| کد خبر: 50834 |

تریلی ایران باستان و کوروش کبیر در اروپا! + تصویر

تین نیوز | یک مرد خوش ذوق ایرانی با هدف شناخت فرهنگ باستان پرشین به جهانیان نمادهای زیبای فرهنگ باستانی ایران را بر روی تریلرش به نمایش گذاشت.
 
آقای مهدی طهماسبیان از مرند آذربایجان، راننده ترانزیت، پشت تریلی اش را با عکس های کوروش بزرگ و نمادهای ایرانی چون نشان فروهر و پرچم ایران تزئین کرده و در تمامی اروپا، ایران را تبلیغ می کند.

کوروش دوم که به کوروش بزرگ و کوروش کبیر مشهور است، بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد.
 
کوروش در استوانهٔ خود که در بابل کشف شده، خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است» معرفی می‌کند. به گفتهٔ هرودوت، کوروش نسب شاهانه داشته‌است و به‌جز کتزیاس، دیگر نویسندگان یونانی، ماندانا دختر آستیاگ را مادر کوروش دانسته‌اند و گزارش داده‌اند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم و ماندانا بوده‌است.

برخی از مورخان امروزی این روایت را معتبر می‌دانند اما برخی دیگر اعتقاد دارند رواج این روایت ریشه‌های سیاسی داشته‌است و هدفش این بوده که از بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی، مردی نیمه‌مادی بسازد تا مادها را با فرمانروایی پارس‌ها آشتی دهد و اصولاً رابطه‌ای بین ماندانا دختر آستیاگ و کوروش قائل نیستند و آن را افسانه می‌دانند.





خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افندی زاده 1 0

    آخ یه غلط املائی. persian golf نه persian gulf درسته به نظر من تعصب افراطی در استفاده از عنوان خلیج فارس و عدم اجازه به هموطنان و همسایگان عرب در استفاده از خلیج عربی یک مقدار خودخواهی و نژادپرستی ست. درسته یک زمانی در تاریخ دور تا دور خلیج فارس هیچ عرب زبانی زندگی نمی کرد و اعراب ساکن در ساحل خلیج فارس یا اعراب مهاجر هستند و یا زبانشان از فارسی به عربی تغییر کرده(اکثراً عراقیها)؛ ولی چیزی که مهمه اینه که الان بیشتر از جمعیت فارس در ساحل خلیج فارس، جمعیت عرب زندگی می کنند و این خودخواهی ست از آنها انتظار داشته باشیم دریا را با نامی صدا نکنند که دوست دارند. من به عنوان یک ایرانی از ایران آزاد و مستقل، سهم خودم از خلیج فارس رو به اعراب هموطن و همسایه هدیه می کنم تا هر چی دوست دارند صدایش کنند. اگر سر اسم ها و نامها این قدر حساس باشیم و جنگ های چندم و چندم خلیج فارس را راه بیاندازیم دیگر از خود دریا لذت نخواهیم برد. هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند، تا دیگران هم برای تو بهترین ها را بپسندند و آرزو کنند.

  • ایرانی 0 0

    با تشکر از این ایرانی عزیز و ذوق و سلیقه ایشان لطفا به ایشان اطلاع رسانی نمائید که معادل کلمه " خلیج " در زبان انگلیسی " GULF " است و کلمه " GOLF " که ایشان نوشته اند به معنی بازی گلف می باشد.

  • علیرضا حشمتی 2 0

    جناب افندی زاده هویت پانترکی شما برای خوانندگان حرفه ای و وفادار تین نیوز اظهرومن الشمس است. بویژه ناراحتیتون از قرارگرفتن آستارا در گیلان یا راه آهن اردبیل و… پیش ازاینکه ما ایرانیان رو نصیحت کنید که نامهای باستانی و چندهزارسالمون رو از سرزمین مادریمون برداریم فرمانفرماتون جناب اردوغان رو نصیحت کنید که نام جعلی ترکیه رو از سرزمینی که بیش از نیمی از آن را کردها ساکنند بردارند. همینطور جناب علی اف در سرزمینی که نیمی از آنها تالشی تات زاز روس و گرجی هستند. آمارهاتون مثل بقیه پانترکان عزیز جعلی و خیالی. بجز بخشهایی از خرمشهر و چند قبیله کوچک در هرمزگان که تعدادشان به۵۰۰۰۰نفر هم نمی رسد سایر هموطنان ما در نوار خلیج فارس یا فارس هستند یا بلوچ. حتی اگر تمام این ناحیه هم بفرض محال عرب باشند هیچ دلیلی بر جعل نام چندهزارساله و کتمان یک هویت انسانی - تاریخی نخواهد بود برای این افکار تاریخ مصرف گذشته حتی بادکوبه و آناتولی هم دیگه تره خورد نمیکنه. دوره اش گذشت

  • 2 0

    من کاملا حق را به علیرضا حشمتی میدم، در ضمن هیچ ایرانی نمیاد همچین حرف هایی بزنه، افندی زاده خودش را نماینده آذری های عزیز میدونه در حالیکه همین آذری ها در جنگ تحمیلی برای کشورشان ایران چنگیدند، به نظر من افندی زاده از … انگشت شمار … هست یاشاسین آذریایجان، یاشاسین ایران

  • افندی زاده 0 1

    آقای علیرضا حشمتی! ۱ - معلومه شما بیشتر از من که از الحاق آستارا از اردبیل به گیلان ناراحتم از الحاق احتمالی دوباره آستارا به اردبیل ناراحتی. فرمودید که: پیش ازاینکه ما ایرانیان رو نصیحت کنید که نامهای باستانی و چندهزارسالمون رو از سرزمین مادریمون برداریم فرمانفرماتون جناب اردوغان رو نصیحت کنید که نام جعلی ترکیه رو از سرزمینی که بیش از نیمی از آن را کردها ساکنند بردارند. اولاً من شما رو نصیحت نکردم که خلیج فارس نگید. من فقط ترس خودم رو اعلام کردم که جنگ بعدی در این خلیج سر بلا دار این بار بر سر فقط نام نباشه. ثانیاً نام ترکیه رو برای ترکیه اردوغان انتخاب نکرده که من نصیحتش کنم یه نام دیگه انتخاب کنه. ثالثاً من نمی دونم نظر اردوغان در مورد تغییر نام ترکیه چیه ولی می دونم همسر ایشون کرد هستش. رابعاً نام ترکیه رو آتاترک برای ترکیه انتخاب کرده و من اگه ایشون زنده بود حتماً بهش می گفتم که انتخاب نام ترکیه برای این کشور مثل نام پرشیا برای ایران است. همانطور که در زمان رضا شاه نام ایران را به جای پرشیا انتخاب کردند چون فقط پارس ها در ایران زندگی نمی کنند، آتا ترک هم نباید نام ترکیه رو انتخاب می کرد. البته در انتخاب نام ترکیه آتاترک زیاد هم مقصر نبوده چون در دوره عثمانی به قسمت ترکیه فعلی این امپراطوری(که از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، عربستان و بعضی کشورهای دیگر تشکیل شده بود) ترکیه می گفتند؛ مخصوصاً اروپایی ها. خامساً من هم از اینکه می شنوم حدود ۱۵ ۲۰ سال پیش حتی حرف زدن به زبان غیر ترکی در ترکیه ممنوع و زندانی داشت و جشن نوروز باستانی کردهای ترکیه ممنوع و زندانی داشت ناراحت می شوم و وقتی می شنوم به کردها و عربها اجازه می دهند آهنگ به زبان خودشون بخونند و کانال به زبان خودشون داشته باشند و در مدارس به زبان خودشون تحصیل کنند و نامهای شهرها و روستاهاشون رو به نام قبلی برگردونند خوشحال می شوم. در مورد کشور جمهوری آذربایجان هم(آذربایجان شمالی) شما از کجا می دونید من مؤافق سرکوب تالش ها و ارمنی ها توسط علی اف هستم؟ در این که حقوق تالش زبانها و ارمنی ها در آذربایجان ضایع می شود شکی نیست و باید هر چه سریعتر جلوی آن گرفته شود. فرمودید که: بجز بخشهایی از خرمشهر و چند قبیله کوچک در هرمزگان که تعدادشان به۵۰۰۰۰نفر هم نمی رسد سایر هموطنان ما در نوار خلیج فارس یا فارس هستند یا بلوچ. خب اولاً شما به همین ۵۰ هزار نفر حق نمی دهید از این به بعد از نام خلیج عربی اگر دوست دارند استفاده کنند؟ ثانیاً چرا شما ساحل شمالی خلیج رو فقط بررسی کردید؟ کشورهای ساحل غربی و جنوبی حدود ۱۰۰ میلیون عرب ساکنند. ثالثاً عربهای ساکن در کشورهای غیر ساحل خلیج فارس هم شاید ترجیح دهند خلیج عربی بگویند. حالا ما باید باهاشون دست به یقه بشیم که چون از اول تاریخ تا حالا اسم این خلیج فارس بوده پس تا قیام قیامت و بعد از قیامت هم نام غیر از فارس کسی نباید بر زبون بیاره؟ رابعاً شما شاید چون فارسی ترجیح می دی همه خلیج فارس بگند من که ترکم چرا باید هموطن فارسم رو به هموطن عرب ترجیح بدم؟ من اصلاً اگه به تعصب باشه میگم خلیج کنگر که سومری های ترک زبان قبل از ورود فارس ها به ایران در سواحل این خلیج همیشه کنگر زندگی می کردند. خامساً عشقم کشید!!!!

  • اکبر 1 0

    درود بر اقای طهماسبیان مابه تو سرباز ایران میبالیم

  • 0 0

    دوستان عزیز چرا وقتی در مورد ایران صحبت میشه کردهای ایران فقط ۷ یا ۸ درصد جمعیت رو تشکیل میدن و ارامنه و گرجی های و کلیمیها و چند قومیت دیگر باهم کمتر از یک درصد جمعت ایران رو ولی وقتی نوبت ترکیه میشه نصف ترکیه کرد هستن و نصف آذربایجان ارمنی و گرجی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟