| کد خبر: 143617 |

بهمن نامور مطلق:

ایران قطب نوظهور گردشگری در جهان است

معاون صنایع دستی سازمان میرات فرهنگی با بیان اینکه در دولت یازدهم، ساخت هتل‌ها و اقامت گاه‌ها از رشد بی نظیری برخوردار بوده است، گفت: امروز کشور ما در جهان به عنوان یکی از قطب‌های نوظهور گردشگری شناخته می‌شود.

تین نیوز

 

معاون صنایع دستی سازمان میرات فرهنگی با بیان اینکه در دولت یازدهم، ساخت هتل‌ها و اقامت گاه‌ها از رشد بی نظیری برخوردار بوده است، گفت: امروز کشور ما در جهان به عنوان یکی از قطب‌های نوظهور گردشگری شناخته می‌شود.

 بهمن نامور مطلق در مراسم تکریم زهرا احمدی پور رئیس سابق سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و معارفه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس جدید این سازمان، افزود: این تودیع و معارفه فقط به جابجایی دو رئیس سازمان محدود نمی‌شود بلکه تودیع و معارفه دو دولت نیز تلقی می‌شود.

 
وی به تغییر سه رئیس در سازمان میرات فرهنگی در طول دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: البته تفاوتی ماهوی میان تغییرات در این دولت با دولت‌های پیشین وجود دارد؛ نخست اینکه تداوم فعالیت‌ها به خصوص در سطح میانی و پایینی حفظ شد و دوم اینکه با وجود منش‌های متفاوت، هر سه رئیس یک نگرش و پارادایم واحدی را دنبال کرده‌اند و به بیان دیگر این تغییرات با تدبیر دولت و تلاش‌های دکتر جهانگیری (معاون اول ریاست جمهوری) تغییر همراه با پیوستگی بود نه با گسستگی و به همین دلیل سازمان توانسته است موفقیت‌های کم نظیری را کسب کند.
 
نامور مطلق، قانومندی و قانونگذاری، توجه به ساختار‌ها و زیرساخت‌ها، ترویج تفکر اقتصادی و تجاری‌سازی، اشتغالزایی و کارآفرینی، مردمی کردن و خصوصی سازی، انضباط و اخلاق مداری، نشان دار کردن و نشان سازی (برندسازی)، همکاری بین نهادی و همگرایی، به روز کردن و نوآوری و به خصوص فرهنگسازی و گفتمان سازی را از محورهای مهم فعالیت‌های انجام شده در سازمان میرات فرهنگی دولت یازدهم دانست.
 
وی خاطرنشان کرد: البته از آنجا که در روزگار ما تخریب به یک صنعت کم هزینه و سودآور تبدیل شده است، گاهی این فعالیت‌ها دیده نمی‌شود یا حتی انکار می‌شود و به خاطر پیش بینی این وضعیت، هر یک از معاونت‌های سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فعالیت‌هایش را تبدیل به متن و کتاب کرده است تا به یادگار بماند.
 
معاون سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تشریح توفیق‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: سازمان در حوزه میراث فرهنگی، هیچگاه تا به این حد نقش جهانی ارتقا نیافته است و در یک دوره استرداد اموال میراثی به کشور نداشته‌ایم، همچنین سطح هماهنگی، مشارکت و مطالبات مردمی به این اندازه افزایش نداشته است.
 
وی افزود: در حوزه صنایع دستی نیز شاهد رشد بی سابقه صادرات به میزان بیش از دو و نیم برابری و شهرهای جهانی که ما را در رتبه دوم دنیا قرار داد بوده‌ایم و همچنین جلوگیری از ریزش کارگاه‌ها، تثبیت و سپس افزایش اشتغالزایی سالانه به میزان حداقل 20 درصد، بخشی از فعالیت‌های انجام شده بوده است.
 
نامور مطلق یادآور شد: در حوزه گردشگری، ساخت هتل‌ها و اقامت گاه‌ها از رشد بی نظیری برخوردار بوده و امروز کشور ما در جهان به عنوان یکی از قطب‌های نوظهور گردشگری شناخته می‌شود.
 
وی درعین حال تاکید کرد: بی شک این‌ها به معنای آن نیست که همه چیز خوب و عالی بود، اما می‌توان گفت سازمان با وجود برخی کمبود‌ها در مسیر توسعه حرکت کرده و از وضعیت حیات نباتی و یا اورژانسی در آمده است، البته هنوز نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، همچنین ریل گذاری‌ها صورت پذیرفته و هم اکنون قطار سازمان بر روی ریل قرار دارد.
 
معاون سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتقای جایگاه اجتماعی و جایگاه نهادی و کسب عنوان دستگاه برگزیده در جشنواره شهیدرجایی را از جمله توفیقات این سازمان در دولت یازدهم برشمرد و گفت: برای اینکه این سازمان پیشران بتواند در ماموریت‌های پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور به خصوصی برنامه ششم توسعه که در آستانه آن قرار داریم به طور کامل موفق شود و انتظارات مردم و مخاطبان خود را برآورده کند لازم است حمایت‌های بیشتری از آن صورت گیرد
 
وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه انسانی در دولت‌های گذشته نیروی انسانی این دستگاه بسیار آسیب دیده و هنوز زخم‌ها به طور کامل التیام نیافته اند وضعیت حقوقی کارکنان نسبت به اغلب دستگاه‌ها پایین است درحالیکه یک سازمان خلاق بر پایه نیروهای با انگیزه و پویا استوار می‌شود.
 
نامور مطلق ادامه داد: با وجود اینکه انتظارات و ماموریت‌ها بسیار افزایش یافته است هنوز نهادهای تصمیم گیر نتوانسته اند امکانات و اعتبارات را با وضعیت جدید هماهنک کنند- تصویر و تصمیمات دیرتر از واقعیت‌ها و فعالیت‌ها تغییر می‌کند و این خود موجب کندی فرآیند‌ها می‌شود.
 
نامور مطلق با تشریح و تقدیر از خدمات خانم احمدی پور، خطاب به مونسان رئیس جدید این سازمان گفت:: تغییر سه رئیس در یک دولت برای رئیس جدید سازمان یک فرصت محسوب می‌شود زیرا او سه مدل مدیریتی را پیش رو دارد و می‌تواند نقاط قوت هریک را گرفته و با افزوده‌های خویش، الگوی ترکیبی یا سنتتیک متناسبی را صورت بندی کند.
 
وی سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پیچیده‌ترین معاونت ریاست جمهوری دانست و گفت: وضعیت پیوندی یا هایبرید این سازمان مدیریتی معمارانه می‌طلبد و ریاست آن همواره با معادلات چند مجهولی مواجه خواهد شد زیرا سه حوزه در فرهنک و اقتصاد خلاق که ضمن پیوندی عمیق با هم تفاوت هایی نیز دارند که باید در سیاست گذاری و برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرند.
 
نامور مطلق؛ مونسان را مدیری پر انرژی، اهل تعامل، توسعه گرا و با تجربه توصیف کرد و گفت: در صحبت‌های او مدیریت متعادل در سه حوزه تخصصی میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین متوازن در دو سطح ستاد و صف کاملا مشهود است.
 
وی با بیان اینکه کارنامه دولت دوازدهم، وضعیت معیشتی مردم و همچنین سرشت دولت سیزدهم و سرنوشت کشور را شکل خواهد داد، گفت: خوشبختانه هم شرایط دولت بهتر شده است، هم مجلس هماهنک‌تر و هم اغلب نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها همراه ترند، بنابراین سازمان میرات فرهنگی هماننددولت دوازدهم، بیشترین عناصر را برای موفقیت در اختیار دارد.
 
مراسم تکریم زهرا احمدی پور رئیس سابق سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معارفه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس جدید این سازمان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، محسن مهرعلیزاده رئیس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تهران، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.