| کد خبر: 43374 |

‌روایتی از مشکلات مسافران هوایی بی‌سامان

 تین نیوز | وقتی در منطقه ترانزیت فرودگاه دبی با گذرنامه‎ای که مهر خروج خورده، شاهد تاخیرهای مکرر و طولانی پرواز یک شرکت هواپیمایی ایرانی باشی و ساعت‎ها پروازهای منظم کشورهایی همچون افغانستان و بنگلادش را در کنار ایرانی‎های مستاصل را مشاهده کنی، آوار غربت و غریبی ایرانیان در بلاد غربت توی سرت خراب می‎شود.
 
 آسمان وقتی بر سر مسافر ایرانی خراب می‎شود که مدیران این شرکت هواپیمایی بابت تاخیرهای پی در پی هواپیماهایشان نه تنها حاضر به عذرخواهی نیستند بلکه تلاش کرده همه مشکلات را به دامن تحریم و اقتصاد مقاومتی بریزند. حالا همه داستان را بخوانید تا بدانید عدم مدیریت بیش از هر تحریمی کمر مردم را شکسته است.
 
ساعت پرواز6501 دبی به شیراز 21:30 روز شنبه 14 فوریه در بلیط های الکترونیک قید شده، اما ترمینال 2 دبی مملو از مسافران ایرانی است که بدون اطلاع قبلی پروازشان به 23:45 همان روز تغییر پیدا کرده است. مدیر ایستگاه در فرودگاه دبی که خانمی است که مدعی می‎شود تغییر ساعت پرواز باید از طریق آژانس‎های صادر کننده بلیط به مشتری ابلاغ می‎شد اما هیچ مسافری از این تغییر ساعت آگاهی ندارد در عین حال تابلوی اطلاع رسانی فرودگاه، ساعت پرواز را 1:25 دقیقه روز 15 فوریه یعنی بامداد روز بعد نشان می دهد.
 
مسافران وسائل خود را تحویل ایستگاه داده و کارت پرواز به همراه ژتون یک ساندویچ 17 درهمی می‎گیرند و گذرنامه آنها مهر خروج خورده و وارد منطقه ترانزیت می‎شوند.
 
تابلو اطلاع رسانی فرودگاه دبی از لغو پرواز دبی- تهران خبر می‎دهد، اضطراب مسافران را می‎گیرد. در منطقه ترانزیت مسافران چابهاری مشاهده می‎کنیم که مدعی هستند از سه روز قبل پروازشان توسط این شرکت کنسل شده و هیچ جایگزنی ندارند. همزمان مجددا تابلوی اطلاع رسانی ساعت پرواز را به شیراز را تغییر می‎دهد. این بار 2:25 بامداد روز 15 فوریه!
 
پرواز ماهان وکیش ایر به مقصد شیراز و کیش راس ساعت و بدون تاخیر امارات را ترک می‏کنند!
 
ساعت از 2:25 هم می‎گذرد و تابلو گیت خروج مسیر F4 همچنان خاموش است. ساعت 2:50 دقیقه مسافران شیراز فراخوانده می‎شوند و چند نفر از گیت عبور کرده و خلبان بار دیگر برای خودداری از پذیرش مسافر در بی سیم اصرار دارد، اما حالا مسافرگیری انجام شده و طرف اماراتی قبول نمی‎کنند. اتوبوس اول به سمت هواپیما حرکت می‎کند و نیم ساعتی کنار هواپیما اجازه خروج مسافران داده نمی‎شود. با داد و اعتراض مسافران دربهای اتوبوس باز می شود.
 
حالا مسافران سوار هواپیما شدند و برج کنترل به دلیل تاخیرهای مکرر اجازه پرواز نمی‏دهد ساعت 3:25 دقیقه هواپیما اجازه پرواز گرفته و وارد باند می‎شود. از چهره مهمانداران هواپیما اضطراب و استرس می‎بارد و تنها پاسدار محافظ هواپیمای ای تی آر 72 است که با خوش رویی از مسافران استقبال می‎کند و در برابر پاسخ‎های و اعتراض های مکرر مسافران اطمینان می‎دهد که هواپیما در سلامت است و تنها خدا محافظ هر مسافری است!
 
کاپیتان ناجیان خلبان پرواز خوشحال تر از همه، از خستگی مفرط خود می‌گوید و اینکه فرودگاه امارات، این شرکت هواپیمایی را دوست ندارد وگرنه تاخیرهای ما را نادیده می‏‌گرفت!!
 
خلبان پرواز مدعی می‎شود که فرودگاه امارات اجازه ورود هواپیمای پرواز صبح را نداده و او مجبور شده با هواپیمای خود مسیرهای شیراز- دبی، دبی به لار و برعکس و نیز مسیر دبی به بندرعباس و برعکس را اصطلاحا هولدینگ کند.
 
خلبان ناجیان ادامه داد: صبح روز 14 فوریه فرودگاه امارات از پذیرش هواپیمای فوکر 100 خودداری کرده و این شرکت مجبور شده هواپیمای ای تی آر 72 ملخی را جایگزین جت فوکر کند.
 
حوالی ساعت 5 صبح پرواز در هوایی صاف در فرودگاه شیراز به زمین می‎نشیند. مسافران به نشانه اعتراض حاضر به ترک هواپیما نیستند. برخی از مسئولان ایستگاه هواپیمایی آسمان تلاش می‎کنند مسافران را از هواپیما خارج کنند.
 
در بین جمعیت مسافران چند نوزاد و تعدادی کودک خردسال خسته دیده می‎شود. مسافران خواستار عذرخواهی مسئولان این شرکت و پرداخت خسارت هستند. خلبان پرواز متلکی می‌گوید و هواپیما را ترک می‌کند.
 
رفتار خلبان بر شدت عصبانیت مسافران می‌افزاید. پاسدار حفاظت پرواز نیز در مقابل دید مسافران در تماس تلفنی با مقام بالاتر خود، نسبت به بی احترامی خلبان به مسافران خسته اعتراض می‏‌کند.
 
مدیران آشیانه شرکت قریب به 45 دقیقه از موافقت تلفنی آقای عشایری مدیرکل پایگاه منطقه جنوب با پرداخت هزینه بلیط دبی به شیراز به عنوان خسارت خبر می‎دهند و مقرر می‎شود بلیط‎های الکترونیکی را به منظور باز پس دادن هزینه بلیط توسط آژانس‎های صادرکننده مهر کنند. با این قول مدیرکل و اقدام کشیک آشیانه، مسافران هواپیما را ترک می‎کنند.
 
در سالن گمرک فرودگاه یک مسئول حراست فرودگاه گذرنامه چند مسافر را برای لحظاتی توقیف می‏‌کند و اما مسافران برای باز پس‎گیری گذرنامه‌ها در مقابل دفتر حراست تجمع می‏‌کنند که با دخالت خوب و محترمانه افسر کشیک نیروی انتظامی ظاهرا موضوع ختم بخیر شد.
 
یک روز بعد برای باز پس‏‌گیری خسارت به آژانس صادر کننده مراجعه می‎کنم. کسی از تعهد مدیرکل اطلاع ندارد، اما با دیدن مهر و امضاء آشیانه با دفتر مدیرکل تماس می‎گیرند، یک نفر پشت تلفن می‎گوید: ایشان در مراسم ترحیم حضور دارند.
 
به ناچار خودم با دفتر مدیرکل تماس می‏‌گیرم. کل جریان را توضیح داده و به عنوان یک خبرنگار خواستار پاسخگویی مدیرکل منطقه جنوب شرکت مذکور می‎شوم. ظاهرا هنوز مدیرکل از مراسم ترحیم برنگشته است. نزدیک ظهر منشی مدیرکل تماس می‎گیرد و پیام می‎رساند که مسئول کشیک آن موقع شب، خواب بوده و برگه‌ای امضاء کرده که در تعهد ما نیست.
 
وی به نقل از مدیر کل افزود: این شرکت اجازه ندارد هیچ خسارتی به مشتری بپردازد.
 
مدیرکل اما حاضر نیست حتی تلفنی عذرخواهی کند و به سوالات یک خبرنگار در مورد لغو و یا تاخیرهای پی در پی پروازهای داخلی و خارجی شرکت توضیح دهد.
 
از فعالان صنعت هوانوردی در فرودگاه شیراز و امارات موضوع را پرس و جو می‌شویم. یک منبع آگاه در این باره گفت: فرودگاه امارات از سال 2015 ورود هواپیماهای قدیمی و فاقد استانداردهای لازم همچون فوکر 100 را ممنوع کرده است و از پذیرش چنین هواپیماهایی خودداری می‎کند.
 
این کارشناس هواپیمایی با اظهار تعجب نسبت به عملکرد این شرکت هواپیمایی ابراز کرد: جای تعجب است که مدیران این شرکت هواپیمایی با اطلاع کامل از اعلام فرودگاه دبی مبنی بر ممنوعیت ورود فوکر 100 به آسمان امارات بازهم چنین هواپیمایی را با مسافر عازم دبی می‎کنند.
 
وی با اشاره به سانحه هوایی این شرکت در دی ماه سال جاری که در فرودگاه دبی رخ داد، اظهار کرد: دیگر شرکت‏‌های هواپیمایی کشور تنها از ایرباس یا بوئینگ برای انجام پروازهای خود به کشور امارات استفاده می‎کنند.
 
این منبع آگاه ادامه داد: هواپیمایی این شرکت در تمام شیراز تبلیغ گسترده منتشر کرده که «سفر به امارات را با ایرباس تجربه کنید» در حالیکه این شرکت در هر هفته تنها یک پرواز با ایرباس به فرودگاه دبی دارد و مابقی پروازهایش با ای تی آر 72 و یا فوکر 100 انجام می‌دهد.
 
پیش از این نیز سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در جمع خبرنگاران از تذکر تنی چند از نمایندگان به وزیر تعاون و رفاه در مورد عملکرد این شرکت هواپیمایی خبر داد و با اشاره به ضعف مدیریت این شرکت در منطقه جنوب گفت: این شرکت در جنوب کشور باید با مدیریت صحیح به اینگونه مشکلات پایان دهد.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرواز حادثه ساز دی ماه دبی به لارستان اضافه کرد: تاخیر یا نقص فنی از یک شرکت هواپیمایی با این سابقه ارزشمند و اعتبار قابل قبول نیست و ما امیدواریم که مشکلات پروازی در کشور و به ویژه استان فارس به زودی برطرف شود.
 
ذوالانوار با بیان اینکه مگر تغییر یک مدیر باید این طور یک شرکت را دچار مشکل کند که اکثر هواپیماها که سرمایه ملی است، زمین گیر شوند؟ افزود: متاسفانه این شرکت هواپیمایی در سال‎های اخیر از دوران رشد و شکوفایی خود عبور کرده و دوران افول، افت کیفیت و کمیت را سپری می کند.
 
جعفر قادری دیگر نماینده شیراز نیز با اعتراض به عملکرد مدیریت این شرکت گفت: اگر مدیریت فعلی قادر به حل مشکلات این شرکت نیست، بیش از این با سرنوشت چند هزار پرسنل این شرکت و بخش قابل توجهی از استان‌ها بازی نکند.
 
وی افزود: اگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مدیریت درست این شرکت هواپیمایی فکری نکند، با وزیر برخورد می‌کنیم.
 
به گفته عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس، اکثر شرکت‌های تحت پوشش صندوق های بازنشستگی و تأمین اجتماعی به صورت کارآ و خودکفا اداره نمی‌شود و دیر یا زود این شرکت هم به عنوان یک شرکت تحت پوشش صندوق بازنشستگی با مشکل مواجه می‌شود.
 
قادری افزود: برای تاسیس شرکت هواپیمایی بومی در استان فارس و یا حمایت از شرکت‌های علاقمند به فعالیت در استان اقدام کردیم، ولی نه تنها مورد حمایت قرار نگرفتیم، بلکه متهم به سهامداری در این شرکت‌ها نیز شدیم.
 
نماینده شیراز در مجلس معتقد است: با گذشت چندسال از این اتفاق امروزه شاهد مشکلات جدی و اتلاف شدید منابع در این شرکت هستیم و از اتفاقاتی که برای هواپیماهای این شرکت می‌افتد، پاسخی برای مردم نداریم.
 
وی از مدیریت ارشد استان و مدیران دولت دهم خواست برای برخورد با مشکلات این شرکت و حل آن جدی‌تر وارد عمل شوند و اگر مدیریت فعلی قادر به حل مشکلات این شرکت نیست، بیش از این با سرنوشت چند هزار پرسنل این شرکت و بخش قابل توجهی از استان‌ها بازی نکند.
 
به گفته قادری، استان فارس در طول سال‎های گذشته از محل منابع بانکی خود به حمایت از این شرکت اهتمام ورزیده و برخی از مسیرها را بصورت انحصاری به این شرکت واگذار کرده است.
 
نماینده مردم شیراز همچنین از وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی خواست برای حل مشکلات این شرکت چاره‌ای بیندیشند، و ادامه داد: در شرایطی که برخی از شرکت‌های هواپیمایی از سودآوری مناسبی برخوردار بوده و ماهانه تعداد هواپیماهای خود را افزایش می‌دهند، روند رو به کاهش تعداد هواپیماها و پروازهای این شرکت و از دست دادن مسیرهای پروازی این شرکت غیر قابل قبول است و باید برای آن فکری کرد، در غیر این صورت با وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی برخورد می‌کنیم.
 
گفتنی است نام این شرکت هواپیمایی و نظر شاهدان در ایسنا محفوظ است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هوشنگ 0 0

    علت همه این نقایص ضعف نظارت ناشی از عدم آشنایی مدیران بخشهای مربوطه با وظایف سازمان و اعاده حقوق مسافر از شرکت متخلف است. تاوان حقوق از دست رفته مسافر در هدایای نوروزی خطوط هوایی به مدیران سازمان نهفته است. پرونده مفتوح کیفری فساد گسترده مالی برخی مدیران!

  • اکبر مقامی 0 0

    دفتر نظارت خواب است چون ساعت را کوک نکرده سر وقت زنگ بزند شاید هم رفیق … و شریک قافله. جباب مدیر مربوطه وقت مردم سرمایه ای است که بدیل ندارد و اتلاف آن شما بعنوان متولی مسئول که فکر نمیکنم با زد و بند موجود کسی از شما سوال کند و شما هم جواب بدهید چون اگر بحثپاسخگویی بود در پستهای قبلی از شما درباره مشکلاتتان سوال میشد که خوشبختانه نشده و نخواهد شد صد البته در دنیا ولی در زنک حساب انشاالله در خدمتیم

  • حقگو 0 0

    متولی پیگیری موضوعات بدنبال حفظ میز و مسند و مسافرین بدنبال اعاده حقوق مادی و معنوی! گشتم نبود، نگرد نیست قانون بقای مسند در سازمان هواپیمایی کشوری: منصب و مقام در سازمان هواپیمایی کشوری ارثپدری است که فقط در بین چند عنصر کم سواد سفارش شده جابجا میگردد ولی از مدار حضور ایشان خارج نگردیده ولی ممکن است در صورت بازنشستگی جایگاه در شرکتی بنام ماهان تغییر مکان دهد.

  • حقگو 0 0

    سر کسانی به سلامت باد که با بلیط شرکت… و وام صندوق رسالت و خانه سازمانی هسا معروف بجای ایفای نقش و رسالت سازمانی بدنبال گرفتن بلیط برای دوستان خود از این شرکت و ان شرکت هستند.

  • بخشی 0 0

    سلام وقتی مدیر دفتر نظارت نه از رئیس سازمان حرف شنوی دارد و نه از معاون هوانوردی و کلا جزیره مستقل است و با تدبیر سیاسیونی که بر مصدر کار آمده حکم می راند وضع همین است و بهتر نمی شود یک Flashback بزنید به دوران زعامت ایشان بر فرودگاه امام و مهرآباد و کیش بعد دیگر توقع بیشتر از حد ندارید مهم این است که ایشان پیروی راه آقای((ب)) است و با توصیه آقای((ش)) به سازمان آمد همین جریان فکری ایشان را تا ریاست سازمانی پیش می برند و اصلا مهم نیست این حوزه مهم چگونه اداره می شود اگر از ایلاین ها، آژانس ها، شامل بند الف و ب سئوال کنید متوجه می شوید اوضاع چگونه است

  • دیوید کاپرفیلد 0 0

    به همین دلیل است که نمی گذارند ایرلاین خارجی بیاید و اینجا سرویس دهد چون می خواهند با این شیر بی یال و شکم و… هر بلائی را سر مسافر بیاورند قیمت دفتر نظارت هم که معلوم است و خفیف المعونه اند و با یک بلیط اربعین همه چیز روبراه می شود ان الله ما یغیر ما بقوم حتی یغیر ما به انفسهم تا خودمان نخواهیم همین می شود وزیر دموکرات که حرف همه را می شوند ولی حرف آخر را که نه هر چی من بگم درسته را می زند این آش را پخته درست هم نمی شود نمایندگان مجلس هم که تبدیل شماره صندلی بلیط از عقب به فرست کلاس … دیگر از کی توقع داریم شاید دیوید کاپر فیلد!!!!!!!!!!!!!!۱