از این مسیر خاکی و غیر ایمن وجود نخواهد داشت.
 
دهیار این روستا همچنین به نامه نگاری های متعدد خود با معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان میانه نیز خبر داد و افزود: علی رخم دستور مستقیم بررسی موضوع از سوی وزیر راه و شهرسازی متاسفانه شرکت پیمانکار با ذکر این موضوع که عملیات خاک ریزی و زیر سازی این مسیر به پایان رسیده و احداث هرگونه زیر گذر در این مسیر باعث تحمیل هزینه های اضافی به شرکت است، از رسیدگی به این موضوع سر باز می زند.
 
نوری عضو شورای روستای گاوینه رود نیز با بیان اینکه بدون شک اگر مسئولین به وضعیت موجود رسیدگی نکنند در چند ماه آینده و با آغاز باراش الهی در این نقطه شاهد به خطر افتادن رانندگان و احشام عبوری از مسیر موقت از زیر پل راه آهن خواهیم بود، افزود: راه های کشاورزی از قدیم الایام محل عبور و مرور روستاییان بوده که متاسفانه با بی مهری تمام توسط این خط آهن در شرف قطع شدن کامل است.
 
وی، تصریح کرد: کشاورزان و روستاییان منطقه هیچ انتظاری از مسئولین جز رسیدگی به خواسته قانونی و ایجاد یک راه ارتباطی خاکی امن از زیر خط ریلی ندارند.
 
یکی دیگر از روستاییان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه مسیر های آبرو در طول مسیر هم قابل استفاده و عبور وسایل و ادوات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین نمی باشد.
 
وی افزود: متاسفانه حتی انتهای این کانال ها نیز در حال مسدود است و حتی عملیات خاک برداری و آزاد سازی آنها صورت نگرفته است.
 
به گفته مسئولین استانی دولت تدبیر و امید پروژه خط‌آهن تبریز- میانه از جمله پروژه‌های اولویت‌دار و استراتژیک استان است که از زمان به روی کار آمدن دولت توجه ویژه ای برای اتمام هر چه سریع تر آن شده است.
 
بخش اعظم این پروژه مربوط به عملیات رو سازی آن است که در حال حاضر نیز ۵۲ کیلومتر ریل‌ها از کشور هندوستان خریداری شده است وهمچنین این پروژه از سمت میانه تا بستان آباد بالای ۹۰ درصد پیشرفت کار دارد اما از سوی بستان‌آباد به تبریز موانعی در سر راه این پروژه قرار گرفته است.
 
حال بایستی منتظر ماند و دید مسئولین استانی و شهرستانی چه اقدامی در راستای اتمام این پروژه که مطالبه اصلی مردم شهرستان به جهت نامناسب بودن وضعیت جاده های مواصلاتی شهرستان و دور ماندن میانه از اتوبان و همچنین حمایت و حل مشکلات روستاها و روستانشینان واقع در مسیر این خط آهن که بدون شک نقش بی بدیلی در توسعه کشور و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دارند، انجام خواهند داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 1

    این طرح از بنیان ایراد دارد، آیا محاسبه تقاضای سفر یا احجام بار هرگز انجام شد؟ پاسخ خیر است، بلکه فشار نمایندگان میانه در دوره های پنجم و ششم و هفتم باعثشد وزارت راه این پروژه غلط را شروع کند، یکی از این آقایان اکنون استاندار تهران است!!!!!! حیف و میل بیت المال!!!!!!

    • ehsankhaleghifar۰۹۸۷ @ gmail. com 1 0

      این طرح باعثمیشود مسیر ریلی تهران تبریز فقط ۶ ساعت کاهش بیابد و متوسط سیر قطار از ۵۰ کیلومتر در مسیر قدیمی به ۱۶۰. کیلومتر برسد. و این طرح یه طرح ملی بوده است برای اینکه ترانزیت ایران به اروپا کوتاهتر و افزایش چشمگیر یابد ادامه خط هم دیگر مرز رازی نیست و قرار هست تا مرز بازرگان ادامه یابد تا قطار ها تا استانبول بدون توقف بروند در حالیکه در مسیر قدیم مرز رازی دریاچه وان بارها و مسافر بوسیله کشتی جابجا میشوند و جابجایی را کند کرده است.

  • Irani @ yahoo. com 0 1

    با نگاهی به مسیر ریلی تهران تبریز ملاحظه می شود حتی اگر میانه به تبریز با از بین بردن اکوسیستم و آواره شدن روستائیان وصل شود، هرگز سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر نخواهد رسید، زیرا پسکرانه مسیر قدیمی و بر اساس ۹۰ کیلومتر در ساعت است و ادعای ۶ ساعت کاهش غلو است۰ تبریز خود به مرز متصل است و میانه تبریز هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد. البته عزیزان بدلیل عرق محلی هر طرحی را توجیه می کنند۰بفکر ایجاد شبکه ریلی در بلوچستان و هرمزگان باشید که اوجب واجبات است، زیرا به دریاهای آزاد و بنادر متصل خواهند شد۰ تبریز میانه هیچ دردی از مشکلات اقتصادی کشور کم نخواهد نمود. لطفا ملی و عقلائی فکر کنید و بفکر ارزش افزوده برای اراضی خود نباشید۰

    • ehsankhaleghifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

      بعد دوست عزیز این راه اهن دوخطه و براساس سرعت ۱۶۰ کیلومتر طراحی شده و طبق دستور رییس جمهور راه اهن تهران تا تبریز تا کرج ۴ خطه و از قزوین تا زنجان دوخطه خواهد شد نکته دوم شما تبریز نرفتید تبریز با مرز ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و خط اهن هم تامرز قفقاز ندارد خط اهن قدیمی به جلفا که متاسفانه بعلت جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تعطیل شده و عملا غیرقابل استفاده و دلیل اهمیت خط اهن استارا به این دلیل هست چون بعلت مناقشه فقط استارا امکان ارتباط هست سومین نکته راه اهن سیستان و بلوچستان در حال ساخت میباشد انهم از چابهار به زاهدان و از انجا به مشهد انهم با فاینانس کشور هند. نکته چهارم راه اهن چابهار بعنوان قطب ترانزیتی کوتاهترین مسیر ریلی انتقال به اروپا ان از راه اهن زاهدان کرمان تبریز هست نمیتوان گفت هیچکدام اهمیت ندارند و همگی مکمل هم هستند کوتاه شدن سیر انتقال از میانه تبریز از ۷ ساعت به ۲ ساعت ۵ ساعت صرفه جویی زمان و هزینه سوخت دارد همینطور انتقال کالاهای اروپایی به چابهار برای صادرات به شرق اسیا نکته پنجم خط اهن رازی نواقص زیادی دارد بخاطر وجود دریاچه وان و دولت ترکیه و ایران توافق کردند راه اهن تبریز بازرگان قارص تسهیل ساخت کنند برای حمل یکپارچه ترانزیت بین قاره ای این یک توافق چند جانبه در سند راهبردی بین چین ایران افغانستان ترکیه و تاجیکستان و قرقیزستان بوده است که خط ریلی ابریشم ایجاد شود و مسیر انتقال بار از چین تا مجارستان در مرز ترکیه ۱۵ روز میرسد در حالیکه کشتی این مسیر ۶۰ روز میرود و این خود یک دستاورد عظیم هست. حال ما اهمیت راه اهن در سایر نواحی منکر نمیشویم ولی همه انها مزایا خاص ملی دارند که با اهمیت هستند. ونکته اخر راه اهن میانه تبریز هیچ بلایی سر کشاورزان نمی اورد و با ایجاد چند زیرگذر مشکل حل میشودمنطقه ترکمنچای میانه بزرگترین تولید کننده سیب هست که سالانه مقادیر زیادیش صادر میشهذهمچنین وجود صنایع سنگین مثل فولاد هست بعد پیشنهاد میکنم با دلایل علمی و مهندسی بگویید چرا این خط اهن که فقط ۶ ساعت کاهش زمان میدهد چرا از نظر شما اشکال دارد؟ از روی احساس نگویید. شما فقط یکبار با قطار تهران تبریز سفر کنید دلیل اهمیت خط اهن جدید خواهید فهمید همانطور که اهوازی دلیل اهمین خط اهن جدید اصفهان اهواز از چهارمحال میفهمد چون فقط ۷ ساعت کاهش زمان بین تهران تا اهواز اتفاق میفتد که قراردادی ۴.۵ میلیارد یورویی بین ایران و کره جنوبی برای ان بسته شد