| کد خبر: 147489 |

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم:

جزیره هنگام، اولین منطقه گردشگری حلال کشور می‌شود

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم از جذب ١٥٠ نفر نیرو در منطقه آزاد قشم و ٢٠٠ نفر نیرو در سراسر کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: جزیره هنگام توسط موسسه بین‌المللی توسعه گردشگری حلال به‌عنوان اولین منطقه گردشگری حلال کشور در نظر گرفته شد که بعد اقتصادی بسیار خوبی برای منطقه آزاد قشم خواهد داشت.

تین نیوز

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم از جذب ١٥٠ نفر نیرو در منطقه آزاد قشم و ٢٠٠ نفر نیرو در سراسر کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: جزیره هنگام توسط موسسه بین‌المللی توسعه گردشگری حلال به‌عنوان اولین منطقه گردشگری حلال کشور در نظر گرفته شد که بعد اقتصادی بسیار خوبی برای منطقه آزاد قشم خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، کاظم قربانی در نشستی خبری اظهار کرد: اداره کل غذا، دارو و استاندارد دارای اختیارات کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین اداره کل استاندارد بوده و تنها مجموعه ای است که دو اداره کل در آن مستقر هستند.

وی در تشریح وظایف اداره کل غذا، دارو و استاندارد افزود: بازرسی ملی در حوزه‌های مختلفی مثل خودرو، آسانسور، کلیه کالاها تنها بخشی از فعالیت‌های این اداره کل است.

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم دامنه فعالیت‌های این اداره کل را کل دنیا و دامنه کالای هدفش را کل کالاها خواند و اضافه کرد: مراکز نماینده این اداره کل در سراسر دنیا شامل دفتر مرکز آسیای دور در گوانگجوی چین، دفتر مرکز آسیای میانه در تفلیس گرجستان، دفتر مرکز اروپا در پاریس فرانسه و دفتر مرکز آمریکا در کیتو اکوادور هستند.

قربانی ادامه داد: تمام کالاهایی که از سراسر دنیا وارد ایران می‌شود توسط مراکز ما در مبدأ و مقصد بازرسی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل غذا، دارو و استاندار به نیابت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازرسی محصولات کارخانجات مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که از آسیا و اروپای غربی وارد ایران می‌شود را به عهده دارد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم به راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات حلال در کشور گرفت چراکه امروزه مبحث حلال نه‌تنها برای مسلمانان حائز اهمیت است بلکه بعد علمی و بهداشتی آن برای غیرمسلمانان نیز اثبات شده و استانداردهای آن مورد استقبالشان واقع شده است، به‌گونه‌ای که شرکت‌های بزرگی چون مک‌دونالد از استانداردهای حلال در مواد غذایی مصرفی خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با بیان اینکه این اداره کل مجهز به تنها آزمایشگاه تخصصی مرجع حلال در جهان زیر نظر مرکز ملی تحقیقات حلال است، عنوان کرد: مبحث تشخیص حلال شامل سه بخش فقهی، تخصصی و آزمایشگاهی است که بخش فقهی توسط علما، بخش تخصصی توسط کارشناسان حلال و بخش آزمایشگاهی توسط متخصصان آزمایشگاه حلال است.

قربانی خاطرنشان کرد: موسسه بین‌المللی توسعه گردشگری حلال که متولی گردشگری حلال در کشور است زیر نظر اداره کل غذا، دارو و استاندارد، جزیره هنگام را به‌عنوان اولین منطقه گردشگری حلال کشور در نظر گرفته که بعد اقتصادی بسیار خوبی برای منطقه آزاد قشم خواهد داشت.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های اداره کل غذا، دارو و استاندارد را پذیرش دانشجوی PHD در حوزه گردشگری حلال در آینده‌ای نزدیک و با مدرک معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد و افزود: طبق آخرین مصوبات رسمی ازاین‌پس کلیه فعالیت‌های اقتصادی برای کسب مجوز باید به این اداره کل مراجعه کنند؛ این فعالیت‌ها شامل کلیه دفاتر خدمات گردشگری، راهنمایان گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، صنایع‌دستی، حمل‌ونقل (زمینی، هوایی، دریایی، ریلی)، پوشاک، خوراکی و آشامیدنی (تولیدات، واردات، صادرات)، آرایشی و بهداشتی (تولیدات، صادرات، واردات)، آرایشگاه‌ها، مطب‌های دندان‌پزشکی، کشتارگاه‌ها می‌شود.

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه این اداره کل در داخل کشور نیز در ١٥ استان مستقر است، بیان کرد: مراکز ما در استان‌ها نمونه‌ها را جمع‌آوری، شرایط حمل نمونه را فراهم و به آزمایشگاه تخصصی ما ارسال می‌کنند؛ ماهانه ٧ هزار نمونه ارسال شده از سراسر کشور در این آزمایشگاه بررسی می‌شود و سالانه بین ٢٠٠ تا ٤٠٠ درصد افزایش دارد.

قربانی با بیان اینکه اداره کل غذا، دارو و استاندارد در نظر دارد ١٥٠ نیرو در منطقه آزاد قشم و ٢٠٠ نیرو در سراسر کشور جذب کند، ابراز کرد: سعی خواهد شد که این نیروها در هرجایی استخدام می‌شوند بومی باشند، رشته‌های مورد نیاز ما در حوزه دکترا و تخصص‌های تغذیه، داروسازی، میکروبیولوژی، ژنتیک و سلامت هستند؛ لازم به ذکر است که اخیراً ٥١ نفر از نیروهای ما در تصدی‌هایی که فعالیت می‌کردند استخدام شدند.

وی با تأکید بر اینکه اداره کل غذا، دارو و استاندارد وظیفه کنترل کالای قاچاق را نداشته و تنها کالایی که از مبادی رسمی وارد شده باشند را بازرسی خواهند کرد، افزود: همچنین نظارت بر کالای موجود در بازار نیز بر عهده بهداشت محیط بوده و در حوزه وظایف ما نیست.

مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه اگر صادرکنندگان کالا خود را ملزم به دریافت مجوزهای لازم و گواهی‌های استاندارد ایران کنند، صد درصد کالایشان در کشور مقصد ترخیص می‌شود، اظهار کرد: بنا بر آخرین مصوبات دیگر هیچ واردکننده‌ای نمی‌تواند کالای برند وارد کند، چراکه تمامی کالاهای موجود در کشور باید شناسنامه و برچسب تائید مراکز ذی‌ربط را داشته باشند.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.