| کد خبر: 51787 |

پند اقتصادی

تین نیوز | پند اقتصادی - برايان تريسی- نويسنده کتاب‌های خودياری

چند توصیه برای سرمایه‌گذاری

اگر واقعا دوست دارید ثروتمند شوید زمان شروع کردن و دست‌به‌کار شدن همین حالاست. برنامه‌ریزی مالی، ابزاری است که باید از آن استفاده کنید تا از جایی که هستید به استقلال مالی و ثروتی که به آن علاقه‌مندید و آرزویش را دارید برسید. این بار، می‌خواهم شما را با انواع راه‌کارهای سرمایه‌گذاری و کارهایی که باعث می‌شود ثروتمند شوید آشنا کنم!

مراقب پول‌هایتان باشید
اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که پولتان را از دست ندهید. بهتر این است که پولتان را در حساب پس‌انداز بانک بگذارید، اما سرمایه‌گذاری بی‌حساب نکنید. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند در صورت استفاده از روش بهره مرکب و به ودیعه گذاشتن پولتان در حساب‌های بانکی بلندمدت، سود بیشتری پس از کار کردن برای خود فراهم می‌کنید. توجه داشته باشید ثروتمندان همیشه در برخورد با پولشان محافظه‌کاری می‌کنند و سعی می‌کنند بدهکاری‌های خود را به حداقل برسانند. آنها به‌شدت مراقب پولشان هستند و همواره سعی می‌کنند با حداقل ریسک بیشترین بهره‌برداری را از پولشان بکنند.

هیچ‌چیز مجانی نیست
پولی که آسان به دست آید وجود خارجی ندارد. هرگز در هیچ جا از من نمی‌شنوید که بگویم رسیدن به موفقیت مالی و ثروتمندشدن کار ساده‌ای است. این مطلب در مورد ملک و املاک هم صدق می‌کند. سرمایه‌گذاری در ملک و املاک برنامه‌ای حداقل 10 ساله است که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و در ضمن فکر و شانس زیادی هم احتیاج دارد. درست مثل این شبکه‌های هرمی که وعده میلیون‌ها دلار پول بدون دردسر را به شما می‌دهند. هرگز به فکر استفاده از آنها نباشید چون پولتان را از دست داده‌اید و فقط در رویاهایتان می‌توانید آنها را خرج کنید و هرگز در دنیای واقعی وجود خارجی ندارند و قابل استفاده نیستند.

پول‌هایمان را کجا سرمایه‌گذاری کنیم
فرض کنیم به‌اندازه کافی پس‌انداز دارید تا در صورت قطع منبع درآمدتان بتوانید 6 ماه از محل آن زندگی کنید. از این به بعد در هر زمان که پولتان افزایش می‌یابد می‌توانید از روش‌های دیگر برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری از محل پول‌هایتان استفاده کنید.

سهام و اوراق بهادار
ثروتمندان به‌خصوص برای سود درازمدت سهام و اوراق بهادار می‌خرند. این اشخاص معمولا در بازار اوراق بهادار با بررسی کامل و با توجه به جمع شرایط اقدام به خرید می‌کنند. آنها این اوراق را برای مدتی طولانی نگه می‌دارند و کاری به نوسانات قیمت هم ندارند.

سرمایه‌گذاری‌های نقدی
بسیاری از ثروتمندان ثروت خود را به شکل نقد حفظ می‌کنند به‌خصوص اگر روش محافظه‌کارانه‌ای داشته باشند. پول‌هایشان را در حساب بانکی می‌گذارند و از آنها بهره می‌گیرند. اما روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در میان آنهاست که عبارتند از: 1) فلزات قیمتی 2) عتیقه
1) می‌توانید در طلا، نقره و سایر فلزات قیمتی سرمایه‌گذاری کنید اما باید توجه داشته باشید سرمایه‌گذاری روی این اقلام خطرناک است. به‌عنوان قاعده کلی هنگام سرمایه‌گذاری روی طلا، نقره باید بسیار مراقب باشید و بدانید که برخی از باهوش‌ترین اشخاص در این زمینه فعالیت می‌کنند.
2) اما روش دوم که سرمایه‌گذاری روی عتیقه‌هاست. سکه و فرش هم جور دیگر سرمایه‌گذاری است ولی باید بدانید سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها گاهی سودمند و گاهی مضر است. تا زمانی که تخصص کافی در این زمینه را ندارید بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید و هرگز به فکر سرمایه‌گذاری در این زمینه نباشید.

 چهار پایه برنامه‌ریزی مالی
3 پایه از 4 پایه برنامه‌ریزی مالی عبارتند از: پس‌انداز، بیمه و سرمایه‌گذاری. اجازه دهید با پس‌انداز و بیمه شروع کنیم. چه مبلغی احتیاج دارید؟ پس‌انداز شما حداقل باید به‌اندازه‌ای باشد که 3 تا 6 ماه اگر درآمدی نداشتید با آن زندگی کنید. این پس‌انداز می‌تواند به شکل نقدی، اسناد یا اشیای قابل‌تبدیل به پول باشد.

کاری که برای خودتان باشد
اغلب میلیونرها با ایجاد کارهایی برای خودشان ثروتمند می‌شوند، به همین دلیل اغلب ثروتمندان برای خودشان کار می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از مدیران اجرایی سطح بالا، پول‌هایشان را در شرکتی که مدیریتش را خودشان بر عهده دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

چند توصیه برای سرمایه‌گذاری
در جریان یک بررسی که اخیرا انجام شد، از تجار، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و ... سؤال شد بهترین جایی که بخواهید پولتان را در آنجا سرمایه‌گذاری کنید کجاست؟ اغلب جوابشان این بود که بهتر است این پول را به موسسه خود بریزند تا توان کاسبی‌شان را بالا ببرند. در هر کاری که می‌کنید و هر سرمایه‌گذاری که صورت می‌دهید. باید به میزان ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری خود توجه کنید.

متغیرهای سرمایه‌گذاری
سومین پایه از 4 اصل برنامه‌ریزی مالی، سرمایه‌گذاری است. 3 عامل مهم در هر سرمایه‌گذاری ایمنی، نقدینگی و رشد است. سرمایه‌گذاری باید درجه ایمنی بسیار بالایی داشته باشد، مثلا اگر اوراق مشارکت دولتی بخرید امکان رشد آن بسیار کم است. اگر سرمایه‌گذاری نقدینگی شدید داشته باشید، مثلا اگر پولتان را در حساب پس‌انداز بگذارید نرخ بهره بسیار کمی به آن تعلق می‌گیرد.
اگر سرمایه‌گذاری امکان رشد زیاد داشته باشد امکان ریسک آن زیاد است و نقدینگی هم ندارد و نمی‌توانید به‌سرعت پولتان را پس بگیرید. هر کس باید اقدام به ترکیبی از سرمایه‌گذاری کند و این نکته‌ای است که خودتان باید درباره‌اش تصمیم بگیرید.

مثل ثروتمندان سرمایه‌گذاری کنید
آدم‌های ثروتمند و میلیونرها که همه پولشان را خودشان درآورده‌اند، بخش اعظم سرمایه‌هایشان را در 5 بخش زیر قرار می‌دهند.

1. کاری که برای خودشان باشد
2. املاکی که برایشان پول بسازد
3. زمین در حال رشد
4. سرمایه‌گذاری‌های نقدینه‌دار
5. سهام و اوراق بهادار

قبل از سرمایه‌گذاری، این 7 فرمول را حفظ کنید
1. حساب پس‌اندازی در بانک باز کنید و پس‌اندازتان را به حدی برسانید که اگر بیکار شدید بتوانید از آن استفاده کنید.
2. با یک کارشناس بیمه صحبت کنید و از او بپرسید برای برخورد با خطرات احتمالی چه مقدار باید بیمه بپردازید و خودتان را بیمه کنید.
3. حسابی در بانک باز کنید و به کمک یک واسطه اوراق بهادار، در بانک سرمایه‌گذاری کنید.
4. قبل از خرید سهام اوراق بهادار، به‌طور کامل بررسی کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید.
5. روزنامه‌های مالی را بخوانید و از تجربیات آن بهره‌برداری کنید.
6. پولی را برای خرید ملک و املاک در بانک ذخیره کنید و ملکی بخرید که زیاد دور از دسترس شما نباشد.
7. پیوسته به این فکر کنید که یک فعالیت اقتصادی برای خود شروع کنید.

با ملک و املاک به سود برسید
زمینه دیگری که ثروتمندان در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند ملک و املاک است. ازجمله می‌توان به خرید خانه به‌منظور اجاره دادن ساختمان‌های اداری، آپارتمان، فروشگاه و سایر مکان‌هایی را که بتوان اجاره داد و از آنها درآمدی کسب کرد، اشاره کرد. بسیاری از ثروتمندان برای خودشان کار می‌کنند و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آنها این پول را صرف خرید مستغلات می‌کنند. اگر مراقب همه جوانب باشید این نوع سرمایه‌گذاری در بلندمدت سود خوبی می‌دهد. بسیاری از مردم معتقدند سرمایه‌گذاری در املاک مطمئن‌ترین راه رسیدن به استقلال مالی برای اشخاص است. آنها می‌گویند خانه را با وام بخرید، آن را اجاره دهید و با دریافت اجاره‌بهایتان بدهی وام خود را بپردازید. همه این حرف‌ها گاهی درست و گاهی نادرست است. زمینه ملک و املاک به‌شدت پویا و در آن رقابت، فراوان و شدید است. در این حیطه کاری برخی از کارآمدترین و خبره‌ترین اشخاص کار می‌کنند و بااین‌حال همه‌ساله شمار قابل‌ملاحظه‌ای از این خبرگان به سبب سرمایه‌گذاری اشتباه میلیون‌ها دلار ضرر می‌کنند.

بخرید، بازسازی کنید و بفروشید
شاید بهترین کاری که در مورد خریدوفروش ملک می‌توان صورت داد این باشد که ملکی را بخرید، آن را بازسازی یا تکمیل کنید، سپس بفروشید. در این مورد خوب بررسی کنید و منطقه‌ای که می‌خواهید در آنجا خانه‌ای بخرید را خوب زیر نظر بگیرید و با معایب و محاسنش آشنا شوید. سعی کنید کمترین پیش‌قسط ممکن را بپردازید. به خانه اسباب‌کشی کنید و در هر فرصتی خانه را بازسازی و مرمت کنید و سعی کنید بخش اعظم کار را خودتان انجام دهید. بعد از مدتی که کارتان تمام شد، ملک بازسازی‌شده را بفروشید یا اجاره دهید. این کار را تکرار کنید و در دفعه‌های بعدی سعی کنید سراغ ملک‌های بزرگتر بروید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.