| کد خبر: 60112 |

ویلاسازی، تیشه‌ای بر ریشه صنعت گردشگری گیلان ‌

تین نیوز | ویلاسازی، بر ریشه صنعت گردشگری گیلان تیشه می‌زند.
 
گیلان از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت کلانشهر رشت است. به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند.
 
گردشگران به استان می‌آیند و مورد مهمان‌نوازی مردم گیلان قرار می‌گیرند، اما در مقابل برخی از گردشگران نه تنها با آوردن کوچکترین مواد موردنیاز از شهرشان درآمدی را با خرید از این استان نصیب مردم نمی‌کنند، بلکه زباله‌ها را در استانی رها می‌کنند که حتی یک جایگاه دفن اصولی بهداشتی ندارد و البته این تمام مشکل صنعت گردشگری گیلان نیست و علاوه بر این موارد برخی از مردمان شهرهای برزگ با هوای آلوده که به گیلان سفر می‌کنند به فکر این می‌افتند که برای خود خانه دومی در گیلان فراهم کنند.
 
وضعیت بد اقتصادی کشاورزان استان هم که خوب نیست و سودجویان از این فرصت استفاده می‌کنند و درست دست بر زمین‌های حاصلخیز کشاورزی می‌گذارند و بلافاصله این خاک کم‌نظیر در دنیا را به سیمان و سنگ تبدیل و در آن برای خود ویلاهایی بنا می‌کنند که بتوانند چند روز از ایام تعطیل سال را در آن خوش بگذرانند، اما کشاورزان فقیر که از درآمد و فروش محصولات کشاورزی خود ناامید می‌شوند و اقدام به فروش زمین‌هایشان می‌کنند شاید چند صباحی را با فروش زمین‌شان و خرید خودرو خوش باشند، اما چندی نمی‌گذرد که جاده‌های پر چاله استان خودروها را خراب می‌کند و همین کشاورزان از مالکان ویلا متقاضی سرمایه‌داری خانه‌ای می‌شود که روزی مالک زمین آن بودند.
 
آقایی معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان در جلسه مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: یکی از دلایل مهم تغییر کاربری اراضی کشاورزی روستاییان عوامل اقتصادی است.
 
وی اضافه کرد: سنتی بودن بخش کشاورزی در استان موجب می‌شود که جوانان روستایی رغبت کمتری را برای ادامه راه پدران خود داشته باشند و به همین دلیل سن نیروی کشاورزی استان رو به پیری می‌رود.
 
آقایی از دولتمردان خواست تا با اختصاص یارانه بیشتر به کشاروزان پرداختن به شغل کشاورزی را برای روستاییان به صرفه کنند.
 
وی تصریح کرد: طرح هادی یکی از طرح‌هایی است که منجر به افزایش ویلاسازی در گیلان شده است.
 
آقایی افزود: طرح هادی طرحی مناسب در جهت رفاه حال روستاییان برنامه‌ریزی شده است، اما در استانی مانند گیلان به دلیل پراکندگی جمعیت موجب می‌شود که این طرح ویلاسازی‌ها را افزایش دهد.
 
وی از مسئولین امر خواست تا نسبت به اصلاح تبصره ماده 5 قانوان اقدام کنند تا کمتر شاهد از بین رفتن اراضی زراعی باشیم.
 
وی تاکید کرد: قانون باید متناسب با وضعیت روز تغییر کند و اجرای طرح‌ها در گیلان کارآمد نیست.
 
در ادامه این جلسه ناصر عاشوری نماینده مردم شهرستان فومن در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش مشارکت مردم در حفاظت از جنگل‌ها به نفع این منابع ارزشمند نیست.
 
وی اضافه کرد: در گذشته‌ای نه چنان دور مردم خود را مالک جنگل و منابع‌طبیعی می‌دانستند و به جد از آن حفاظت می‌کردند و این نقش امروز کمرنگ شده است.
 
عاشوری ادامه داد: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و زمین‌خواری باید جلوی متجاوزین واقعی گرفته شود.
 
محمدمهدی رهبری املشی نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش نیز در ادامه این جلسه گفت: اجرای طرح‌ هادی برای روستاهای گیلان بسیار لازم و ضروری است.
 
وی اضافه کرد: گیلان علاوه بر جنگل و کشاورزی به جاده و راه مناسب هم نیاز دارند.
 
رهبری املشی تاکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها این است که بخش کشاورزی و تولیدات محصولات در این بخش صرفه اقتصادی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: برخی از مردم روستاهای گیلان در فقر زندگی می‌کنند و باید سیاست‌های حمایت از کشاورزی در گیلان تبیین شود.
 
ایرج ندیمی نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در این جلسه گفت: خرده مالکی و کوچک بودن اراضی شالیزاری موجب شده است که پرداختن به شغل کشاورزی به تنهایی نتواند نیازها و هزینه‌های خانوار روستایی را تامین کند.
 
وی اضافه کرد: در بسیاری از خانوارهای روستایی حداقل یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار وجود دارد و باید برای جلوگیری از مهاجرت آنها و حمایت از کشاورزان تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود.
 
‌ندیمی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان چشم‌پوشی از طرح هادی امکان‌پذیر نیست و باید از قوانین که تصویب شده‌اند، پیروی شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.