| کد خبر: 150528 |

راه‌اندازی مجدد گردشگری ریلی ایران و ترکیه

در دیدار رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با سفیر ترکیه در ایران محورهای توسعه گردشگری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

تین نیوز

در دیدار رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با سفیر ترکیه در ایران محورهای توسعه گردشگری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، عصر امروز 19 مهر 96 در دیدار با رضا هاکان سفیر ترکیه در ایران ضمن خوشامدگویی به او و همراهانش گفت: «روابط ایران و ترکیه ریشه تاریخی دارد و همیشه روابط خوبی بوده است اما با توجه به شرایط منطقه نیازمند به توسعه و تقویت روابط هستیم. در سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران و دیدارش با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز بر این مسئله تأکید شد.»

او با بیان اینکه گردشگری یکی از موضوعاتی بود که در دیدار رئیس‌جمهوری دو کشور مطرح شد گفت: «رئیس‌جمهوری ترکیه در این دیدار تأکید کرد که ایران با توجه به سابقه تاریخی و تمدن کهن مراکز تاریخی مهمی دارد که مورد توجه گردشگر ترکیه است. اما باید این مراکز و مزیت‌ها معرفی شوند.»

مونسان ادامه داد: «درخواست ما در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از شما این است که کمک کنید تا مزیت‌های گردشگری ایران در ترکیه معرفی شود. در دیدار با وزیر فرهنگ ترکیه نیز بر این مسئله تأکید شد و هر دو به رئیس‌جمهوری‌هایمان قول دادیم که سطح گردشگری دو کشور را به‌صورت رفت‌وبرگشتی ارتقا دهیم. این مسئله به معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز ابلاغ شد و قرار شد معاونت گردشگری سازمان یک نفر را به‌عنوان مدیر پروژه ترکیه انتخاب کند تا به‌صورت متمرکز روی این مسئله کار کند.»

اولین برنامه فرهنگی را ترکیه تا پایان سال 96 در ایران اجرایی می‌کند

او تصریح کرد: «هر دو کشور سابقه و تاریخی دیرینه دارد و موضوعات متعددی برای مبادله بین این دو کشور وجود دارد، می‌توان برنامه‌های متنوع فرهنگی ترکیه را در ایران و برنامه‌های متنوع فرهنگی ایران را در ترکیه به‌اجرا در آورد. این موضوع در دیدار با وزیر فرهنگ ترکیه نیز مورد توافق واقع شد و قرار شد که اولین برنامه فرهنگی را ترکیه تا پایان سال 96 در ایران برگزار کند.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کمیته فنی مشترک گردشگری بین دو کشور مدت‌هاست که تشکیل نشده، ادامه داد: «باید برای تشکیل پنجمین کمیته فنی مشترک گردشگری برنامه‌ریزی کنیم تا چارچوب‌های مشخص و برنامه‌های اجرایی تهیه شود. همچنین در دیدار با وزیر فرهنگ ترکیه، دفترچه‌ای از توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها را به او ارائه دادم که دارای بندهای بسیار زیادی بود اما حتی یک بند از آن‌ها اجرایی نشده بود. درنتیجه درخواست کردم که به‌جای امضای تفاهم‌نامه جدید تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های موجود را اجرایی کنیم.»

او با اشاره به تجربه بسیار خوب ایران در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های تاریخی گفت: «ما مراکز خوبی در حوزه باستان‌شناسی و کاوش داریم و می‌توانیم به شما در این حوزه کمک کنیم. شما نیز در حوزه گردشگری صاحب تجربه‌های خوبی هستید و ما علاقه‌مندیم که از تجربیات شما در حوزه گردشگری استفاده کنیم.»

ایجاد 10 هتل در ایران به‌دست ترکیه‌ باید پیگیری شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «در دوران وزیر فرهنگ پیشین ترکیه توافق شده بود که ترکیه برای ایجاد 10 هتل در ایران سرمایه‌گذاری کند، اما تاکنون این مسئله اجرایی نشده است. امیدواریم این مسئله به‌زودی پیگیری و اجرایی شود.»

او با اشاره به غنای صنایع‌دستی ایرانی گفت: «هم شما در حوزه صنایع‌دستی تولیدات خوبی دارید و هم ایران انواع بی‌نظیری مشتمل بر 400 نوع صنایع‌دستی دارد. حوزه صنایع‌دستی ظرفیت‌‌های خوبی را برای معرفی به گردشگران دارد و باید از این ظرفیت‌ها کمک بگیریم. ما درخواست داریم که در ترکیه نمایشگاه صنایع‌دستی ایرانی دایر کنیم یا در محل‌های ویژه گردشگری ترکیه صنایع‌دستی ایرانی را به نمایش بگذاریم.»

مونسان سپس مواردی را که باید بین ایران و ترکیه اجرایی شود ذکر کرد و گفت: «آموزش، توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ایران (به‌ویژه موضوع ساخت 10 هتل در ایران)، راه‌اندازی مجدد گردشگری ریلی، معرفی جاذبه‌های ایران و ترکیه، استفاده از ظرفیت‌های صنایع‌دستی و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی ایرانی در ترکیه، برگزاری برنامه‌های فرهنگی بین دو کشور از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید از‌سوی ایران و ترکیه پیگیری شود.»

او همچنین بحث خواهرخواندگی چند شهر بین ایران و ترکیه را مطرح کرد . گفت: «به‌عنوان مثال می‌توان بین قونیه (به‌خاطر مولانا) و خوی (به‌خاطر شمس) خواهرخواندگی اعلام کرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که مجسمه مولانا در خوی و مجسمه شمس در قونیه به‌دست هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای ساخته و نصب شود.»

آمادگی ترکیه برای همکاری با ایران

رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران نیز در این دیدار با تأکید بر گسترش روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه گردشگری گفت: «در حوزه گردشگری ایران و ترکیه می‌توان کارهای بسیار زیادی انجام داد. ارتباط نزدیک دو کشور می‌تواند در تمام سطوح جامعه بسیار مفید باشد. با توجه به اینکه ترکیه جزو 4-5 کشور پیشرو در صنعت گردشگری است می‌توانیم تجربیات خود را با برادران ایرانی‌مان درمیان بگذاریم.»

او افزود: «زیرساخت‌های گردشگری ایران در مقایسه با غنای فرهنگی و تاریخی این کشور به‌اندزاه کافی توسعه پیدا نکرده است و ما خواهان این هستیم که با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این کشور روابط خود را با ایران توسعه دهیم. مثلا احداث 10 هتل به‌دست سرمایه‌گذاران ترکیه در ایران تنها بر روی کاغذ باقی مانده و اجرایی نشده است.»

سفیر ترکیه در ایران تصریح کرد: «البته در آخرین سفر وزیر فرهنگ پیشین ترکیه به ایران که به‌همراه هیئتی بزرگ از بخش خصوصی صورت گرفت، رئیس یکی از لوکس‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای ترکیه اعلام کرد که به سرمایه‌گذاری و ساخت هتل در ایران تمایل دارد، همچنین پیشنهاد کرد که حتی می‌توان هتل‌های ایران را بازسازی کرد. زیرا در بسیاری از شهرها مانند اصفهان، ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری جوابگوی نیاز گردشگران نیست.»

او افزود: «برای ایجاد این توازن گردشگر بین دو کشور باید بناهای تاریخی و فرهنگی ایران به گردشگران ترک معرفی شود. همچنین ایجاد مکان‌های گردشگری که جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی دارد می‌تواند به توازن گردشگر میان دو کشور کمک کند.»

هاکان تکین با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که گردشگران زیادی را به ترکیه می‌فرستد گفت: «بر اساس آمارها در هشت ماه نخست میلادی یک‌میلیون و 559هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند درحالی‌که در کل سال 2016 میلادی این میزان یک‌میلیون و 650هزار نفر بود، این نشان‌دهنده افزایش گردشگران ایرانی به ترکیه است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا پایان سال به دومیلیون نفر برسد.»

او ادامه داد: «درحال حاضر ایران بعد از روسیه، آلمان و گرجستان بیشترین میزان گردشگران ورودی به ترکیه را دارد گردشگران ایرانی هفت‌درصد سهم گردشگر خارجی به ترکیه در هشت ماه اول سال 2017 را به خود اختصاص دادند. ما نیز دوست داریم که شهروندان ترکیه‌ای به ایران سفر کنند. بر اساس آمارها در سال 2017، 163هزار نفر از ترکیه به ایران سفر کرده‌اند اما این میزان در سال 2017 رشد داشته تا جایی‌که در هشت ماه سال 2017، 243هزار نفر از ترکیه به ایران سفر کرده‌اند. با یک فعالیت مؤثر و معرفی مناسب می‌توانیم این آمارها را تا ده‌ها برابر افزایش دهیم.»

سفیر ترکیه در ایران با تأکید بر اینکه باید هرچه زودتر تاریخی برای پنجمین کمیته فنی مشترک گردشگری ایران و ترکیه مشخص شود خاطرنشان کرد: «تمرکز بر نتیجه پروژه‌ها و تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دو کشور مهم است، وگرنه امضای تفاهم‌نامه کار راحتی است، این اجرای تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌هاست که سخت است. اگر اهداف عینی برای تفاهم‌‌نامه‌ها و توافق‌ها مشخص و برای آن‌ها ضرب‌الاجل تعیین شود به ما کمک زیادی خواهد کرد.»

او با اشاره به لزوم برگزاری هفته‌های فرهنگی بین دو کشور، معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران و ترکیه، همکاری در حوزه صنایع‌دستی و... افزود: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های همکاری مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه ساخت هتل و امکان گردشگری است. ما در سفارت ترکیه در ایران نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد که خواسته‌های مشترک دو کشور عملی شود.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.