| کد خبر: 158603 |

پیشواز «تبریز۲۰۱۸»

مراسم استقبال از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از مسوولان استانی برگزار شد.

تین نیوز

با گذشت چند روز از آغاز سال نوی میلادی مراسم استقبال از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از مسوولان استانی برگزار شد.

پیشواز «تبریز۲۰۱۸»

در این مراسم که سفیران ۳ کشور بوسنی و هرزگوین، اندونزی و تاجیکستان و سرکنسول‌های کشورهای ترکیه و آذربایجان حضور داشتند، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به پتانسیل‌های شهر تبریز برای پذیرش گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: «آذربایجان شرقی در میان ۵ استان نخست کشور در زمینه میزبانی از گردشگران خارجی قرار دارد و طبق آمار ۳۰۰ هزار گردشگر در نیمه نخست سال به این استان سفر کرده‌اند. این رقم نشاندهنده رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و بیش از این نیز رشد خواهد یافت.» این در حالی است که مطابق گزارش‌های مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، استان آذربایجان شرقی که با کشورهای همسایه قرابت‌های زیاد و فاصله اندکی دارد، در سال ۱۳۹۴ پذیرای ۳۳۳ هزار و ۷۸۶ نفر ورودی‌های خارجی بوده است. در سال ۱۳۹۴، این استان از نظر تعداد ورود گردشگران خارجی پس از خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، خوزستان، ایلام، گیلان و اردبیل در رده هشتم قرار گرفته بود. همچنین این استان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۸۸ هزار گردشگر به خارج اعزام کرده بود و از این نظر در رده ششم کشور جای داشت.

در همین سال، استان آذربایجان شرقی ۸/ ۶ درصد از ورودی‌های خارجی‌ها به کشور را تشکیل می‌داد. در همین حال، علی اصغر مونسان در مراسم فوق با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی گردشگری و صنایع‌دستی در جهان، افزود: «صنعت گردشگری صنعت سوم در اقتصاد جهان محسوب می‌شود و براساس آمارهای جهانی بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر گردشگر در جهان داریم که به‌طور متوسط هر گردشگر ۱۵۰۰ دلار درآمد ایجاد می‌کند.» معاون رئیس جمهوری با اشاره به ویژگی ارزان بودن هزینه ایجاد مشاغل توسط صنعت گردشگری، بیان کرد که در کشورهای توسعه‌یافته ۵۰‌درصد معضل اشتغال را از طریق بخش گردشگری قابل حل کرده‌اند و اشتغال ارزان و پایدار توسط این بخش اهمیت زیادی دارد. وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مربوط به گردشگری است، به آمار اشتغال در بخش گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: «در ایران یک میلیون نفر در حوزه صنایع‌دستی اشتغال دارند و پنج میلیون نفر از این طریق ارتزاق می‌کنند. دو میلیون نفر نیز در حیطه گردشگری مشغول فعالیت هستند و به همین دلایل است که صنعت گردشگری یکی از بخش‌های مهم در ایجاد اشتغال برای کشور محسوب می‌شود.»

مونسان همچنین به اهداف ایران ۱۴۰۴ در جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی نیز اشاره کرد و افزود که باید در این زمینه درآمدی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار به دست آوریم.  به اعتقاد معاون رئیس‌جمهوری، سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی از اینکه هر سال شهری را به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب می‌کند، اهدافی را دنبال می‌کند که باید در کنار تحقق اهداف ملی به اهداف آن سازمان نیز توجه کرد و نشان داد که تبریز می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای چنین رویدادهایی باشد.  به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ شهر قدس را به‌عنوان پایتخت گردشگری مورد نظرش اعلام کرد و پس از آن نیز در سال ۲۰۱۶ شهر قونیه و در سال ۲۰۱۷ نیز مدینه را به این عنوان معرفی کرد. تبریز در واقع چهارمین شهری است که از سوی این سازمان انتخاب شده و نخستین شهر ایرانی در این زمینه است.

معاون رئیس‌جمهوری در نهایت «تبریز ۲۰۱۸» را پیشانی گردشگری ایران در سال جاری میلادی دانست و خاطرنشان کرد: «این رویداد هدفی نهایی برای توسعه گردشگری تبریز نیست بلکه سرآغازی برای آن محسوب می‌شود. در طول دو سال منتهی به سال ۲۰۱۸ تلاش‌هایی در حد توان و امکانات برای میزبانی از این رویداد انجام شد که یقینا از طریق مشارکت بخش خصوصی و همراهی مردم شاهد نتیجه گرفتن از این تلاش‌ها خواهیم بود.»  در این مراسم همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به فرصت‌های تبریز 2018 برای استفاده از مزیت‌های آن و توسعه کشور اشاره کرد. سید عباس صالحی در این مراسم استان آذربایجان شرقی را ترکیبی موفق از دین، قومیت و ملیت دانست و این منطقه را پل ارتباطی برای انتقال هویت و فرهنگ ایرانی به کشورهای دیگر برشمرد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به سابقه علمی شهر تبریز و ربع رشیدی در 650 سال پیش اشاره کرد و سال ۲۰۱۸ را آغاز یک کار بزرگ برای تبریز دانست. مسعود پزشکیان تاکید کرد که عنوان تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام باید در همه شئون نمود پیدا کند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.