| کد خبر: 157058 |

◄ روی خوش بودجه 97 به گردشگری

با ورود لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که دیروز به مجلس تقدیم شد یکی از موضوعاتی که با تورق بودجه در صدر رسانه‌ها قرار گرفت و واکنش‌ها را برانگیخت؛ افزایش سه‌برابری عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور بود؛ موضوعی که چندان خوشایند نیامد اما با افزایش سهم گردشگری در بودجه امسال که به نسبت لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ افزایشی در حدود ۱۰۸ میلیارد تومان را نشان می‌دهد روی خوش لایحه بودجه 97 به گردشگری نمودار شد.

تین نیوز

با ورود لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که دیروز به مجلس تقدیم شد یکی از موضوعاتی که با تورق بودجه در صدر رسانه‌ها قرار گرفت و واکنش‌ها را برانگیخت؛ افزایش سه‌برابری عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور بود؛ موضوعی که چندان خوشایند نیامد اما با افزایش سهم گردشگری در بودجه امسال که به نسبت لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ افزایشی در حدود ۱۰۸ میلیارد تومان را نشان می‌دهد روی خوش لایحه بودجه 97 به گردشگری نمودار شد.

براساس بودجه پیش‌بینی شده، سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ۸۸۹ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. از این میان، مجموع هزینه‌های برآورد سال ۱۳۹۷ این سازمان ۴۱۲ میلیارد و ۷میلیون تومان و مجموع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۷۷ میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان لحاظ شده است.

این بودجه برای سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان با احتساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای معادل با ۸۳۲ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به لایحه سال گذشته افزایش تقریبا ۱۱۳ میلیارد تومانی داشته است.

برای پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در سال آینده بودجه‌ای معادل با ۵۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تدارک دیده شده که نسبت به لایحه سال ۱۳۹۶ افزایش حدود ۱/ ۳ میلیارد تومانی را شاهد بوده است. افزون بر این، برای مرکز مطالعاتی منطقه‌ا‌‌ی حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی در لایحه بودجه ۱۳۹۷، هر یک ۲ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که در سال گذشته این مبالغ به ترتیب یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بود. 

 علاوه بر این لایحه سال ۱۳۹۷ به رویداد تبریز ۲۰۱۸ نیز روی خوش نشان داده و اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای این رویداد مهم گردشگری آذربایجان شرقی لحاظ شده است. رد پای حمل ونقل در این پروژه توسعه‌ای گردشگری با تبیین پنج محور لحاظ شده است. محمدصادق پور‌مهدی؛  نیز در بیانات اخبر خود پنج محور تبیین شده برای این رویداد را بدین شرح اعلام کرد: محور اول مربوط به تبریز- مرند – جلفا می‌شود که فاصله آن ۱۳۶ کیلومتر و با دسترسی زمینی و ریلی است، محور دوم تبریز- اهر- کلیبر است، اسکو- آذرشهر- مراغه محور سوم است. محور چهارم تبریز- بستان آباد – مراغه- بناب- عجبشیر و محور پنجم نیز تبریز- بستان آباد - سراب است که نقاط ضعف و زیرساخت‌های لازم برای هر کدام از محورها شناسایی شده است.

البته بودکه سال 97 نگاهی هم به توسعه قطب‌های گردشگری مذهبی داشته است و برای توسعه امکانات، فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی زیارتی در قطب‌های گردشگری مذهبی و برگزاری و تمهید امکانات لازم مراسم سالانه پیاده‌روی اربعین -موضوع ماده ۹۷ قانون برنامه ششم توسعه- ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رشد قیمت عوارض خروج مسافر از مرزهایی هوایی،دریایی و زمینی مهم‌ترین تغییرات لایحه بودجه در حوزه گردشگری بود و پای حمل‌و‌نقل را به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه زیرساختی گردشگری به میان کشید؛ براساس این لایحه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور که در لایحه بودجه ۱۳۹۶ در خروج هوایی برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و برای خروج دریایی و زمینی ۲۵ هزار تومان بود، به ۲۲۰ هزار تومان برای هر نفر رسیده و اما چیزی در مورد نحوه خروج از کشور ذکر نشده است.

البته اگر هوس سفر دوم و سوم هم داشته باشید مبالغ از این قرار است،؛ در سفر دوم هر فرد به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در بودجه سال ۱۳۹۷ عوارض خروج زائران حج تمتع، عمره و عتبات‌عالیات همچنان ۵۰ درصد عوارض خروج باقی‌مانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.