| کد خبر: 152388 |

معرفی الگوی گردشگری حلال را به سایر کشورها با رویداد «تبریز2018»

چهارمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز2018» عصر دیروز 2 آبان 96 در سالن فجر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد.

تین نیوز

چهارمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز2018» عصر دیروز 2 آبان 96 در سالن فجر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد.

 
به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در این جلسه گفت: «برنامه‌ریزی‌های "تبریز2018" در دو حوزه برنامه‌ریزی‌های زیرساختی و برنامه‌ریزی‌های رویداد‌محور تهیه شده است تا "تبریز2018" بتواند در ابعاد جهانی نقش ایفا کند.»

او افزود: «تغییر منظر شهری با نصب استیکر روی بدنه اتوبو‌س‌ها و تاکسی‌ها، تهیه تیزر تبلیغاتی "تبریز2018"، استفاده از ظرفیت تبلیغات و... از برنامه‌های معاونت گردشگری برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد است. همچنین قرار شد که بروشور‌های مربوط به معرفی "تبریز2018" در پروازهای تور کیش توزیع شود و تور کیش، تبریز را به‌عنوان لوپ گردشگری معرفی کند.»

او با بیان اینکه می‌توان از طریق چاپ لوگوی «تبریز2018» روی محصولاتی که در تبریز تولید می‌شود این رویداد را به مردم بیشتر معرفی کرد افزود: «همچنین بحث گردشگری حلال در این رویداد می‌تواند بسیار مورد توجه واقع شود تا رفتارهای الگوی گردشگری حلال را به سایر کشورها معرفی کنیم.»

محب‌خدایی با بیان اینکه صداوسیما باید در زمینه معرفی این رویداد بیشتر اهتمام به خرج دهد خاطرنشان کرد: «باید لوگوی "تبریز2018" در اکثر برنامه‌های صداوسیما درج شود. همچنین می‌توان از هنرمندان و چهره‌های آذری به‌عنوان سفیران "تبریز2018" استفاده کرد.»

او تولید برنامه‌های فرهنگی "تبریز2018" در سایر استان‌ها، تولید سرود "تبریز2018"، برگزاری مسابقه‌ای برای انتخاب بهترین سرود برای "تبریز2018" در سطح کشور را از اقداماتی دانست که می‌توان برای این رویداد انجام داد.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «ماندگاری گردشگر در تبریز 2 یا 3 روز است، به‌ همین دلیل شهر همدان در لوپ گردشگری قرار داده شد تا علاوه بر استفاده از پتانسیل‌های منطقه، بتوانیم ماندگاری گردشگر در تبریز را افزایش دهیم.»

طراحی 130 رویداد بین‌المللی و ملی

مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری این استان نیز گفت: «با بررسی تجربه قونیه دریافتیم که 90درصد برنامه‌های قونیه رویدادمحور بود اما با توجه به فراهم نبود بعضی از زیرساخت‌ها در تبریز ما در ابتدا ساختارها را ایجاد کردیم.»

او خلاصه‌ای از عملکرد ستاد استانی «تبریز2018» را ارائه کرد و افزود: «11 جلسه استانی با 67 مصوبه، دو شورای ملی سیاست‌گذاری و یک نشست ملی و استانی برگزار شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تدوین کتاب «تبریز2018»، جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی و مردم، وجود ساختار مدون و مصوب، تدوین برنامه و تقویم از نقاط قوت اقدامات انجام شده و متناسب نبودن اقدامات انجام‌شده با انتظارات مردمی، تأمین نشدن اعتبار، نبود حمایت معنوی در سطح ملی از نقاط ضعف پیش‌ رو دانست.»

او با بیان اینکه پنج مسیر گردشگری در استان طراحی شده است، افزود: «تاکنون 130 رویداد بین‌المللی و ملی طراحی شده است، در حوزه سخت‌افزاری نیز 108 پروژه برنامه‌ریزی شده است. باید برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای اجرایی کردن رویداد داشته باشیم. همچنین باید اعتبار مورد نظر قبل از شروع رویداد در سال 96 تأمین شود.»

فرصت «تبریز2018» غنیمت است

محمدحسن اسحقی سرپرست شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: «از زمانی که تبریز به‌عنوان پایخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد شهرداری تبریز به‌صورت جدی در همه حوزه‌های لازم کار خود را شروع کرد. زیرساخت‌های لازم نظیر افزایش هتل‌ها، معابر شهری، زیرساخت‌های بهداشتی نیز اکنون در حال تکمیل و آماده‌سازی است.»

او افزود: «این زیرساخت‌ها در سه محور عمرانی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و ورزشی اجرا می‌شود. این رویداد فرصت برای تبریز غنیمت است.»

سرپرست شهرداری تبریز خواستار کمک دولت، همه دستگاه‌ها، وزراتخانه‌ها، سازمان‌ها و بخش خصوصی برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد شد و افزود: «ایجاد مرکز بزرگ همایش در مقبره‌الشعرا تبریز برای میزبانی برنامه‌های این رویداد، مرمت و بازسازی بازار بزرگ تبریز، ساخت مرکز بزرگ همایش‌های بین‌المللی شهرداری تبریز به نام خاوران از سایر برنامه‌های زیرساختی بود.»

«تبریز2018» باید روی ریل امنیت

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز در این جلسه با بیان اینکه «تبریز2018» باید روی ریل امنیت حرکت کند گفت: «امنیت یکی از نیازهای اصلی این رویداد است. اگرچه که زیرساخت‌های امنیتی در شهر تبریز فراهم است اما باید برای این رویداد برنامه‌های ویژه‌ای تهیه دید.»

او با بیان اینکه باید کمیته‌ای تحت عنوان کمیته امنیتی و انتظامی ایجاد شود افزود: «طرح تأمین امنیت مترو تبریز، برگزاری دوره آموزشی برای کارکنان ویژه گردشگری در شهر تبریز، ایجاد ایستگاه‌های سیار پلیس در تبریز، ایجاد امکان پایش تصویری از طریق دوربین‌های شهری، آموزش کارکنان نیروی انتظامی، یگان‌های حفاظت سازمان‌‌های دولتی، رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی، زیباسازی محیط بیرونی کلانتری‌ها از برنامه‌هایی است که باید اجرا شود.»

باید از رویداد «تبریز2018» برای معرفی بنیادین تبریز استفاده کنیم

فاطمی نماینده صداوسیما در این جلسه با بیان اینکه تبریز2018 فرصتی مغتنم است گفت: «صدا و سیما تلاش می‌کند که جاذبه‌ها، فرهنگ و ظرفیت‌های تبریز را به‌ نحو احسن معرفی کند.»

او با اشاره به اینکه «مشهد2017» تجربه‌ چندان موفقی نبود گفت: «امیدواریم در "تبریز2018" شاهد این اتفاق نباشیم. باید از این یک سال برای معرفی بنیادین و طولانی‌مدت ویژگی‌ها، مردم، فرهنگ اصیل و... تبریز استفاده کنیم.»

تأسیس خانه مستند تبریز

محمدمهدی احمدی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «کمیته فرهنگی ستاد در وزارت ارشاد تشکیل شد و تاکنون قریب به چهار جلسه تشکیل داد. در این جلسات تأکید شد که فعالیت‌ها با موضوع گردشگری تناسب داشته باشد. در حوزه سینمایی تأسیس خانه مستند تبریز، انتقال جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران به تبریز، حمایت از تولید پنج فیلم مستند درباره تبریز، بازسازی و نوسازی سینما قدس تبریز از جمله برنامه‌هایی است که در راستای رویداد «تبریز2018» شروع شده است.»

او افزود: «برگزاری کارگاه عروسکی با محوریت گردشگری، برگزاری دومین جشنواره بین‌اللملی تئاتر، تولید نمایش‌های میدانی با موضوع گردشگری، برگزاری جشنوراه بین‌المللی عکس جلوه‌های تبریز، دو سالانه شیرازه (جشنواره کتاب)، جشنواره پروین اعتصامی و انتقال دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر از تهران به تبریز از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هرچه بهتر برگزار شدن رویداد "تبریز2018" است.»

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نمایشگاه یاد یارمهربان (اهدای کتاب به مراکز فرهنگی و مساجد)، حمایت از چاپ دایره‌المعارف شعرای تبریز به سه زبان، ایجاد قفسه توریستی در مراکز گردشگری برای معرفی جاذبه‌های تبریز را از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رویداد «تبریز2018» اعلام کرد.

استفاده از رایزن‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای معرفی «تبریز2018»

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: «ما در 80 کشور نمایندگی داریم، به تمام نمایندگان خود اعلام کردیم که برنامه‌هایی را برای این رویداد به ما اعلام کنند.»

او برپایی نمایشگاه‌های عکس، صنایع‌دستی و سوغات در 30 کشور از سوی نمایندگی‌های این سازمان، هماهنگی با رایزن‌های فرهنگی برای برگزاری شب شعر با محوریت شهریار و پروین اعتصامی در خارج از کشور، راه‌اندازی سه صفحه اجتماعی و تولید محتوا به پنج زبان، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی‌هنری در خارج از کشور را از جمله برنامه‌های این سازمان اعلام کرد.»

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه تقویم جیبی با محتوای «تبریز2018» و ارسال آن به ایرانیان خارج را از دیگر برنامه‌های این سازمان برای رویداد تبریز2018 اعلام کرد.

عملیات کردن شعار هر شهروند یک میزبان

صادق نجفی شهردار سابق تبریز و نماینده وزارت صنعت، معدن و تعجارت نیز در این جلسه گفت: «باید مشارکت بخش خصوصی را در رویداد "تبریز2018" استفاده کنیم. امیدواریم با استفاده از پتانسیل‌های وزارتخانه‌های بخش رویدادمحوری "تبریز2018" را تقویت کنیم. "تبریز2018" باید شروع کارهای ما شود و باید شعار هر شهروند یک میزبان را عملیاتی کنیم.»

او خواستار کمک دولت و سازمان‌های مربوط برای تکمیل مقبره‌الشعرا شد و گفت: «باید از ثانیه‌ ثانیه این فرصت برای معرفی هرچه بهتر "تبریز2018" استفاده کنیم.»

سالن‌های ورزشی به معرفی رویداد "تبریز2018" مکلف شدند

ماندانا رسولی مدیرکل دفتر بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد: «برگزاری هرچه بهتر این رویداد به جدیت در وزارتخانه ورزش و جوانان دنبال می‌شود و تاکنون یازده رخداد از سوی این وزارتخانه برای رویداد "تبریز2018" برنامه‌ریزی شده است. برگزاری همایش‌ها، مسابقات، تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران و آذربایجان و... از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است.»

او افزود: «مجموعه سالن‌های ورزشی مکلف شدند که این رویداد را به‌خوبی معرفی کنند. استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه‌ها برای برگزاری بهتر این رویداد از دیگر مواردی است که در این وزارتخانه دنبال می‌شود.»

طراحی نورپردازی تبریز در پنج مسیر با کمک جهاد دانشگاهی استان

مسیر محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: «با مدیریت جهاد دانشگاهی استان و اعتبارات پژوهشی استان‌ها نورپردازی تبریز در پنج مسیر طراحی و به شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شود تا شهرداری‌ها آن را اجرا کنند.»

او همچنین پیشنهاد کرد: «وزارت راه و شهرسازی و اداره مربوط در استان ورودی‌های تبریز تا شعاع 25 کیلومتری سامان‌دهی و بدنه‌سازی کنند. همچنین برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اقدامات مورد نیاز را برای توسعه گردشگری سلامت را انجام دهند.»

استفاده از قطار نخجوان-تبریز برای توسعهگردشگری در تبریز

شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: «باید نمایندگان بخش خصوصی به این جلسات دعوت شوند، زیرا اگر از بخش خصوصی در  تصمیم‌گیری و مشاوره استفاده نشود نمی‌توان مشارکت آن‌ها را جلب کرد.»

او افزود: «می‌توان از امکانات باکو به‌عنوان پایتخت فرهنگی، برای رد و بدل کردن گردشگر استفاده کرد. قطار نخجوان-تبریز می‌تواند کمک بسیار زیادی به توسعه گردشگری این شهر بکند.»

باید سهم هر دستگاه در پیشبرد رویداد تبریز2018 مشخص شود

مسعود پزشکیان نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «باید هرچه سریع‌تر به یک جمع‌بندی برای برنامه‌های رویداد "تبریز2018" برسیم. همچنین دولت می‌تواند به مغازه‌دارهای تبریز تسهیلات کم‌بهره برای بهسازی در راستای این رویداد بدهد.»

او افزود: «باید فعالیت‌های هر دستگاه، وزارتخانه و سازمان و سهم آن‌ها در این رویداد به‌صورت دقیق مشخص شود.»

در نظر گرفتن مشوق برای تورگردانان برای هدایت گردشگران به تبریز

مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌ شرقی گفت: «قرار است تبریز در 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام شود، باید تبریز میزبان گردشگران خارجی شود، اما تاکنون اقدامات مناسبی برای این امر صورت نگرفته است.»

او افزود: «هنوز برآوردی از اینکه با چه اقداماتی قرار است پذیرای چه تعداد گردشگر باشیم انجام نشده است زیرا باید زیرساخت‌ها متناسب با تعداد گردشگران توسعه پیدا کند.»

خدابخش با بیان اینکه باید بسیاری از رویدادهای بین‌المللی تهران و سایر شهرها در سال 2018 در تبریز برگزار شود افزود: «باید با استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها و سایر بخش‌های بین‌المللی این رویداد را به سایر کشورها معرفی کنیم. همچنین می‌توان مشوق‌هایی برای تورگردان‌های داخلی در نظر گرفته شود تا گردشگران‌شان را به‌ تبریز هدایت کنند.»

او ادامه داد: «هر شهروند تبریزی یک میزبان است، اما باید هدف‌گذاری ما برای جذب مهمان مشخص شود.»

«تبریز2018» فرصتی طلایی و مهم برای تبریز و کشور است

محمدرضا نعمت‌زاده رئیس افتخاری ستاد ملی سیاست‌گذاری تبریز2018 نیز در این جلسه گفت: «بنده نیز در کنار سایر دوستان تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد خواهم کرد. این فرصتی طلایی و مهم برای تبریز و کشور است.»

او از رئیس‌ سازمان میراث‌فرهنگی خواست که برنامه‌های این رویداد را به‌صورت هفتگی با کمک اعضای ستاد پیگیری کند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه باید سهم این رویداد از بودجه سال آینده مشخص شود افزود: «در تمام کشورها چنین رویداد مهمی معمولا با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. اگر رئیس‌جمهوری برای مراسم افتتاح "تبریز2018" حضور پیدا کند این رویداد بیشتر از سوی سایر دستگاه‌ها جدی گرفته می‌شود.»

او افزود: «باید سهم هر دستگاه از جابه‌جایی بودجه برای برگزاری این رویداد مشخص شود. حضور و نقش صداوسیما نیز باید در معرفی این رویداد پررنگ‌تر شود، همچنین می‌توانیم از ظرفیت رسانه‌های خارجی استفاده کنیم.»

رئیس افتخاری ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز2018» ادامه داد: «باید برای کسبه و بخش خصوصی تسهیلات کم‌بهره برای جلب مشارکت این بخش‌ها درنظر گرفته شود. همچنین هر دستگاه موظف است رویدادهای ملی و بین‌المللی خود را به‌صورت مشخص اعلام کنند و تقویم رویدادها به چند زبان به‌صورت مجازی و چاپی تهیه و در سایر کشور منتشر شود.»

او افزود: «تبریز و آذربایجان ویژگی‌هایی دارد که باید چنین رویداد‌هایی با تمرکز بر این ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود. همچنین نقش بخش خصوصی در این رویداد ضعیف است و باید مشارکت بخش خصوصی را جلب کرد.»

استفاده از ظرفیت زمستان برای ورزش‌ها و تفریحات زمستانی در «تبریز2018»

فردین فرهمند نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این  جلسه گفت: «"تبریز2018" برای ما فرصت است، باید از این فرصت خوب فرهنگی ایران و انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم. امیدوارم از این فرصت در سطح بین‌المللی استفاده شود. همچنین باید در این رویداد علاوه بر جذب گردشگری خارجی، در وهله اول گردشگر داخلی را جذب کنیم زیرا سالانه ارز بسیاری زیادی از کشور به‌واسطه سفر هموطنان به خارج از کشور، از کشور خارج می‌شود.»

او افزود: «همچنین باید از ظرفیت زمستان در تبریز برای جذب گردشگر و انجام تفریحات و ورزش‌های زمستانی استفاده کرد.»

 

منبع: میراث آریا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.