| کد خبر: 163135 |

◄ تعیین‌تکلیف ثبت راه‌آهن ایران در یونسکو تا یک ماه دیگر

معاون میراث فرهنگی کشور از اعلام نتیجه ثبت جهانی راه‌آهن ایران در یونسکو تا یک ماه دیگر خبر داد.

تین نیوز

معاون میراث فرهنگی کشور از اعلام نتیجه ثبت جهانی راه‌آهن ایران در یونسکو تا یک ماه دیگر خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، نامزدی میراث صنعتی راه‌آهن ایران به دلیل ماهیت تاریخی آن در اجلاس اخیر یونسکو در لهستان پذیرفته شد و ثبت جهانی آن  تا سال 2019 صورت خواهد گرفت.

نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی و شرکت راه‌آهن  برای ثبت میراث صنعتی و راه‌آهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب  در سال 94 برگزار شد؛  محسن پورسیدآقایی که در آن زمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن  بود گفته بود: راه‌آهن شمال تا جنوب ماهیت تاریخی دارد.

او درباره ویژگی‌های این راه‌آهن که شانس ثبت جهانی آن را افزایش خواهد داد خاطرنشان کرده بود: بعضی از سازه‌های مسیر خط آهن ایران به‌ویژه در شمال کشور دارای مهندسی خاص، اصولی و زیبا است و همچنین  استفاده متفقین از خط آهن ایران در جنگ جهانی دوم مطرح است.

او تصریح کرد: از جنوب تا شمال متفقین از این خط استفاده کردند و آمریکایی‌ها در همان زمان؛ جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰ لوکوموتیو به ایران آورند. زیرا ایران توانایی خط را داشت یعنی خط راه‌آهن موجود بود اما توان حمل‌ونقلی را نداشت و جنگ که تمام شد همه را بردند.

او به ثبت ملی راه‌آهن شهرهای دیگر اشاره کرده و گفته بود: ارزش ایستگاه‌های راه‌آهن مسیر تبریز به‌اندازه‌ای است که در لیست ثبت جهانی قرار گیرند.

در همان جلسه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز گفته بود: سه خط ارزشمند طلا وقتی در کنار پل‌های دیگر نظیر کشور سوئیس قرار گیرد شانسی برای ثبت جهانی نخواهد داشت. بنابراین مسیر ریلی که شامل  ایستگاه، خط، موزه طبیعت و سه پل است برای ثبت جهانی مطرح می‌شود.

پس از برپایی این نشست؛ به تازگی علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، نامزدی «میراث صنعتی راه‌آهن ایران» در اجلاس اخیر یونسکو در لهستان را در آذرماه سال جاری اعلام کرد.

پس از آن، سازمان میراث فرهنگی پرونده ثبت جهانی مسیر ریلی را اوایل ماه فوریه 2018  به یونسکو ارسال کرد اما کارشناسان یونسکو خواستار اصلاحیه‌ای برای آن شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی کشور دراین‌باره به مهر گفت: کارشناسان یونسکو نقشه‌ها و جزئیات بیشتر درباره عرصه و حریم برای تکمیل پرونده نیاز داشتند که در این رابطه اطلاعات بیش‌تر به آن‌ها ارائه شد تا این پرونده در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شود و برای سال ۲۰۱۹ به ثبت برسد.

محمدحسن طالبیان به  بررسی پرونده راه‌آهن و جنگل‌های هیرکانی توسط یونسکو در سال 2019 اشاره کرد و گفت: جزئیات در قالب CD به یونسکو ارسال شده و این سازمان تا یک ماه دیگر نتیجه را اعلام خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.