| کد خبر: 167804 |

◄ هزینه‌های حمل‌ونقل مانع ارزان‌سازی سفر

هزینه حمل‌ونقل از مهم‌ترین هزینه‌های گردشگری است و یکی از مشکلات ارزان‌سازی سفر محسوب می‌شود.

تین نیوز

هزینه حمل‌ونقل از مهم‌ترین هزینه‌های گردشگری است و یکی از مشکلات ارزان‌سازی سفر محسوب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰درصد سفرهای داخلی به شکل شخصی صورت می‌گیرد که ناشی از عواملی چون پایین بودن قیمت بنزین است.

با نزدیک شدن به‌روزهای تابستان و افزایش سفرهای داخلی و خارجی به نظر می‌رسد که باید هر چه سریع‌تر به دنبال یک برنامه مدون برای ارزان‌سازی سفر و توزیع سفر چه از نظر زمانی و چه ازنظر مکانی بود.

محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این باره می‌گوید: باوجودآن‌که ما توانسته‌ایم تا حدودی در بخش هتلداری بحث رقابتی و توانمندسازی را پیش ببریم؛ اما یکی از مشکلات ما برای ارزان‌سازی سفر، بخش حمل‌ونقل عمومی است که درست در لحظه پیک سفر، هزینه‌های حمل‌ونقل به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و همکاری از سوی این بخش نمی‌بینیم. بنابراین گردشگر ترجیح می‌دهد با وسیله شخصی سفر کند که درنهایت تبعات ترافیکی را به همراه دارد.

او ادامه می‌دهد: با این‌وجود تلاش می‌کنیم از طریق ستاد سفر، برنامه‌ای یکپارچه در نظر بگیریم و در شکل کلان سیستمی را پیاده کنیم تا بحث‌های انگیزشی و مشارکتی به شکل بهتری اتفاق بیفتد. در این چنین شرایطی قیمت تورهای داخلی هم منطقی‌تر می‌شود و دیگر از نظر گردشگر استفاده از تورهای داخلی به‌صرفه است.

محب خدایی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون "ارائه سفر کارت"و "ارائه یارانه سفر به بنگاه‌های گردشگری" به نتیجه ایده آل جهت ارزان‌سازی سفر نرسیده است نیز می‌گوید: این موارد بیشتر برای زمان‌هایی کاربرد دارد که ما در اوج زمان سفر به سر نمی‌بریم. در این شرایط می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد و مردم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌دهند از مرخصی سالانه‌شان استفاده کنند.در  این مقاطع  که اوج سفر نیست، قطارها، هواپیمایی‌ها، هتل‌ها و... با سازمان همکاری می‌کنند و تخفیف‌های ویژه به مسافران می‌دهند که این اتفاق می‌تواند در توزیع سفر در طی ۳۶۵ روز سال مثمر ثمر باشد. در حال حاضر به یکسری شرکت‌های حمل‌ونقل از طرف سازمان مجوز داده‌شده تا در زمان‌های خاص از حمل‌ونقل عمومی جدا شوند و به سازمان گردشگری سرویس دهند.

وی در خصوص تورهای داخلی نیز بر این باور است که تورهای داخلی باوجود تلاش‌هایی که برای جذب گردشگر انجام می‌دهند؛ اما آن‌طور که باید موفق عمل‌نکرده‌اند؛ چرا که فلسفه به وجود آمدن تور، سرشکن شدن هزینه‌هاست.

کریم شادفر، مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی دراین‌باره به "دنیای‌اقتصاد" می‌گوید: درحالی‌که در دنیا به دلیل بالا بودن قیمت بنزین، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌صرفه‌تر است ارزان بودن بنزین در ایران موجب می‌شود تا گردشگر با وسیله شخصی‌اش سفر کند.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: از سوی دیگر گردشگر داخلی بر این تصور است که چادر زدن یا گرفتن خانه‌های ارزان‌قیمت و اقامتگاه‌هایی که شاید قیمت پایین‌تر و خدمات کمتر دارد برایشان مناسب‌تر است؛ درحالی‌که تورها معمولاً با هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که امکانات استانداردتر و مناسب‌تری دارند طرف قرارداد هستند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.