| کد خبر: 6394 |

اعطای وام گردشگری با بهره ۱۶ درصد

تین نیوز | رئیس سازمان میراث فرهنگی در دیداری كه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بانك‌ها داشت از اعطای تسهیلات ویژه این سازمان به بخش خصوصی خبر داد. در همین زمینه سعید شیركوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی به شرح جزئیات این طرح چون ارائه یارانه تسهیلاتی و تسهیل صدور مجوز برای تاسیسات گردشگری پرداخت.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگوی اختصاصی با «كسب‌وكار» شرایط این سازمان را در سال‌های گذشته نامساعد خواند و گفت: در چند سال گذشته و اگر در مقیاس بزرگ‌تر بگوییم در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان در هر ۳ حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمانی ناشناخته و مهجور بوده است. در این سال‌ها اهمیت لازم به این سازمان داده نشده است. عموم كسانی كه در گذشته سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های میراث فرهنگی -كه سازمانی مستقل بود- را انجام می‌دادند این تلقی را داشتند كه بود و نبود این سازمان تاثیری بر پیشرفت و اقتصاد جامعه ما ندارد. اگر بررسی كنیم، می‌بینیم از نظر بسیاری از دولتمردان ما سازمان میراث فرهنگی جنبه تفننی و تزئینی داشته و به‌صورت ركنی از اقتصاد كشور دیده نشده است. عملا این ۳ سازمان در كنار هم قرار گرفته بودند كه فقط اداره شوند نه اینكه جای خود را پیدا كنند و به مدد اقتصاد بیایند. حتی سازمان میراث فرهنگی به‌گونه‌ای بود كه از اقتصاد ارتزاق می‌كرد و باعث رونق اقتصاد نمی‌شد. در صورتی که اگر این سازمان به صورت جدی‌تر در متن كار قرار بگیرد، متوجه سهم این صنعت در اقتصاد و اشتغال و تولید ملی خواهیم شد.
سعید شیركوند افزود: اگر نگاه ما به صنایع دستی به‌صورت تفنن یا حتی هنر باشد این صنایع نخواهند توانست درآمد و اشتغالزایی داشته باشد ولی اگر صنایع دستی را به عنوان صنعتی با توان اشتغالزایی ببینیم، آن‌وقت می‌توانیم معیشت مردم را در این حوزه ساماندهی كنیم، یا به‌صورت موازی اگر گردشگری را یك هماهنگ‌كننده یا بهره‌بردار از میراث فرهنگی و صنایع دستی بدانیم، متوجه می‌شویم كه این سازمان چه نقشی می‌تواند در اقتصاد بازی كند و حتی خود میراث فرهنگی ما را حفظ كند. وی ادامه داد: صنعت گردشگری این توان را دارد كه حتی میراث فرهنگی را ارتقا دهد، به نمایش بگذارد و رونق و گسترش دهد. گردشگری اگر به عنوان كانونی بر‌ای درآمدزایی در نظر گرفته شود، با رونقی كه برای خود ایجاد می‌كند می‌تواند ارز اندوزی و از خروج ارز از كشور جلوگیری كند. به همین جهت این سازمان را سازمانی مغفول شده می‌یابیم كه به جایگاه خودش نرسیده است. ما اعتقادمان این است كه برای رساندن این سازمان به جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود، باید نگاهمان را به وظایف سازمان تغییر داده و سیاست‌گذاری‌های مناسبی انجام دهیم. در چنین شرایطی است که گردشگری ارتقا پیدا می‌كند.
 
حفظ میراث وظیفه دولت است
وی در رابطه با خسران و زیانی كه ممكن است گردشگری به آثار تاریخی و طبیعت وارد كند، گفت: رویكرد ما نباید به‌گونه‌ای باشد كه باعث فرسودگی آثار باستانی و تخریب طبیعت شود؛ برعكس با سرمایه‌ای كه می‌توان از گردشگری حاصل كرد باید به حفظ و احیای میراث تاریخی كمك كرد. شیركوند توضیح داد: نگاه و وظیفه دولت اینگونه است كه حافظ میراث فرهنگی باشد ولی قطعا برای دولت این امكان وجود ندارد كه سرمایه چنین كاری را از بودجه تامین كند. در چنین شرایطی كه نمی‌توان به بودجه دولتی اتكا كرد، باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد كه از توانایی‌های موجود در بخش خصوصی و مردمی استفاده شود تا بتوان با سرمایه‌گذاری در این مسیر گام برداشت.
 
مجوز استفاده اقتصادی از آثار تاریخی برای مالكان
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: آثاری كه تحت مالكیت سازمان میراث فرهنگی هستند و مالك خصوصی ندارند را می‌توان به بخش خصوصی واگذار كرد. با ایجاد شرایط مناسب و كاربری صحیح، هم در امر حفظ این بناها و هم در مقوله بهره‌برداری می‌شود اقداماتی انجام داد. این اتفاق می‌تواند رابطه‌ای دوگانه در جهت افزایش گردشگری و حفظ میراث فرهنگی ایجاد کند. وی با طرح مثالی یادآور شد: طبق برنامه‌های سازمان، به مالك خانه‌ای كه اثر تاریخی محسوب می‌شود، حتی اگر ثبت ملی هم شده باشد، اجازه داده می‌شود كه این بنا را ترمیم كند و به بهره‌وری متناسب برساند. این خانه‌ها را می‌شود به واحد اقامتی، كاروانسرا، كلاس‌های موسیقی یا آموزشگاه هنری تبدیل كرد. با این كار گردشگر بیشتری جذب می‌شود و برای صاحب اثر هم درآمدزایی ایجاد و شئونات آن اثر نیز حفظ می‌شود.
 
اعطای تسهیلات ۷۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری
وی در تشریح ارائه تسهیلات گفت: به‌طور كلی سازمان تمامی كسانی را كه در تاسیسات گردشگری، برای ایجاد، گسترش و بازسازی سرمایه‌گذاری می‌كنند برای دریافت تسهیلات بانكی معرفی می‌كند. همچنین با توجه به قانون مصوب بودجه در سال ۹۳ این افراد می‌توانند از طریق صندوق توسعه ملی نیز تسهیلات بگیرند. وی در همین زمینه بیان کرد: طبق قانون مصوب بودجه، گردشگری همانند بخش صنعت و كشاورزی می‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی و ارزی استفاده كند. برای كسانی كه می‌خواهند در زمینه ساخت تاسیسات گردشگری مثل هتل‌ها، مجتمع‌های بین راهی، پارك‌های آبی، شهربازی‌ها، كمپ‌های توریستی و كویر نوردی و اكوتوریسم سرمایه‌گذاری كنند، این موقعیت بسیار مناسبی است. در ضمن سازمان هم برای اعطای مجوز و هم برای دریافت استعلام‌های مختلف و اعطای تسهیلات از همه توان خود برای كمك به سرمایه‌گذاران استفاده می‌كند. وی ادامه داد: همانند عرف دیگر كشورها، حدود ۷۰ درصد سرمایه مورد نیاز این فعالیت‌ها از طریق منابع بانكی یا صندوق توسعه ملی با عاملیت بانكی تامین می‌شود.
 
۵ شرط برای دریافت تسهیلات

شیركوند درباره شرایط موردنیاز برای استفاده‌كنندگان از این تسهیلات گفت: درخواست‌كنندگان در وهله اول باید اهلیت، یعنی توانایی فنی و تخصصی انجام این كار را داشته باشند. دومین مشخصه این است كه این طرح باید دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد یعنی قدرت بازگشت سرمایه را داشته باشد و امكان‌سنجی طرح بررسی شده باشد. سوم اینكه سرمایه‌گذار نباید به سیستم بانكی بدهی معوقه داشته باشد. چهارم اینكه سرمایه‌گذار باید توان تامین وثائق مورد نیاز بانك را داشته باشد. و در نهایت طرح مورد نظر باید ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته باشد. وی اضافه كرد: بر اساس مشكلات موجود سازمان در چند سال گذشته و پروژه‌های ناتمامی كه در صف ارائه تسهیلات هستند، در گام اول اولویت با پروژه‌هایی با ۵۰درصد پیشرفت است، ولی توافقات انجام گرفته بر مبنای همان ۲۰درصد درنظر گرفته شده است.
 
۷ درصد یارانه می‌دهیم
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: بانك‌ها با توجه به امكان‌سنجی پروژه سعی می‌كنند قراردادی را تنظیم كنند كه از بازگشت سرمایه اطمینان داشته باشند. طبق توافقات انجام گرفته با بانك‌ها مهلتی ۵ تا ۸ ساله برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته شده است. یعنی سرمایه‌گذار بعد از تنفس یك ساله، بازپرداخت را شروع می‌كند و بین ۵ تا ۸ سال هم باید این سرمایه را به‌صورت كامل به بانك برگرداند. وی با ابراز امیدواری از کاهش نرخ سود بانكی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن سود بانكی، یعنی ۲۴درصد توافق شده، حدود ۶ تا ۸ درصد سود را سازمان به صورت یارانه می‌پردازد. یعنی عملا سرمایه‌گذار حوزه گردشگری، تسهیلات را با نرخ سود بانكی حدود ۱۷ درصد دریافت می‌كند.
 
مشوق‌های دیگر
وی افزود: با توجه به اینكه بعضی از پروژه‌های گردشگری در اراضی منابع طبیعی یا در حوزه اراضی دولتی قرار گرفته‌اند و با توجه به هماهنگی ایجاد شده بین دستگاه‌ها، امكان واگذاری این اراضی هم درنظر گرفته شده است. علاوه بر این اگر تاسیسات مورد نظر در مناطق ویژه گردشگری ایجاد شوند، سازمان برخی از زیرساخت‌های پروژه را تامین می‌كند. سعید شیركوند در نهایت نسبت به آینده گردشگری ایران ابراز امیدواری و اضافه کرد: امیدواریم در آینده با ایجاد فضای مناسب كسب‌وكار در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتفاقات مثبتی بیفتد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمیدرضا پشندی 3 2

    با عرض سلام اینجانب حمیدرضا پشندی مالک پروژه هتل کلاک با اخذ کلیه مجوزهای لازم و موافقت اصولی از سازمان میراثفرهنگی و گردشگری بعد از گذشت دو سال از شروع ساخت و پیشرفت فیزیکی ۲۵% و مراجعه به سازمان جهت اخذ نامه معرفی به بانک با این جواب مواجه میشوم که ما پروژه هایی با پیشرفت ۹۰% داریم و اولویت با اونهاست!! محاسبه پرداخت تسهیلات چگونه است؟ آیا نباید تنظیمات در پرداخت وام را به نسبت پشرفت مشخص نمود؟ مثلا پروژه ۹۰%را کاملا و یکجا پروژه ۷۰ % در دو نوبت پروژه ۵۰% در پنج نوبت و پروژه های با درصد پایینتر با اخذ وصیغه های لازم که به رهن بانک درمیآید به دفعات بیشتر(با تراز ثابت تسهیلات) از وام گردشگری بهرمند گردند که در نتیجه اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری پدید آید و پروژه های همچون پروژه هتل کلاک در ورودی اصلی کرج و تنها هتل در حال ساخت شهر کرج که فاقد هتل و اقامتگاه مدرن و پسندیده میباشد با این جواب غیر منطقی مواجه نگردد؟!

  • موسى یزدانى 10 0

    باعرض سلام اینجانب اهل روستایی در استان کویری یزد هستم که همه اهالی روستا خانه های گلی و قدیمی خود را رها کرده و در بالادست روستا اقدام به ساخت خانه های لوکس امروزی با آجر و تأسیسات مدرن کرده اند. حال اینکه خانه های گلی که بیشتر آنها قابل استفاده بوده و تعدادی نیز احتیاج به مرمت دارند خالی از سکنه میباشند. آیا اگر بخواهم کل روستای قدیمی را طوری مرمت کنم که همگی بصورت مجموعه ای قابل سکونت برای کویرنوردان در آن منطقه گردد، تسهیلاتی در اختیار اینجانب قرار میگیرد که روستا همانند روستای ابیانه به محلی توریستی تبدیل گردد؟!! لازم بذکر است که طبیعت منطقه بسیار بکر بوده دارای کویری زیبا به همراه شبهای پرستاره میباشد و دارای چندین رشته قنات زنده نیز میباشد که بازدید و آبتنی نیز در قناتهای مذکور امکانپذیر میباشد. لطفاً راهنمایی کنید جهت اخذ تسهیلات از کجا باید شروع کنم و به چه ارگانی مراجعه کنم. با سپاس موسى یزدانی

  • صدیقه محمدی 6 2

    با سلام من زمینی در شهر اصفهان واقع در اشکاوند دارم در حاشیه زاینده رود و در حوالی سالن اجلاس که جدیدا در حال احداثمی باشد زمین بنده در حدود ۳۰۰ متر است ودر کوچه اصلی به عرض ۸ متر از سمت دیگر به کوچه ۶ متری ایا در صورت مراجعه به سازمان میراثفرهنگی مجوز ساخت مهانپذیر و یا هتل را می توانم دریافت کنم یا نه لطفا راهنمایی کنید مدرک تحصیلی من لیسانس حسابداری است ولی می توانم در دوره های گردشگری فنی و حرفه ای نیز شرکت کنم با تشکر

    • جواد ترکانلو 1 0

      باسلام مم در روستای گردشگری اسفیدان یک ملک در هانیه خیابان اصلی دارم حدود ۲۵۰ متر در نظر دارم یک هتل حد اقل ۶ طبقه با پارکینگ زیر زمینی و ستوران در ۲۴ واحد احداث کنم چقدر وام تعلق می‌گیرد وچند درصد است با چقدر سرمایه خودم بگذارم میتوانم به اتمام برسانم

  • مرتضی مختاری 3 0

    با سلام ایا برای کسب و کار اینترنتی در رابطه با صنعت توریست، تسهیلات تعلق می گیرد؟ مانند سیستم های اینترنتی رزروینگ و … سوئیت های محلی و مهمانپذیرها

  • ramsarmelk @ yahoo. com 13 2

    با سلام بنده ساکن شهر رامسر هستم و زمینی به مساحت ۲۰۰۰متر واقع در ارتفاعات کوهپایه رامسر منطقه توریستی جنگل دالخانی دارم. میخوام یک مجتمع پذیرایی چوبی برای اسکان مسافران ایجاد کنم. آیا وامی در این خصوص به بنده تعلق میگیرد یا خیر؟

  • Habib۶۷b @ YAHOO. COM 5 1

    سلام وقت بخیر روستای عیش آباد در شهرستان مرند یکی از مناطق توریستی استان آذربایجانشرقی هستش که در فصلهای بهار و تابستان از بسیاری از استانهای کشور به اینجا می آیند فقط از دولت محترم تقاضا میشود با تسهیلات مناسب به مناطق توریستی به فکر اشتغال بیشتر جوانان و مشکلات ازدواجشان باشند ممنون از سایت خوبتون.

  • ناشناس 5 0

    سلام
    من استان بوشهر شهرستان جم هستم قصد دارم توي اين شهر هتل بزنم و وام بگيرم لطف راهنمايي كنيد

  • زهرا رمضانی 14 0

    برای ساخت یک هتل سه طبقه، پنج ستاره. با تالار عروسی چندمتر زمین نیاز است و چقدر وام تعلق میگیرد

  • محسن مقیمی 5 0

    با سلام و سپاس فراوان از جناب آقای شیر کوند و امید دادن ایشان به سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه ی گردشگری.بنده 2ماه پیش موفق به کسب موافقت اصولی و مدتی پیش موفق به کسب مجوز سرگرمی تفریحی و سفره خانه شده ام .با توجه به اتمام عملیات ساختمانی و دریافت پایان کار و اخذ کاربری مرتبط درخواست وام از صندوق توسعه ملی نموده ام. با توجه به عدم وجود چنین مجتمع در استان چهار محال و بختیاری و ثابت شدن این موضوع که طرح بنده توجیح اقتصادی دارد چرا هیچ ارگانی حاظر به اعطای تسهیلات به پروژه ی بنده نیست .استان ما دومین استان از نظر بیکاری میباشد و طرح ما بعد از بهربرداری به صورت مستقیم 50و غیر مستقیم 100نفر اشتغالزایی میکند و باز هم با توجه به بحث اشتغال و دستور کتبی در 2نوبت استاندار محترم استان هنوز هم موفق به کسب تسهیلات نشده ام. لطفا اگر راهی برای کسب تسهیلات وجود دارد به بنده معرفی کنید .با تشکر

  • محسن رستگاري 3 0

    نظر به گفته و تاكيد در خصوص اعطا تهسيلات بانكي د ر خصوص احداث اقامتگاه ها و لي بايد خاطر نشان كرد به هيچ وجه اين مهم محقق نشده بنده مدت هاست پيگير هستم

  • ناشناس 4 0

    سلام,حامد غلامی هستم ,لیسانس مدیریت جهانگردی,بیکارم ,در منطقه ای تو شمال کشورم خیلی توریست به اینجا میان ,دوست دارم شغلی ایجاد کنم ولی نمیدونم چیجوری

  • حامد غلامی 1 0

    سلام ,من چندساله لیسانس مدیریت جهانگردی گرفتم ولی کاری نیس که مشغول بشم,من تو منطقه ای از شمال کشور هستم که خیلی توریست میان,دوست دارم ی جای تفریحی بسازم که هم اشتغال زایی بشه و هم جذب توریست ,احتیاج به مشاوره دارم

  • بابك 1 1

    سلام خدمت دوستان عزيز
    دوستان همين طور كه خود دوشتاندر جريان قرار دارند تمامي اين وامها از همان ابتدا جهت برادران پولدار و با نفوذ كه فقط كارشون مثل زالو مكيدن حق مردم هست، پرداخت ميگردد .

  • سجاد 2 0

    سلام من میخوام یه سفره خانه بزنم آیامیتونم قلیان هم بدم

  • حسین 3 0

    سلام ..من در خوزستان در شهر خرمشهر میخواهم یک پارک ابی تاسیس کنم..بودجه اولیه ی من ۲۰۰ میلیون است و برای ساخت پارک ابی حداکثر ۶ میلیارد تومن پول نیاز هست ..ایا میشه بقیه ی سرمایه را وام بگیرم؟

  • جواد 2 0

    سلام من جوانی 20 ساله، از خراسان رضوی، شهرستان چناران، دهستان بقمچ، روستای اندیشش می باشم به دلیل قرار گرفتن روستا در منطقه بسیار سرسبز و آب هوای عالی به فکر درست کردن خانه های سنتی افتاده‌ام تا مکانی برای گردشگران باشد، با توجه به گفته هایم درخواست وام دارم حالا میخوام از شما کمک بگیرم

  • حامد سبزواری 2 0

    سلام.
    برای ساخت تالار عروسی در شهرستان تسهیلات و وام تعلق میگیرد
    در تاریخ ۲۲ ابان ماه ۹۸ درخواست داده ام.
    ولی درمورد دادن تسهیلات هنوز جواب درست نگرفته ام

  • فرزانه 1 0

    سلام و درود من یک طرح در گردشکری در یکی از شهرهای شمالی دارم در کلاردشت ولی نه پول زمین و دارم نه ساختشو خواستم بدونم ایا سازمان گردشگری این هزینه ها رو به صورت تسهیلات میده؟ یا یه سرمایه گذار که با هم کار کنیم.توجیه اقتصادیش هم عالی و خوبه

  • پورساداتی 0 0

    سلام چند ساله خانه مسافر دارم با مجوز گردشگری ب گردشگری استان هم رفتم برای وام نوسازی و بازسازی و تجهیزات تا الان هم بمن پرداخت نکردن نامه های تو چمدان دارن خاک میخورد فقط میگن تماس میگیریم اصلأ گردشگری هیچ حمایتی نمیکنه