| کد خبر: 157069 |

◄ معادله 168 شهر دارای بافت تاریخی و وقوع سالانه هزار زلزله

ایران جزو 6 کشور جهان است که با بحران‌های طبیعی زیادی روبه‌رو است به‌گونه‌ای که از 41 مورد بلایای طبیعی شناسایی‌شده در جهان 31 مورد آن در کشورمان به وقوع می پیوند.

تین نیوز

معاون دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری هلدینگ عمران و به‌سازی شهری ایران گفت: از یک هزار و 243 شهر کشور، 544 شهر دارای بافت‌های فرسوده است که از این میزان، 168شهر ازجمله قزوین دارای بافت تاریخی نیز هستند.

ماندانا ملک در رابطه با تعریف سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیز گفت: سکونت‌های غیررسمی،محله‌هایی هستند که در اثر گسترش شهرها در حاشیه شهرها شکل می‌گیرند.

ملک در مورد محدوده‌های شهری نیز اظهار کرد: محدوده‌های شهری با پیشینه روستایی نیز از این قبیل هستند که ازلحاظ خدمات اجتماعی و توسعه فرهنگی کمی عقب‌افتاده‌اند و باید به آن‌ها بیشتر رسیدگی کرد.

این مقام مسئول در هلدینگ عمران و به‌سازی شهری ایران با اشاره به مهم‌ترین مشکلات بافت‌های فرسوده کشور،گفت: مسائل زیست‌محیطی، کمبود امکانات، عقب‌ماندگی فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین مشکلات بافت‌های فرسوده هستند که باید با همکاری دستگاه‌های متولی برای حل آن‌ها اقدام شود.

وی افزود: مشکل اصلی بافت‌های فرسوده به خاطر رشد تک‌قطبی شهرها و کم‌توجهی به شهرهای کوچک و مناطق روستایی است که موجب می‌شود این مناطق به حال خود رهاشده یا کم‌کم به مناطق عقب‌مانده در ابعاد مختلف تبدیل شوند.

وقوع سالانه هزار زلزله

وی در ادامه با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده برای مقابله با زلزله، گفت: سالانه یک هزار مورد زلزله در کشور اتفاق می‌افتد که 240 مورد آن بالای چهار ریشتر و قابل احساس است.

ملک همچنین گفت: ایران جزو 6 کشور جهان است که با بحران‌های طبیعی زیادی روبه‌رو است به‌گونه‌ای که از 41 مورد بلایای طبیعی شناسایی‌شده در جهان 31 مورد آن در کشورمان به وقوع می پیوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، در طول برنامه ششم و هفتم توسعه باید 2 هزار و 700 محله در بافت‌های فرسوده شهری کشور نوسازی شوند که در برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید نوسازی یک هزار و 350 محله در دستور کار قرار بگیرد.

نوسازی و به‌سازی یک هزار و 350 محله در بافت‌های فرسوده شهری مورد تأکید برنامه ششم توسعه نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است.

استان قزوین نیز یک هزار و 350 هکتار بافت‌ فرسوده شهری دارد که بهسازی 540 هکتار آن با اعطای تسهیلات بانکی در دستور کار قرارگرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.