| کد خبر: 15467 |

◄ دور دوم سفرهای تابستانی، جای گردشگری دریایی، خالی!

تین نیوز | گردشگری دریایی همواره حلقه‌ای مفقوده در میان سایر بخش‌های گردشگری در کشورمان بوده است، به گونه‌ای كه حتی زیر ساخت‌های آن نیز در كشورمان وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، با آغاز دور دوم سفرهای تابستانه، اخبار متعددی درباره پیش فروش بلیت برای سفرهای جاده ای و هوایی، آمادگی جاده ها و فرودگاه ها برای جابجایی مسافران و... منتشر می شود، در این میان اما جای سفرهای دریایی خالی است، این در حالی است که گردشگری دریایی در دنیا طرف‌داران بسیاری دارد، به طوری که بسیاری از كشورهای كوچك حوزه خلیج فارس تنها با داشتن چند صد متر نوار ساحلی، تبدیل به قطب گردشگری دریایی در منطقه شده‌اند.

بیش از سه هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب، وجود جاذبه های دریایی در جنوب و شمال کشور، مناظر بسیار زیبا در سواحل چابهار، شهرهای توریستی رامسر، محمودآباد و... همگی مزیت های قابل توجهی را برای کشورمان به وجود آورده که می توان با در نظر گرفتن مسایل فرهنگی و ارزش های اسلامی از آنها در جهت توسعه گردشگری دریایی استفاده بهینه کرد.

در شمال ایران، خزر، نه تنها سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه دارد بلكه حتی نتوانسته پاسخگوی گردشگران داخلی باشد، به طوری که بسیاری از هم وطنانمان برای بهره‌گیری از سواحل و امكانات گردشگری دریایی راهی كشورهای همسایه می‌شوند.

در ساحل بندرعباس، حتی یک تور یا شناور گردشگری دریایی وجود ندارد، در حالی که در دوبی با اندک تغییراتی در شناورهای سنتی لنج، آنها را به لنج های توریست دریایی تبدیل کرده اند و گردشگران دریایی طی 2 ساعت گشت دریایی در آب های ساحل دوبی و صرف شام در عرشه کشتی، خاطره خوشی را از سفر به همراه می برند. این سفر به ازای هر نفر بین 200 الی 300 درهم برای اقتصاد آن کشور ارز آوری و درآمدزایی دارد، توری که به صورت خانوادگی انجام شده و در آن موازین اسلامی نیز رعایت می شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، در حال حاضر گردشگر دریایی و سواحل به معنای تخصصی کلمه در کشورمان وجود ندارد و هرچه هست، حضور اهالی شهرهای دور از نوار ساحلی و مردم علاقه مند و دلتنگ دریا در ساحل هاست و اگرچه در مناطقی مانند قشم، کیش و چابهار، برخی امکانات تخصصی از جمله جت اسکی، فراهم شده اما در سایر موارد، چیزی به عنوان گردشگری دریایی نداریم که جاذبه های دریایی کشور را به طور مشخصی ارائه کند.

به نظر می آید گردشگری دریایی همواره حلقه‌ای مفقوده در میان سایر بخش‌های گردشگری در کشورمان بوده است، به گونه‌ای كه حتی زیر ساخت‌های آن نیز در كشورمان وجود ندارد، حال پرسشی كه مطرح است، این است كه با توجه به امكانات بالقوه كشور چه زمانی قرار است ثروت گردشگری در سواحل مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.