| کد خبر: 34070 |

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا: رکورد زدیم

تین نیوز | فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: قرارگاه سازندگی در ساخت خط ریلی اینچه برون ـ گرگان رکورد زد.
 
سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس اصل 147 قانون اساسی و اذن مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه خاتم را تاسیس کرد که این قرارگاه نیز از ابتدا تاکنون متولی و مجری بزرگترین طرح‌های صنعتی و عمرانی در کشور است.
 
وی با بیان اینکه این قرارگاه از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از 2000 پروژه ملی و استانی را به سرانجام رسانده است، افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بخش صنعت پالایشگاه 15 و 16 پارس جنوبی را بر اساس اصول فنی و مهندسی، تجهیز، طراحی، احداث و به بهره‌برداری رساند.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: طراحی، احداث و ساخت فازهای 15 و 16 در حالی توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسید که شرکت‌های خارجی از جمله توتال، شِل و ... کار را بر روی زمین گذاشته بودند.
 
سردار عبداللهی افزود: تِرین این پالایشگاه هم‌اکنون زیر بار است و تا حدود چهار میلیون و 700 میلیون مترمکعب گاز به شبکه اصلی تزریق می‌کند و در آینده نزدیک نیز ترین چهار آن راه‌اندازی خواهد شد.
 
وی گفت: ما همچنین توانستیم هفته گذشته از سکوی 16، گاز را به فازهای 15 و 16 برسانیم که از مجموع 30 میلیون مترمکعب حدود 10 میلیون مترمکعب از فاز 16 به پالایشگاه گاز وارد می‌شود.
 
سردار عبداللهی با اشاره به اقدامات قرارگاه خاتم‌الانبیا در حوزه‌های زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، اظهار داشت: این قرارگاه حدود سه هزار و 700 کیلومتر زیرساخت جاده‌ای و ریلی در کشور احداث کرده است که از این میزان نیز 907 کیلومتر به قطعه اول پروژه حرم تا حرم اختصاص داده است که آمادگی داشتیم این پروژه را در هفته دولت به بهره‌برداری برسانیم، اما بنا به مصلحت مسئولان وزارت راه و شهرسازی به منظور نصب علائم ترافیکی، افتتاح این پروژه به تاخیر افتاد و انشاءالله به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به پروژه‌های خطوط ریلی این قرارگاه، گفت: ساخت خطوط ریلی اینچه برون ـ گرگان که ظرف مدت کمتر از یک سال به سرانجام رسید، رکوردی بود که توسط این قرارگاه زده شد و همگان نیز شاهد بهره‌برداری این پروژه توسط سه رئیس‌جمهور بودند، این پروژه هم‌اکنون ظرفیت انتقال سه میلیون بار را دارد و می‌تواند این ظرفیت را به 10 میلیون ارتقا دهد.
 
سردار عبداللهی با اشاره به پروژه‌های تونل و مترو قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، گفت: این قرارگاه هم‌اکنون در حال انجام پروژه‌های خطوط 7 مترو‌های تهران، مشهد، قم و تبریز است و همچنین در این میان نیز 730 کیلومتر تونل آب و راه ساخته‌ایم که از شاخص‌‌ترین تونل‌های آبی نیز می‌توان به تونل 44 کیلومتری که در یکی از استان‌ها به سرانجام رسید، اشاره کرد.
 
وی همچنین به پروژه‌های انتقال آب اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه‌های خطوط انتقال آب با قطر 1400 تا 2000 در حدود 11 استان در حال انجام است و همچنین ما به مساله ساخت مخازن سد ورود پیدا کرده‌ایم که در این زمینه نیز 21 میلیارد مترمکعب مخازن سد توسط قرارگاه احداث شده است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه سد «بتوند» که از مهم‌ترین پروژه‌های سدسازی توسط این قرارگاه است، گفت: این سد 5.5 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و همچنین بلندترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.
 
سردار عبداللهی با بیان اینکه این قرارگاه حدود 163 دستگاه پل در سراسر کشور به احداث رسانده است، گفت: ما همچنین توانسته‌ایم در حوزه زیرساخت‌های مخابرات، 10 هزار کیلومتر خطوط فیبر نوری به بهره‌برداری برسانیم که این مساله نیز خود از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی با اشاره به پروژه‌های کارخانه‌های معدنی، گفت: ساخت کارخانه احیا، فولاد، ذوب و پالایش 100 درصد توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ساخته شده و همچنین کارخانه تبریز مس نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات بزرگترین لایروب‌ها در دریاهای کشورمان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) انجام می‌شود، با اشاره به برنامه‌های محرومیت‌زدایی این سازمان، گفت: با توجه به سیاست قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به شعاع 70 کیلومتری هر پروژه عمرانی باید محرومیت‌زدایی انجام شود که ما در طول این مدت توانسته‌ایم از محل بودجه و اعتبارات قرارگاه، حدود 8 تا 10 هزار پروژه محرومیت‌زدایی را به سرانجام برسانیم که شامل ساخت جاده، مساجد، خطوط انتقال آب و بهداشتی و درمانی می‌شود.
 
سردار عبداللهی با اشاره به نیروی انسانی و تجهیزات این قرارگاه، گفت: در حال حاضر نیز 135 هزار نفر به طور مستقیم توسط پیمانکاران به کار گرفته می‌شوند، در پروژه‌های عمرانی قرارگاه فعالیت دارند و درصد بسیار کمی از این افراد، نیروهای رسمی سپاه هستند و در زمینه تجهیزات نیز ما هم‌اکنون 13 هزار دستگاه و تجهیزات بی‌بدیل در اختیار داریم که می‌توانیم بزرگترین پروژه‌های عمرانی را به سرانجام برسانیم.
 
وی با اشاره به برخی انتقادها که عنوان شده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است، اظهار داشت: ما انحصارها را شکسته‌ایم و بستر را برای داخل فراهم کرده و عرصه را برای خارجی‌ها تنگ کرده‌ایم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: ما به هیچ عنوان نیازمند وارد کردن خدمات مهندسی برای انجام پروژه‌های عمرانی به کشور نیستیم و آمادگی داریم پروژه‌های بزرگ و صنعتی را در خارج از کشور انجام دهیم.
 
سردار عبداللهی با اشاره به رابطه دولت و سپاه در عرصه سازندگی، بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) همیشه همراه و یار دولت‌ها بوده و هیچ تفاوتی بین دولت‌ها نگذاشته‌ایم. در این میان اگر ارتباط کاری‌مان، ارتباط خوبی نباشد، نمی‌توانیم پروژه‌های ملی را به سرانجام برسانیم.
 
وی ادامه داد: ارتباط ما با دولت خوب و حسنه است و مشکل خاصی نداریم. البته در بعضی موارد امکان دارد کسری بودجه‌ای وجود داشته باشد که یک مساله کلی است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پاسخ به این سئوال که سرانجام پروژه آزادراه تهران ـ شمال به کجا رسید، گفت: در دولت قبل توافقنامه بین قرارگاه و وزارت راه و شهرسازی به صورت مشارکتی انجام شدو همچنان به قوت خود باقی است تا زمانی که دولت تصمیم جدیدی بگیرد. اگرچه امروز دلیل انجام نشدن آزادراه تهران ـ شمال به دلیل مسائل مالی و مسائل زیست محیطی است.
 
سردار عبداللهی افزود: همچنین در این میان قراردادی هم با بنیاد مستضعفان وجود داشته و اگر مسئولان تشخیص دهند که ما کار را با هم به صورت مشارکتی پیش ببریم، مشکلی وجود ندارد.
 
وی با اشاره به ساخت بزرگترین پالایشگاه در تولید بنزین، گفت: این پالایشگاه که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در حال ساخت بوده، دارای پیشرفت فیزیکی 75 درصد است. همچنین این پالایشگاه توانایی تولید روزانه 60 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و دیگر مواد را دارد و در صورت تامین مالی به زودی این پروژه افتتاح خواهد شد.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تعامل این قرارگاه با دانشگاه‌ها جهت جذب دانشجویان برتر و ممتاز در عرصه عمرانی، گفت: ما تاکنون جلسات بسیار خوبی با روسای دانشگاه‌ها داشته‌ایم و از دانشجویان نیز برای طراحی، اجرای انواع ابنیه‌ها استفاده کرده‌ایم و آنها می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و تئوری خود در دانشگاه‌ها، به مدت دو سال در کارگاه‌های قرارگاه به طور عملیاتی کار کنند و پس از آن نیز جذب قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) شوند.
 
سردار عبداللهی با بیان اینکه شعار قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در ساخت پروژه‌های عمرانی، کیفیت، سرعت و قیمت است، با اشاره به درآمدزایی این قرارگاه، تصریح کرد: با توجه به اینکه این قرارگاه به حدود 95 درصد از کارکنان و نیروهای شاغل خود حقوق پرداخت می‌کند، باید انجام پروژه‌های آن به صرفه، اقتصادی و درآمدزا باشد و این یک موضوع بسیار طبیعی است.
 
وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد و سودی که بانک‌ها به سپرده افراد می‌دهند، واقعا انجام کارهای عمرانی سود ده نیست و تاکنون نیز با توجه به عدم نقدینگی کافی، ما هیچ پروژه عمرانی را تعدیل و یا تعطیل نکرده‌ایم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در پاسخ به این سئوال که نحوه فعالیت قرارگاه در پذیرش پروژه‌های عمرانی به چه شکلی است، اظهار دارد: نحوه کار قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) بر اساس تصمیم دولت است. برخی از پروژه‌ها با توجه به وضعیتی که دارند به طور مستقیم و ترک تشریفات به قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپرده می‌شوند.
 
سردار عبداللهی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و تاثیرگذاری آن بر روند پروژه‌های عمرانی در کشور، بیان کرد: ما نمی‌گوییم تحریم‌ها تاثیر گذاشته اما نباید تسلیم تحریم‌ها شویم، بلکه باید با اقتدار، مقاومت و از توانمندی داخلی استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی افتخار کشور است و در این موضوع نیز دشمن از هر طریقی وارد عمل می‌شود، اما ما باید با استفاده از پتانسیل‌های داخلی به اهداف خود برسیم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به منظور این است که ما بتوانیم از نیروی انسانی، منابع طبیعی و ... خود بهترین بهره را ببریم و چنانچه اگر امروز کاهش قیمت نفت مطرح است، ما جایگزین آن را صنایع معدنی می‌دانیم و این منابع نیز می‌توانند جایگزین نفت باشند و به جایی برسیم که ما هیچ احتیاجی به نفت نداشته باشیم.
 
سردار عبداللهی درباره پروژه‌های عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء که در دست بهره‌برداری هستند، گفت: قطعه اول پروژه حرم تا حرم، کارخانه تبریز مس با ظرفیت 150 هزار تن در سال و فولاد میانه با ظرفیت یک میلیون تن در سال آماده بهره‌برداری هستند.
 
وی افزود: شروع ساخت آزادراه جنوب تهران(از آبیک قزوین تا چرم شهر ورامین) در آینده نزدیک انجام خواهد شد و همچنین ترین چهار فاز 15 و 16 پارس جنوبی در هفته آینده زیر بار خواهد رفت که بخش عظیمی از کمبودهای گاز کشور را فراهم می‌کند.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین درباره سقف قراردادهای پروژه‌های عمرانی، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه‌های عمرانی زیر 100 تا 150 میلیارد تومان را قرارداد نمی‌بندد و سعی داریم بیشتر به پروژه‌های ملی، بزرگ و کلان ورود پیدا کنیم.
 
سردار عبداللهی تصریح کرد: ما همچنین به دولت پیشنهاد دادیم که شورای عالی سازندگی تشکیل شود و از ظرفیت‌های موجود در جهت عمران و آبادانی کشور استفاده کنیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه تکمیل برخی پروژه‌های عمرانی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت، افزود: پروژه‌هایی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، بنا به تشخیص دولت در اولویت‌بندی قرار می‌گیرند تا در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری برسند.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به فعالیت‌های این قرارگاه در خارج از کشور، گفت: بر اساس تدابیر راهبردی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) ما با کشورهای همسو تعامل خواهیم داشت که در این زمینه نیز تعدادی پروژه عمرانی از جمله خطوط انتقال گاز و تصفیه‌خانه و توسعه حرم حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    کدوم رکورد!!!!!؟؟؟؟

  • انسانم آرزوست 0 0

    دون پایه نمی دانی که رکورد یعنی ساخت ۸۰ کیلومتر راه آهن در دشت بدون تونل در مدت یک سال و نیم بدون علائم و با نواقص روسازی و ایستگاه ها و مقایسه کنید با پروژه بافق مشهد که در چهار سال ۸۰۰ کیلومتر با پل و تونلهای بزرگ بطور کامل همراه علائم در سال ۸۴ افتتاح شد

  • دون پایه راه آهن 0 0

    واقعا " که!!!

  • لکوموتیوران 0 0

    باسلام من لکوموتیورانی هستم که در بخشی از ناحیه شرق خدمت کرده ام و نام و تابلو سپاه روی پلها و تونلهایی که ساخته اند حک شده دوستان لطفا خوب موضوعات رو بررسی کنند و سپس درباره اونهایی که آگاهی دارند نظرات خود رو بیان کنند با تشکر

  • دون پایه راه آهن 0 0

    لکوموتیوران عزیز! اگر نظراتی در این بخش انتشار یافته صرفا " درواکنش به تیتر ومتن خبری است که مشاهده مینمائید!!در خصوص عملکرد فعالیتهای مختلف سپاه وقرارگاه سازندگی خاتم هیچ شبهه ای وجود ندارد وهمگان بر قدرت این ارگان چه در زمان جنگ وچه درحال سازندگی به آن اذعان دارند.