| کد خبر: 83435 |

رشد چشمگیر تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی پس از برجام

تین نیوز | مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رونق فعالیت های تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی پس از به ثمر نشستن برجام خبر داد.

سید علی نعیمی روز سه شنبه اظهار کرد: در ماه های دی و اسفند 94 با به ثمر نشستن برجام، شاهد افزایش تردد شناورها به بندرگاه انزلی بودیم.

وی خاطرنشان کرد : فقط در اسفند ماه پارسال 116 فروند شناور در بندرگاه انزلی پهلو گرفت و 328 هزار و 354 تن کالا تخلیه شد که در سال گذشته بی نظیر بود.

نعیمی یادآور شد: پارسال در مجموع با ورود 846 فروند شناور به بندرگاه انزلی دو میلیون و 353 هزار و 280 تن کالا تخلیه شد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، گرچه این میزان تخلیه و بارگیری در مقایسه با دو میلیون و 697 هزار و 68 تن سال ماقبل نشان از کاهش 12.7 درصدی است، اما پس از برجام، تحول چشمگیری در فعالیت های بندری صورت گرفت.
نعیمی در ادامه از 212 هزار و 368 تن ترانزیت مواد نفتی در سال گذشته و رشد 105 درصدی آن در مقایسه با 103 هزار و 192 تن سال ماقبل خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مواد نفتی وارده در سال گذشته، سه هزار و 658 تن بود در حالی که سال 93 هیچ وارداتی در این زمینه نداشتیم.

نعیمی با اشاره به 101 هزار و 753 تن صادرات سال گذشته از این بندرگاه و کاهش حدود 77 درصدی آن در مقایسه با سال ماقبل، بر لزوم توجه مسئولان ذیربط برای تلاش در جهت افزایش آن تاکید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان یادآور شد: موجودی کالا در انبار و محوطه ها نیز در پایان سال گذشته، 99 هزار و 180 تن بود که در مقایسه با سال ماقبل حاکی از سه دهم درصد رشد است.

به گفته نعیمی، با این همه افزایش پهلوگیری کشتی ها و رشد فعالیت های تخلیه و بارگیری از کشش خوب بازار حکایت دارد.

وی افزود: با توجه به موفقیت برجام، مدیران ارشد شرکت های خارجی از کشورهای نروژ، هلند، چین، ترکیه، کره و روسیه از بندرانزلی دیدار کرده و در ارتباط با سرمایه گذاری مذاکراتی انجام داده اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ابراز امیدواری کرد که حاصل این مذاکرات، منجر به رشد بیش از پیش فعالیت های بندری، اشتغالزایی و درآمدزایی در این بخش برای کشور باشد.

وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرگاه انزلی تصریح کرد: از طریق بخش خصوصی موفق به عقد چند قرارداد ساخت انبار تخصصی، سیلوی غلات و مخازن روغن به ارزش 760 میلیارد ریال شدیم .

به گفته نعیمی، با توجه به این میزان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی که در چند سال اخیر صورت گرفت، امیدواریم این روند بیش از پیش ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنادر گیلان به ویژه بندرانزلی و آستارا ، از ظرفیت های بالایی در جذب کالا و سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به موقعیت راهبردی بندرگاه انزلی یاداور شد: در سال 94 ترانزیت سوخت از بندرانزلی بیش از صد درصد افزایش داشته و مواد سوختی به کشورهای ترکیه و عراق ترانزیت می شود.

نعیمی با اشاره به وجود پایانه و اسکله مسافری مجهز در بندرانزلی و متقاضی برای فعالیت در بخش کشتیرانی مسافری گفت: ظرفیت خوبی برای فعال کردن کشتیرانی مسافری وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولان کشوری و استانی در سال جاری، مسافرت های دریایی از بندرانزلی به سوی کشورهای حاشیه خزر آغاز شود.

بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله با ارتقای زیرساخت های صورت گرفته طی سال های اخیر، امکان تخلیه و بارگیری 12 میلیون تن کالا در سال را دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.