| کد خبر: 151159 |

یادداشت اختصاصی/

◄ مقصدیابی مناسب، رمز پیشرفت شرکت‌های هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با در نظر گرفتن میزان تقاضای هفتگی، تعداد پروازها و هواپیماهای مناسبی را در این مسیرهای پرسود قرار دهند. هرچه تقاضا در مسیرها، بیشتر باشد و تعداد پروازهای آن مسیر افزایش یابد، روی سوددهی شرکت نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

تین نیوز

فراز شیخ حسنی* : ایرانیان از روزگار قدیم، سفر را مقدس می‌پنداشتند و برای پیشرفت خود همواره قدم در سفر می‌گذاشتند. ایرانیان در گذشته برای مقاصد تجاری، تحصیلی و یا زیارتی، عمدتاً توسط راه‌های زمینی به مقاصد خاصی سفر می‌کردند. با پیشرفت تکنولوژی و با شروع عصر حمل و نقل هوایی، سفرهای هوایی، روزبه‌روز  و سال به سال از اقبال بیش‌تری مواجه شد. قبل از انقلاب اسلامی، ایرانیان به واسطه در اوج بودن همای سعادت، می‌توانستند به اقصی نقاط جهان سفر کنند.

در روزگار کنونی اما مسائل مختلفی از جمله مسائل مالی و محدودیت‌های روادید، این اجازه را به ایرانیان نمی‌دهد که سفرهای خارجی خود را سالانه کنند اما با این وجود هستند بسیار افرادی که معتقدند که برای پخته شدن سفر باید کرد؛ حتی به کشور همسایه و شهرهای بسیار گمنام آن. در هر حال به نظر می‌رسد دلیل موجهی برای سفر ایرانیان به کشور ترکیه وجود دارد. یکی از آنها، عدم نیاز به روادید برای ایرانیان است.

به‌جرئت می‌توان عنوان کرد که تابستان امسال تعداد روزانه پروازهای از مبدأ شهرهای مختلف ایران به مقصد شهرهای مختلف  ترکیه، حتی از تعداد پروازهای مسیرهای داخلی هم بیش‌تر بود و گویا ترکیه، یکی از استان‌های ایران به شمار می‌رفت.

بنابراین یکی از فاکتورهای جذب سفر خارجی برای ایرانیان، عدم نیاز به ویزا برای ورود به کشور مورد نظر است. کشورهایی که برای ورود به آن‌ها برای ما ایرانیان، مانند ترکیه نیاز به ویزا ندارند، انگشت‌شمارند. کشورهای دیگری مانند مالزی، گرجستان، ارمنستان و حتی صربستان، نیازی به ویزا برای ورود ندارند. کشورهای انگشت‌شمار دیگری نیز هستند که به‌راحتی، ویزا را در فرودگاه مقصد به ایرانیان اعطا می‌نمایند. عمده‌ترین این کشورها که ایرانیان طرفدار آن هستند، لبنان، تاجیکستان و قسمت‌هایی از شرق کشور روسیه هستند.

در هر حال، هنوز بخش عمده‌ای از ایرانیان به فکر کشف شهرهای ناشناخته ترکیه هستند و ترجیح می‌دهند با برادران تُرک خود بیشتر مراوده داشته باشند تا مثلاً به کشور ونزوئلا و یا اکوادور سفر کنند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، به‌شدت با رقبای تُرک خود رقابت می‌کنند تا ایرانیان را بیش‌تر به سمت خود جذب کنند. شرکت‌های ایرانی امسال تابستان، مقاصد جدید در ترکیه به مردم ایران معرفی کردند که در راستای آن شرکت‌های هواپیمایی تُرک نیز بیکار ننشستند و با ایرلاین‌های ایرانی به رقابت پرداختند. اما نکته قابل‌توجه اینجاست که چرا ایرانیان برای سفر به کشورهای دیگر باید یک پرواز توقف دار انجام دهند؟ برای مثال چرا ایرانیان برای سفر به مقصدی همچون صربستان، بایستی از ایرلاین‌های تًرک برای سفرشان استفاده کنند؟

مسلماً شرکت‌های هواپیمایی باید بدانند که تنها فاکتور مؤثر جذب سفر برای هم‌وطنان، مسائل مالی نیست و سهولت در ورود و خروج به کشور مقصد نیز باید مدنظر قرار گیرد. بهترین مقصدی که می‌توان مدعی شد این فاکتور در آن دیده‌شده است، کشور گرجستان با دو مقصد تفلیس و باتومی است.

تعداد پروازهای هفتگی بین ایران و گرجستان، در فصل اوج سفر که معمولاً تابستان است، دورقمی می‌شود، اما به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در شبکه پروازی خود تجدیدنظر کرده و تعداد تقاضا را در مسیرهای جدید اندازه‌گیری کنند. شهرهایی مانند بیروت و بلگراد می‌توانند مقاصدی جذاب برای سفرهای آتی ایرانیان باشند. شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با در نظر گرفتن میزان تقاضای هفتگی، تعداد پروازها و هواپیماهای مناسبی را در این مسیرهای پرسود قرار دهند. هرچه تقاضا در مسیرها، بیشتر باشد و تعداد پروازهای آن مسیر افزایش یابد، روی سوددهی شرکت نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. 

کارشناس صنعت حمل و نقل*

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.