| کد خبر: 164147 |

فرهنگ مشترک نوروز چگونه می‌تواند موضوع تورهای بین‌المللی شود؟

فرصت «نوروز» برای توسعه گردشگری منطقه‌ای

معرفی ایران به دنیا، بهبود وضعیت گردشگری کشور، توسعه ایران فرهنگی، افزایش شناخت مردم ایران با کشورهایی که فرهنگ مشترک دارند، ایجاد امنیت و صلح در منطقه و... از جمله فرصت‌هایی است که نوروز برای توسعه منطقه‌ای گردشگری ایجاد می‌کند. در حال حاضر ۱۲ کشور در یونسکو به‌عنوان میراث‌دار نوروز ثبت شده‌اند.

تین نیوز

معرفی ایران به دنیا، بهبود وضعیت گردشگری کشور، توسعه ایران فرهنگی، افزایش شناخت مردم ایران با کشورهایی که فرهنگ مشترک دارند، ایجاد امنیت و صلح در منطقه و... از جمله فرصت‌هایی است که نوروز برای توسعه منطقه‌ای گردشگری ایجاد می‌کند. در حال حاضر ۱۲ کشور در یونسکو به‌عنوان میراث‌دار نوروز ثبت شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق که به دلیل همسایگی و بودن برخی از آنها در جاده ابریشم فرصت گردشگری بسیار مناسبی را در اختیار دارند؛ اما متاسفانه تا امروز به خوبی از این فرصت استفاده نشده و ایران متاسفانه با وجود داشتن پتانسیل‌های قوی در زمینه این آیین باستانینتوانسته از آن بهره ببرد؛ در حالی که سازمان‌های مرتبط با مسائل فرهنگی کشور باید در راستای دیپلماسی فرهنگی، گفتمان بین اقوامی و بین فرهنگی و با توجه به استعدادهای ملل و اقوام حوزه نوروز گام بردارند و از این عنصر فرهنگی، آیینی، مذهبی و دینی، برای گسترش نفوذ ایران و نشان دادن دوستی ملت ایران با ملل منطقه در همگرایی بهره گیرند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اسفندماه سال ۹۵ بود که معاون میراث فرهنگى سازمان میراث فرهنگى، صنایع دستى و گردشگرى در یک نشست خبرى پیشنهاد شکل‌گیرى مسیر گردشگرى نوروزى را مطرح کرد. حالا با وجود گذشت بیش از یک سال از این صحبت‌ها همچنان هیچ گامی در این زمینه برداشته نشده است؛ چه اینکه محمدحسن طالبیان به خبرنگار «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که قرار است جلسه‌ای با معاونت گردشگری در این زمینه برگزار شود اما همچنان زمان آن مشخص نیست و متعاقبا اعلام خواهد شد.

از کلیدواژه‌های نوروزی استفاده کنید

کارشناسان معتقدند نوروز با توسعه گردشگری گره خورده است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. آرش نورآقایی نیز در گفت و گو با دنیای اقتصاد می‌گوید: «۱۲ کشوری که در حال حاضر در پرونده ثبت نوروز در یونسکو حضور دارند و نوروز را جشن می‌گیرند جزو ایران فرهنگی محسوب می‌شوند و دارای فرهنگ مشترک هستند. چرا نباید از این ویژگی بهره برد؟ ایجاد تورهای مختلف با استفاده از چند کلیدواژه از جمله تور جاده ابریشم که در این سال ها مورد توجه یونسکو هم بوده، تور فارسی‌زبان‌ها، تور نوروزی و... با یک دیپلماسی صحیح بین این کشورها می‌تواند گامی بزرگ در این باره باشد.»

به گفته این کارشناس گردشگری، کشورهای بزرگ دنیا در شرق آسیا و اروپا از این پتانسیل استفاده کرده‌اند و آن مناطق در دنیا شناخته شده است؛ اما هنوز این منطقه جزو مناطق ناشناخته محسوب می‌شود: «همچنان می‌توان با ارائه بسته‌های مشترک بین این کشورها به بخش گردشگری جان داد. نوروز ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد که بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.»او با تاکید براینکه ایرانی‌ها هم دوست دارند نوروز را در کشورهای دیگر تجربه کنند، می‌گوید: « ایران نسبت به ۱۱ کشور دیگر در زمینه نوروز سردمدارتر است و چرا از این ویژگی برای افزایش امنیت و صلح استفاده نکنیم؟» این راهنمای گردشگری که پیش از این بارها پیشنهاد برگزاری تورهای بین کشوری با این محوریت را داشته، این سوال را مطرح می‌کند که چرا نباید ازبک‌ها، ترکمن‌ها، تاجیک‌ها و... در نوروز و ایام دیگر برای گردشگری به ایران بیایند؟ به باور وی، حضور گردشگر امنیت می‌آورد و امنیت باعث ورود گردشگر بیشتر می‌شود. به مرور دنیا این بخش ناشناخته را هم بیشتر خواهد شناخت؛ چراکه این منطقه ناشناخته پر از پتانسیل‌های جذاب است و چه بهتر که ایران آغازگر این حرکت باشد.

توپ در زمین دولت

دبیر جامعه تورگردانان نیز با اشاره به اینکه هر کالا و خدماتی تا معرفی نشود شناخته نخواهد شد، توپ را به زمین دولت می‌اندازد و می‌گوید: «متولی معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری‌اش دولت است. وقتی دولت این موقعیت را فراهم کند نوبت به بخش خصوصی می‌رسد که بازاریابی کند.» هادی شیرازی به این موضوع هم اشاره می‌کند که صرف قرار گرفتن در یک جریان و امضا گرفتن از چند کشور به عنوان هم‌پیمان، برای آغاز یک همکاری کافی نیست و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «قرار گرفتن در یک جریان کافی نیست. تا زمانی که تبلیغات صورت نگیرد توفیقی دراین خصوص نخواهیم‌داشت.» به گفته این فعال بخش خصوصی، مردم با فراهم بودن چهار پارامتر خودشان به سمت مقصد حرکت می‌کنند: «امنیت، رفاه، قیمت و تامین هدف چهار پارامتری است که باعث می‌شود مردم از منطقه‌ای شناخت پیدا کنند و خود به خود دیگر مسیر سفرشان به آن سمت سوق پیدا خواهد کرد.

در این شرایط دیگر نیاز به انجام هیچ کار دیگری نیست. مردم باید خودشان ببینند و بشناسند. آن‌وقت کوله بارشان را برمی‌دارند و راهی کشور موردنظر می‌شوند.» حالا با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد و می‌توان با همکاری ۱۱ کشور دیگر به بهترین شکل از آن استفاده کرد باید دید دولت در این خصوص چه برنامه‌ریزی‌هایی خواهد داشت تا بتوان امیدوار بود از فرصت‌های توسعه گردشگری نوروز بهترین استفاده می‌شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.